2597
Sök

Prisvärda Familjebussar ?

Arn Racing
383 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har blivit intresserad av att skaffa en Familjebuss att åka runt på lite roadtrips osv med kompisarna i sommar, känns som det perfekta valet för mig inför Gatebil, Action meet och allt vad det kan bli:)

Några bekanta har en Chrysler Grand Voyager som de funderar på att sälja.. Vad finns det för för/naktdelar med jusst denna? Vad ska man tänka på innan ett köp?

Finns det andra mer prisvärda alternativ? Vad rekomenderar ni?

Det viktiga är bara att den är 7 sittsig och gärna att baksätena går att vika ner! Ju fler fack, mugghållare och funktioner destu bättre smile

( Har letat runt och hoppas att jag letat noga nog, men hittar ingen liknande tråd, om det redan finns så länka gärna så kan jag ta bort denna )

MVH Simon Abelsson

Arn Racing

5 111 Inlägg
3 mars 2011
#2
Den stora nackdelen med Voyagern är väl att många automatlådor rasat i dem såvitt jag hört...har dock ingen erfarenhet av det själv.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2011
#3
Till vilken budget? Tycker dock Voyager är svårsåld, bara det att säteskombinationen är 2+2+3 istället för soffan mitt i gör den betydligt trevligare invändigt. Nackdelen är som nämnts att växellådan inte var det pålitligaste som byggts.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 Inlägg
3 mars 2011
#4
En Chevrolet Transport har vi i familjen dom tycker ja du ska kika på. Prisvärd, bekväm och finns med 2+3+2.


327 Inlägg
3 mars 2011
#5
Grand Voyager måste vara det sämsta skit som byggts.
Köp dig en Cheva Transporter -04.

Arn Racing
383 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Till vilken budget? Tycker dock Voyager är svårsåld, bara det att säteskombinationen är 2+2+3 istället för soffan mitt i gör den betydligt trevligare invändigt. Nackdelen är som nämnts att växellådan inte var det pålitligaste som byggts.
Runt 20 kanske..
kan tänka mig att gå både lite högre eller lägre, vill inte vara dummsnål såklart:) men gärna inte över 25-30 där är nog ett tak ändå smile

Har också blivit lite fäst vid 2-2-3 kombinationen smile

Arn Racing

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
3 mars 2011
#7
om du ska ha en voyager, köp då en 01 eller nyare för 01 fick dom ny v-låda som är mycket hållbarare, men jag skulle sattsa på en cheva van eller liknande big_smile
Senast redigerat av theBIGburner (3 mars 2011)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2011
#8
theBIGburner skrev:
om du ska ha en voyager, köp då en 01 eller nyare för 01 fick dom ny v-låda som är mycket hållbarare, men jag skulle sattsa på en cheva van eller liknande big_smile
Eller äldre än generation två(?, 96-01) om han hittar en i bra skick, de hade väl inga problem de heller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

731 Inlägg
3 mars 2011
#9
Mercedes r350 ? Tjejens föräldrar skaffade en sån istället för chryslern, är inget fel på den tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2011
#10
hardrox skrev:
Mercedes r350 ? Tjejens föräldrar skaffade en sån istället för chryslern, är inget fel på den tongue
Mer än att den ligger drygt tio gånger över budget, tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

731 Inlägg
3 mars 2011
#11
Aha, men deras chrysler var fin också. Dock slukade den fan mer soppa än mercan gör. 1,7 låg snitt på den tror jag


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
3 mars 2011
#12
SÅÅÅÅ MYCKET yikes  pappas 01a som är 4WD och väger 2,2 ton (tjänstevikt) snittar 1.4 och ca 1.2 landsväg.  Fast den drar ca 2.0 när han kör fullastad husvagn och då är lådan "spärrad" på 3:an och även bilen är fullastad också med takbox och hela ekepaget väger då över 4 ton
Senast redigerat av theBIGburner (3 mars 2011)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Arn Racing
383 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#13
Rs4Danderyd skrev:
Grand Voyager måste vara det sämsta skit som byggts.
Köp dig en Cheva Transporter -04.
Hört många säga liknande saker ang Chrysler Grand Voyager men inte hört något mer specifikt än just aotomatlådorna.. finns det fler vanliga fel?

Arn Racing

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 mars 2011
#14
Enligt en chryslermekaniker jag pratade med var de tidiga Generation 1 (-95) om man så vill riktigt dåliga i lådan, det förbättrades till generation 2 (96-01) men de hade en hel del barnsjukdommar med lådan, framförallt elektroniken och många blev bytta på garanti. Från 01 och frammåt har man löst det problemet.

Grundproblemet annars är att många stammpar fullt i stan och lådan är programmerad för att så fort det går växla upp till en högre växel vilket innebär ett extremtväxlande för lådan. Det i kombination med slarviga servicar tar livet av automatlådorna.  I stadskörning ska du inte släppa gasen helt då lådan växlar upp utan hålla lite gas så ligger den kvar på den växel den hade...

Jag har tittat runt ganska mycket på dessa bilar och det är mycket skit som finns i 10-20000kr klassen. Det under räknar jag som skrot.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Meldem
917 Inlägg
4 mars 2011
#15
min familj hade en Seat Alhambra 1,8T(?) -03 tror jag..., vet inte va den ligger på i pris men den va riktigt fin smile åkte på roadtrip till norge, åkte mellan 20-40 mil per dag och det var inga som helst problem, kan ju kolla inte den iaf för hela familjen gillade den smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Arn Racing
383 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#16
zovix skrev:
Enligt en chryslermekaniker jag pratade med var de tidiga Generation 1 (-95) om man så vill riktigt dåliga i lådan, det förbättrades till generation 2 (96-01) men de hade en hel del barnsjukdommar med lådan, framförallt elektroniken och många blev bytta på garanti. Från 01 och frammåt har man löst det problemet.

Grundproblemet annars är att många stammpar fullt i stan och lådan är programmerad för att så fort det går växla upp till en högre växel vilket innebär ett extremtväxlande för lådan. Det i kombination med slarviga servicar tar livet av automatlådorna.  I stadskörning ska du inte släppa gasen helt då lådan växlar upp utan hålla lite gas så ligger den kvar på den växel den hade...

Jag har tittat runt ganska mycket på dessa bilar och det är mycket skit som finns i 10-20000kr klassen. Det under räknar jag som skrot.

Mvh Magnus
Vilket pris är rimligt då om man inte vill ha något som är skit?smile Hur mycket mer får man för pengarna om man kan tänka sig att lägga 25-30 istället?

Arn Racing

463 Inlägg
4 mars 2011
#17
Espace III ligger min röst på.. Har en sån i familjen sen den var ny och har varit extremt tillförlitlig. Såg på blocket att det även finns V6or i din budget om det skulle tilltala dig.

Man åker väldigt bekvämt både i fram och baksäte, inga problem med långresor även för fullvuxna.
Senast redigerat av habomaster (4 mars 2011)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 mars 2011
#18
habomaster skrev:
Espace III ligger min röst på.. Har en sån i familjen sen den var ny och har varit extremt tillförlitlig. Såg på blocket att det även finns V6or i din budget om det skulle tilltala dig.

Man åker väldigt bekvämt både i fram och baksäte, inga problem med långresor även för fullvuxna.
Å jisses... Då har ni haft den enda tillförlitliga... Har jobbat som Renault mek å måste säga att sämre bilar en Espace e svårt å hitta.. Speciellt IIIan.. Massa roliga dtabaoxar a en sjukt mass apengar som pajjar hela tiden.   Å du V6 om kamremmen e bytt så kanske.. Annnars börjar bytesbeskrivning med "Ta ut motorn" Renault har också helt sjuka reservdelspriser....

Voyager e heller absolut ingen höjdare iaf inte bilar i den prisklassen..

Skulle nog tro mer på Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan.. Samma bila olika namn.

Dock så e både Voyagern å Espace sjukt goa å åka. Speciellt Espacen faktisk slår en chava van i komfort vilken dag som helst.


Den absolut bästa sån typ bil du kan få e nog Toyota Hiace men dom kostar mkt mer... Undrar varför..
Senast redigerat av JaggaChafen (4 mars 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

463 Inlägg
4 mars 2011
#19
JaggaChafen skrev:
habomaster skrev:
Espace III ligger min röst på.. Har en sån i familjen sen den var ny och har varit extremt tillförlitlig. Såg på blocket att det även finns V6or i din budget om det skulle tilltala dig.

Man åker väldigt bekvämt både i fram och baksäte, inga problem med långresor även för fullvuxna.
Å jisses... Då har ni haft den enda tillförlitliga... Har jobbat som Renault mek å måste säga att sämre bilar en Espace e svårt å hitta.. Speciellt IIIan.. Massa roliga dtabaoxar a en sjukt mass apengar som pajjar hela tiden.   Å du V6 om kamremmen e bytt så kanske.. Annnars börjar bytesbeskrivning med "Ta ut motorn" Renault har också helt sjuka reservdelspriser....

Voyager e heller absolut ingen höjdare iaf inte bilar i den prisklassen..

Skulle nog tro mer på Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan.. Samma bila olika namn.

Dock så e både Voyagern å Espace sjukt goa å åka. Speciellt Espacen faktisk slår en chava van i komfort vilken dag som helst.


Den absolut bästa sån typ bil du kan få e nog Toyota Hiace men dom kostar mkt mer... Undrar varför..
Jag tror nog du har jobbat som Volvomek och tvingats att jobba med Renault. Snackar man med en riktig Renaultmek så är det inga problem att byta kamrem på v6an, enda Renault med V6 man måste ta ut motorn på är Clion, men det är inte så konstigt. Vad gäller databoxar så har den inte fler än de flesta andra av samma årgångar. IIIan är den bästa Espacen som byggts, tyvärr togs den inte in av Volvo, så "mekarna" fick aldrig lära sig de på riktigt. Volvo har riktigt usla priser på reservdelar, men där köper man självklart inte. Ska man ha delar till franska bilar köper man från Autofrance, vilket varje entusiast och många därtill har lärt sig vid detta laget.

Mazda Über Alles
121 Inlägg
4 mars 2011
#20
http://www.blocket.se/ostergotland/7_si … 20&w=3
+ nybytt kamrem
skattad
nyservad
enkel konstrution, inte mkt som kan krångla
- inte det snyggaste/häftigaste att köra eller titta på

snart på en väg nära dig


Sök