3213
Sök

Tvättråd till bil

Rally ludde
213 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Undrar om mina tankar är rätt eller om ja är ute o cycklar.

När ja tvättar min nya bil så använder ja alldrig högtryck då jag är rädd om lacken och ytskicktet.
Har jag fel att högtryck kan skada lacken? Kan jag lugnt använda det?

Jag tar vattenslangen, sköljer av bilen.
Sen tar ja varmvatten med schampo och gnuggar hela bilen med svampen så jag tycker det ser rent ut
Tar vattenslangen o sköljer av
Tar säms skinnet o torkar den torr.

Vad kan jah göra mer? För att bilen ska bli så ren som möjligt? Gör ja ngt fel?
Använder fönsterputsmedel men det blir bara ränder sad Hur lösa det?
Använder Insektsspray som jag först sprayar på och låter det verka innan ja gnuggar där med svampen... (Rätt eller fel?)

Hjälp mig!

Mvh Tacksam för vettiga svar

////////RallyLudde////////

9 108 Inlägg
26 juli 2006
Det verkar bra wink Men använd inte för varmt vatten! lite småljummet bara..

Jag brukar tvätta bilen två gånger direkt på följd innan jag går lös med sämsskinnet, men det är inte nödvändigt smile

29 Inlägg
26 juli 2006
Ja brukar alltid ta en del i taget för att vara säker på att ja inte missar nåt ställe å så att inte de hinner torka innan ja hiner spola av de.
Börjar alltid med taket å går sedan nedåt.
Frånt bakdel å kjolar alltid sist annars kan man få små grus korn som i längden ger repor som inte alls ser kul ut.
Så gör ja smile
Mvh Kenny

Rallytok
165 Inlägg
26 juli 2006
Luddtussen skrev:
Undrar om mina tankar är rätt eller om ja är ute o cycklar.

När ja tvättar min nya bil så använder ja alldrig högtryck då jag är rädd om lacken och ytskicktet.
Har jag fel att högtryck kan skada lacken? Kan jag lugnt använda det?

Jag tar vattenslangen, sköljer av bilen.
Sen tar ja varmvatten med schampo och gnuggar hela bilen med svampen så jag tycker det ser rent ut
Tar vattenslangen o sköljer av
Tar säms skinnet o torkar den torr.

Vad kan jah göra mer? För att bilen ska bli så ren som möjligt? Gör ja ngt fel?
Använder fönsterputsmedel men det blir bara ränder sad Hur lösa det?
Använder Insektsspray som jag först sprayar på och låter det verka innan ja gnuggar där med svampen... (Rätt eller fel?)

Hjälp mig!

Mvh Tacksam för vettiga svar

Mina synpunkter:
Inte farligt att använda högtryckstvätten ( om man inte använder hetvatten och 180 bars tryck) men ingen mening om bilen bara är "dammig"

Steg 1: På med insektsspray där insekter finns, vänta en 5-10 minuter. Tar aven lite avfettning på fälgarna. Nu kan det va bra att ha högtryckstvätten och blås rent resten av bilen.

Steg 2: På med tvättar bilen med mycket vatten/schampo ca 10 liter. Tvättar även inne i dörrarna/motorhuven/bakluckan.

Steg 3: Sköljer av bilen med vatten slang  och tar det värsta vattnet med en sån här
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=43615

Steg 4: http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=56604 brukar jag använda för att putsa rutorna med. Ska vara mycket ammoniak i medlet för då blir det renare.
Senast redigerat av Henko (26 juli 2006)

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93

Rally ludde
213 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Jätte tack alla för jätte bra svar!!

Ska iväg idag o få den riktigt ren...

////////RallyLudde////////

Sök