3072
Sök

Hjullager slitna?

29 Inlägg
26 juli 2006
Trådstartare
Tjena jag hör det molande ljudet vid kurvtagning som tyder på slitna hjullager. Hur avgör man vilket hjullager som är slitet (på vilket hjul)?

Kör en Porsche 944 S2, men borde vara samma på de flesta bilar!

Tack för en skönt forum! wink

677 Inlägg
26 juli 2006
Kan vara svårt om det inte låter så mycket. Men annars kan du ju hissa upp baken och rucka på hjulen och känna om nått glappar.
Ibland kan man även höra om dom är dålig genom att sätta lite snurr på hjulet.
Men som sagt, från början kan det vara svårt. Ofta följs dom väl åt så att det kan vara dags för båda!
Senast redigerat av BoraV6 (26 juli 2006)

5 710 Inlägg
27 juli 2006
Använd dina sinnen:
Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir något hjul varmt efter en stunds landsvägskörning?

Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.....

Hörsel, Dåliga hjullager brukar sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet fram/bak och lägga örat emot och lyssna vart det låter mest.

MVH Jonas
..............

29 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Använd dina sinnen:
Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir något hjul varmt efter en stunds landsvägskörning?

Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.....

Hörsel, Dåliga hjullager brukar sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet fram/bak och lägga örat emot och lyssna vart det låter mest.

Jäklar, det där kunde du! Tack för tipsen! Nu be en polare brassa på ordentligt i porschen medan jag (190cm) lägger mig i baksätet och spänner bältena..

5 710 Inlägg
27 juli 2006
kirurgen skrev:
Jäklar, det där kunde du! Tack för tipsen! Nu be en polare brassa på ordentligt i porschen medan jag (190cm) lägger mig i baksätet och spänner bältena..

Jo man lär så länge man lever (och åker i gammel skit). wink

Någon utav tipsen bör lösa ut vilket hjullager det är, OM det nu ett hjullager.

Lycka till i baksätet!

MVH Jonas
..............

Sök