2687
Sök

Etanolkonvertering volvo s40 2.0 sugis

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjo! har lite funderingar om att etanolkovertera om min s40 2.0 sugis motor och undrar vad det e som behövs för att genomföra detta och vad kostnaden kommer ligga på? hur svårt är detta egentligen?


Så lågt de går
13 Inlägg
7 mars 2011
#2
varför ska du göra det? tongue


156 Inlägg
8 mars 2011
#4
Vet inte mycket om det, men har hört att pakningarna för bränsle behöver bytas för etanolen får dom att torka ut, samt att tändningen behöver skjysteras in för att den inte ska fel tända. Tror det stora hela inte e så super dyrt, men kommer så klart gå på några tusen.

MEN! om du nu gör det får du gärna säga hur det blev smile


3 354 Inlägg
8 mars 2011
#5
744_boy skrev:
coolt ju tongue

men så oekonomiskt det kan bli.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Så lågt de går
13 Inlägg
8 mars 2011
#6
drar ju mycket mer bränsle än en bensinare wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2011
#7
Enda anledningen att stoppa in E85 i en sugmotor är egentligen för att utnyttja det nya bränslets potential att öka effekten... och det gör men enklast genom att montera en turbo.  Då kan man motivera alla E85's nackdelar med 100 friska hästar som kan hittas utan att kompsänka eftersom den större mängden bränsle kyler och det högre oktantalet inte orsakar spikningar.

men... en sugmotor håller inte för 100% effekt till bara sådär, iaf inte en S40 där om inte annat växellådan från renault flyger i bitar. (det är provat redan faktiskt)

Det finns ingen rimlig anlednign att konvertera till E85 eftersom det är dyrt och du bli fast på E85 vilket inte fungerar så bra på vintern och det kläggar igen din motor ganska så fort. Redan efter 10 tankar så har du en ansenlig beläggning på alla insugsdetaljer.

Även riktgia etanolbilar har detta problem och jag tror alla tillverkare rekomenderar att man kör på bensin då och då, vilket en riktig etanolbil fixar, men inte en konverterad gammal S40.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 Inlägg
17 april 2011
#8
Finns kit till din bil här för 2285kr. Skitenkelt att installera. Tar några minuter.
http://www.tankaetanol.nu/


Jag har läst om det här i flera månader nu och ovannämnda nackdelar är myter?

Som det är nu är Etanolen 35% billigare än 95 bensin. Vilket gör att man tjänar på att tanka etanol.

Etanolen i Sverige kommer från Norrköping så den fraktas inga långa sträckor heller osv.


Går att läsa allt man behöver veta om etanol på:

www.etanol.nu


Andra konverteringskit:
http://www.ecoflex.nu/
http://www.change2e85.com/


Edit: 70% av etanolen i Sverige kommer från Brasiliens sockerrörsodlingar.
Senast redigerat av feffe_ (24 april 2011)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 april 2011
#9
Pontus_199 skrev:
drar ju mycket mer bränsle än en bensinare wink

Du kanske missat att E85 kostar nästan 5 kr mindre per liter ?

Autotech

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#10
feffe_ skrev:
Finns kit till din bil här för 2285kr. Skitenkelt att installera. Tar några minuter.
http://www.tankaetanol.nu/


Jag har läst om det här i flera månader nu och ovannämnda nackdelar är myter?

Som det är nu är Etanolen 35% billigare än 95 bensin. Vilket gör att man tjänar på att tanka etanol.

Etanolen i Sverige kommer från Norrköping så den fraktas inga länga sträckor heller osv.


Går att läsa allt man behöver veta om etanol på:

www.etanol.nu


Andra konverteringskit:
http://www.ecoflex.nu/
http://www.change2e85.com/

okej tack smile ska kolla in detta big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 april 2011
#11
feffe_ skrev:
Finns kit till din bil här för 2285kr. Skitenkelt att installera. Tar några minuter.
http://www.tankaetanol.nu/

"Monteringen är enkel och tar i de flesta bilar cirka 20 minuter.
- Leta rätt på bilens spridare/insprutningsventiler.
- Lyft bort kontakterna från spridarna.
- Koppla in databoxens kontakter på bilens spridare och spridarkontakter.
- Koppla in lambdasladden på syresensorn/lambdasonden.
- Fäst temperaturgivaren på en kylvattenslang.
- Koppla in jordledningen till (-) på batteriet, eller till chassit.
- Klart!"

Nu börjar det likna något!  tänk bara på att det inte alltid är så att spridarna är stora nog för E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

S40 T4 paawha!
200 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#12
ja ja har läst detta:P låter ju väldigt simpelt och bra men undrar hur bilen kommer gå och det e nog säkerligen mer små saker som bör bytas tongue

hade ju vart lite kul å testa å se om den går bättre lr billigare tongue


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 april 2011
#13
du kan ju testa att tanka i etanol, typ först 30%, går den bra så tanka i mer bara. i 440n jag kör runt i nu så körde jag först i typ hälften, vart knappt märkbar skillnad. så förra veckan tänka jag i bara etanol. det enda man märker av är att på morgonen när det är kallt, runt 0 så startar den till och dör efter 1 sekund, så gör den 2 gånger sen går den som den skall. och då har jag inte gjort någonting smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 maj 2011
#14
jonnielahti skrev:
torpis skrev:
feffe_ skrev:
Finns kit till din bil här för 2285kr. Skitenkelt att installera. Tar några minuter.
http://www.tankaetanol.nu/

"Monteringen är enkel och tar i de flesta bilar cirka 20 minuter.
- Leta rätt på bilens spridare/insprutningsventiler.
- Lyft bort kontakterna från spridarna.
- Koppla in databoxens kontakter på bilens spridare och spridarkontakter.
- Koppla in lambdasladden på syresensorn/lambdasonden.
- Fäst temperaturgivaren på en kylvattenslang.
- Koppla in jordledningen till (-) på batteriet, eller till chassit.
- Klart!"

Nu börjar det likna något!  tänk bara på att det inte alltid är så att spridarna är stora nog för E85

borde gå att programmera om motorstyrningen istället?

ja, men väldigt få/ingen har kunskap om var man ärndrar de parametrar som behövs. chipfirmorna hittar laddtrycket och tändläget men inte choke, kallstart etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök