3033
Sök

Lådvolym Gas 10" bas

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Hej! Jag har beställt ett par gas 10" baselement
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -pack.html

Valde de för att de är billiga och håller bra prestanda för de priset. skall köra dessa tillsammans i antingen en dubbel låda eller två lådor bredvid varandra.

Lådorna skall vara slutna. dock behöver jag veta vilken lådvolym jag skall ha.

"Vas 30 liter" är det för sluten eller portad låda? *läs bifogad länk*

och vad som är bäst att bygga två lådor eller en dubbel låda. lådorna får max vara 30cm höga och totalt sett 63cm breda så de blir rätt djupa lådor, baselementen skall vara riktade i bilens färdriktning, om det nu har någon betydelse.

Tackar för svar på förhand mvh J.N.A

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2011
Om dom inte skiljer sig alltför mycket mot föregångarna så vill dom ha ca 22L slutet. BRL har en finfin formelsamling där man enkelt kan räkna ut måtten på en låda. Om vi drar av för 19mm materialtjocklek så får vi 262mm kvar på höjden (300-(19*2)) och 280mm på bredden om du gör separata lådor, 290mm om du gör en låda med skiljevägg. Djupet ska då vara 320mm eller 290mm (beroende på bredden).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

331 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om dom inte skiljer sig alltför mycket mot föregångarna så vill dom ha ca 22L slutet. BRL har en finfin formelsamling där man enkelt kan räkna ut måtten på en låda. Om vi drar av för 19mm materialtjocklek så får vi 262mm kvar på höjden (300-(19*2)) och 280mm på bredden om du gör separata lådor, 290mm om du gör en låda med skiljevägg. Djupet ska då vara 320mm eller 290mm (beroende på bredden).

då skall vi se om jag har förstått det rätt. kollade lite i formelsamlingen med, super bra samlig! att jag inte hittade den tidigare.

Om vi säger att jag gör en låda med en skiljevägg i det materialet som du angav 19mm. så får jag en låda som har en ytterstorlek på.

Höjd: 300mm
Bred: 618mm
djup: 290mm

har jag fattat rätt? smile

det viktigaste för mig är att lådan blir så bred och hög som möjligt så att den kan "kilas" fast "mot" bakstolarna, kanske lättare att visa på en bild men basarna kommer inte att vara i närheten av kontakt med något framför dem, utan kommer att ha rätt många cm fritt luftrum att dunka på.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
Nja nästan, bredd: 630mm, höjd: 300mm, djup: 290mm. Det är då alltså yttermåtten. Du kan ju sen modifiera dom måtten genom att knappa in dom där i formelsamlingen och prova dig fram med andra som kanske passar bättre i bilen. Om du ska ha basarna vända framåt så tycker jag du ska satsa på att vinkla baffeln (den delen av lådan som basarna sitter i) med samma vinkel som ryggstödet, då tjänar du nån cm på djupet och det blir snyggare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

331 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja nästan, bredd: 630mm, höjd: 300mm, djup: 290mm. Det är då alltså yttermåtten. Du kan ju sen modifiera dom måtten genom att knappa in dom där i formelsamlingen och prova dig fram med andra som kanske passar bättre i bilen. Om du ska ha basarna vända framåt så tycker jag du ska satsa på att vinkla baffeln (den delen av lådan som basarna sitter i) med samma vinkel som ryggstödet, då tjänar du nån cm på djupet och det blir snyggare. smile

men om jag vinklar så måste jag väl vara försiktig? för lådan kan inte vara högre än 300mm i ytter mått.

måste väl ändå ha ca 15cm frigång inåt i lådan så inte baselementen slår i lådans botten och på 10" bas så är det inte mycket marginal att vinkla på sad utöver själva lådan så skall det vara mer saker så det passar in i utseende så det kommer inte vara en stort rätblock i bagaget utan även små delar som gör så att det smälter in fint med inredningen, så om det är snyggt på stolsidan gör inte så mkt smile för det kommer man ändå inte att se om man inte fäller sätet eller plockar bort allt kring lådan smile

men okej. när jag väl börjar bygga skall jag göra botten plattan så bred jag bara kan, efter jag fått den så bred jag vill kan jag bara skriva in mina mm och höjden i formelsamlingen right?. då är frågan när jag skriver in värderna, då är det inner måtten jag skall skriva in right?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
Ja alltid innermått! Och det är nog ingen fara att lådan blir för grund, så mycket tjänar du inte på att vinkla. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

331 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
jag skulle kunna få ut LITE mer höjd om jag byggde en Trapetsformad låda, vilket det faktiskt lutar åt att bli, med skiljevägg. skulle tjäna rätt mycket på att bygga det så bla så kan jag göra en låda som är 300mm i höjd precis där basarna sitter och sedan 3cm bakom så blir den 350mm i höjd och jag skulle även kunna göra den bredare.

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
en fråga till ang lådan. "Monteringsdjup:    147mm" är det att lådan måste vara minnst 147mm djup eller innebär det att baselementet är 147mm från "topp till tå"

21 761 Inlägg
14 mars 2011
Monteringsdjup/infällnadsdjup är från undersidan av basens "ram" till undersidan av magneten. För att kolla hur mycket den kommer att sticka in i lådan så tar du detta mått och drar ifrån tjockleken på baffeln, under förutsättning att basen monteras "på vanligt sätt" alltså. smile

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Monteringsdjup/infällnadsdjup är från undersidan av basens "ram" till undersidan av magneten. För att kolla hur mycket den kommer att sticka in i lådan så tar du detta mått och drar ifrån tjockleken på baffeln, under förutsättning att basen monteras "på vanligt sätt" alltså. smile

kommer basen att på något sätt röra sig djupare än 147mm? alltså rör sig hela saken eller bara basmembranet?

21 761 Inlägg
14 mars 2011
Bara basmembranet rör sig, det sitter inuti metallchassit och magneten sitter under chassit. Membranet kan alltså inte röra sig djupare än magneten. smile

4 693 Inlägg
14 mars 2011
Dom gamla ville enligt BRL ha 21 liter slutet.
Jag föredrog dom i 30 liter slutet. Spelade både högre och mycket snyggare

Booyakasha!

16 197 Inlägg
14 mars 2011
Softis skrev:
Dom gamla ville enligt BRL ha 21 liter slutet.
Jag föredrog dom i 30 liter slutet. Spelade både högre och mycket snyggare

ja hade 17 liter per bas (3st 10") i bruksbilen förut å mycke dämpull i lådan...

lät riktigt trevligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
14 mars 2011
Jag hade 6 st i 178 liter med lite dämpull. Spelade rappare än någon annan bas jag någonsin haft.
Även den lådan som flexade rutan mest tongue

Booyakasha!

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
okej! smile skiljevägg får det bli smile kör på en låda på 44,5 liter sedan försvinner lite när jag får dit en skilje vägg så ~ 21-22l / bas smile

4 693 Inlägg
14 mars 2011
I vilken bil ska du ha de?

I Audin skulle jag haft dom framåt och tätat runt om
I Supran skulle jag kört dom bakåt

Booyakasha!

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Softis skrev:
I vilken bil ska du ha de?

I Audin skulle jag haft dom framåt och tätat runt om
I Supran skulle jag kört dom bakåt

I supran smile

Fast jag har ett litet "bygge" där bak som jag gärna vill slutföra, så tyvärr blir det frammåt =/ <3fast ^^ lådan går ju alltid att vända på sedan o bygga lite andra saker omkring så det passar big_smile

331 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Hej! lånar min tråd lite, har gjort en låda nu osv, skall klä den i högtalar "matt tyg" men vad skall jag ha för lim när jag limmar? Tackar för snabba svar mvh, textil eller mattlim? de är vad jag gissar på.

16 197 Inlägg
22 mars 2011
mkII skrev:
Hej! lånar min tråd lite, har gjort en låda nu osv, skall klä den i högtalar "matt tyg" men vad skall jag ha för lim när jag limmar? Tackar för snabba svar mvh, textil eller mattlim? de är vad jag gissar på.

biltemas spraylim  funkar kanon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

331 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
mkII skrev:

biltemas spraylim  funkar kanon.

hum, så en tripp dit imorgon då... xP

en fråga till, jag inser ju att det behövs "rätt" mkt lim men hur mycket? lådan är typ på 45liter (innuti) dubbel 10"

Sök