3394
Sök

Besiktning och befintliga fel...

330 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#1
Jag vet att högra glödlampan till skyltbelysningen är trasig, för att byta måste man riva ut inredningen och demontera låsmekanismen i bakluckan. Halvsvårt då gasfjädrarna till samma lucka är kass. Nya är beställda, ska monteras i samband med service efter besiktningen då även andra fel som eventuellt upptäckts vid besiktningen ska åtgärdas. Glödlampan borde vara en 1'a, och därmed utan krav på ombesiktning, ja?

I instrumenteringen lyser SRS lampan, det är tydligen en sensor till någon av bältes-sträckarna fram som inte längre vill vara med. Bryr sig besiktningsfolket om det över huvudtaget? (Personligen hade jag tänkt skjuta upp det tills dan innan jag krockar, eftersom Mercedes inte kan säga säkert vilken sträckare det är som krånglar, utan vill byta båda, a 4-4500:- st. Dagen innan jag krockar passar mig bra, eftersom jag inte har för avsikt att krocka... Ja, det ÄR ett skämt. Ekonomin får avgöra lite grand faktiskt.)

Bilen är en C250D, 99'a, om det spelar någon roll.
B!

5 198 Inlägg
9 mars 2011
#2
Jag fick ingen anmärkning på att jag hade 1 skyltbelysning.. ej heller bryr dom sej om att srs lampan lyser,besiktade audin i 4 år med den lysandes.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
9 mars 2011
#3
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

En trasig lampa ger ingen ombesiktning men det kan ge anmärkning ändå.

/Mattias

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2011
#4
Vad gäller skyltbelysningen måste den vara läsbar i mörker, och på de flesta bilar räcker det med att en lampa lyser för det ändamålet.

På Saabar ska man lossa glaset utifrån med 2 torx, och där brukar problemet, i alla fall på gamla bilar, istället vara att skruvarna är så korroderade att man inte har några användbara spår kvar att sätta nyckeln i tongue
Senast redigerat av Andromeda (9 mars 2011)


* Voff voff *
10 634 Inlägg
9 mars 2011
#5
Om bilen har två lampor för skyltbelysningen godkänner dom generellt att bara den ena lyser!

Airbaglampan bryr dom sig som sagt inte om!

Så du kan lugnt åka och besiktiga!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

330 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#6
Skönt. Jag förutsätter att det blir nedslag på något, så det blir service, lampor, gasfjädrar, och det hela efter besiktningen...
B!

Jägermeister
910 Inlägg
9 mars 2011
#7
Är du säker på att skyltbelysningslampornas hållare inte sitter med 2 st 7 eller 8mm skruvar bara som det sitter på min c-klass sedan eller har du en kombi och är det annorlunda på dom?

Srs varningslampan får lysa som någon redan skrev, köp bälstessträckarna från skroten från en okrockad bil, vi bytte nyss dom fram på en c250dt -98, 500kr styck kostade dom, och airbagratten 1000kr.

När du ändå byter ut lamporna till skyltbelysningen så byt till ledlampor så slipper du byta ut dom nått mer då dom både lyser starkare och tusentals timmar mer än vanliga glödlampor, dessutom ser det modernare och snyggare ut med vit ledbelysning än pissgula glödlampor.

Jag har bytt allt som går på bilen till ledlampor, skyltbelysning, parkeringslysen, bilnkers, baklysen mm, visst det lyser en lampvarnare i instrumenteringen nu men allt ser så mkt snyggare ut och dessutom lyser det bättre med vitt ljus.
Senast redigerat av gemini78 (9 mars 2011)

En gång är ingen gång...

1 808 Inlägg
9 mars 2011
#8
matteeee skrev:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/cab3cdd19cb1020cc12571880028a4c9!OpenDocument&m=2

En trasig lampa ger ingen ombesiktning men det kan ge anmärkning ändå.

Då är det skillnad på olika besiktningsstationer, för jag hade en trasig skyltbelysningslampa och jag fick en 2:a på den och att jag lära komma in och släcka den.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

330 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#9
På 99'an, sedan, sitter 'handtaget' till kofferten med 4'a skruvar, (Om jag minns rätt) och sen är lampglasen limmade i karossen. Manualen anger tydligt att dessa lamporna ska bytas på auktoriserad service verkstad, så av nyfikenhet frågade jag varför. Det visar sig att man måste plocka "hela" inredningen i bakluckan, samt låsmekaniken. 1500:- plus själva glödlampan...
Det blir inte en auktoriserad verkstad, men någon kommer få det föga roliga jobbet att byta båda lamporna. Hade det inte varit för gasfjädrarna hade jag gjort det själv, men ska det nu vänta tills allt annat är lagat kan de lika gärna byta lamporna med.

Apropå ledlampor, så tror jag det är lampor av "rör" typ. Finns de i LED utförande som fungerar med bilens autodiagnostik för trasiga lampor? Det behövs ett extra motstånd på lampan, om jag förstått det rätt...
B!

156 Inlägg
9 mars 2011
#10
Har kört igenom besiktningen 3 år i rad utan fungerande skyltbelysning, år två påpekade dom att den va trasig, men år tre då den fortfarande var ur funktion struntade dom i det.


1 079 Inlägg
9 mars 2011
#11
brukar i värsta fall bli en 2a som du inte behöver göra efterkontroll för fick så på min V70 skyltbelysning

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

93 Inlägg
9 mars 2011
#12
SRS kontrolleras inte av SBP

330 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#13
gemini78 skrev:
Srs varningslampan får lysa som någon redan skrev, köp bälstessträckarna från skroten från en okrockad bil, vi bytte nyss dom fram på en c250dt -98, 500kr styck kostade dom

Jag snackade med den icke auktoriserade verkstan om det, och de var inte villiga att ge sig på det, då de provat tidigare, och konstaterat att det inte räckte att byta dem rakt av. Riktigt vad problemet var hade de aldrig listat ut, men kunden var inte nöjd... Någon hade teorier om att de skulle vara kodade, men så vitt jag vet är det bara 2 sladdar, så det borde bara vara en testspänning för att känna av om "kretsen" är hel. Har patronen blivit utlöst är tändaren förbrukad, och kretsen död, men jag vågar inte protestera för mycket, jag har helt enkelt ingen aning. Bältet i förarstolen bråkar lite ovanpå allt, så det hade varit läge att byta mot ett nytt i alla fall... (låset vill ibland att man stoppar i "läppen" två gånger för att greppa.)

Det låter i alla fall som om det borde vara lugnt med både SRS och glödlampan. Så får vi se vad som blir, eller inte blir gjort efter besiktningen.
B!

1 079 Inlägg
9 mars 2011
#14
Mr_B skrev:
gemini78 skrev:
Srs varningslampan får lysa som någon redan skrev, köp bälstessträckarna från skroten från en okrockad bil, vi bytte nyss dom fram på en c250dt -98, 500kr styck kostade dom

Jag snackade med den icke auktoriserade verkstan om det, och de var inte villiga att ge sig på det, då de provat tidigare, och konstaterat att det inte räckte att byta dem rakt av. Riktigt vad problemet var hade de aldrig listat ut, men kunden var inte nöjd... Någon hade teorier om att de skulle vara kodade, men så vitt jag vet är det bara 2 sladdar, så det borde bara vara en testspänning för att känna av om "kretsen" är hel. Har patronen blivit utlöst är tändaren förbrukad, och kretsen död, men jag vågar inte protestera för mycket, jag har helt enkelt ingen aning. Bältet i förarstolen bråkar lite ovanpå allt, så det hade varit läge att byta mot ett nytt i alla fall... (låset vill ibland att man stoppar i "läppen" två gånger för att greppa.)

Det låter i alla fall som om det borde vara lugnt med både SRS och glödlampan. Så får vi se vad som blir, eller inte blir gjort efter besiktningen.
B!

Jag hade en lysande SRS-lampa förut och då var det bara en kontakt som åkt ur under förarsätet på min Volvo så det behöver inte vara något dyrt. Som sagt bilprovningen för SRS eller glödlampan är inget att oroa sig för.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök