3118
Sök

Bilen drar vänster

1 624 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Hej, slängde precis på mina vinterdäck igen och märkte att bilen drog en hel del åt vänster och att den skakade lite i ratten i högre farter.

Jag tog en titt på däcken fram och höger framdäck är nedslitet på högersida och vänster backdäck är slitet på vänster sida.

Kan detta vara orsaken till att den drar åt vänster och att ratten skakar?

Mvh

809 Inlägg
9 mars 2011
att det skakar i ratten och att däcken blir sned slitna beror oftast på dåligt balanserade hjul. att framhjulen blir snedslitna kan bero på en dålig framvagns inställning smile

testa att balansera om hjulen först det är betydligt billigare än framvagns inställning cool
Senast redigerat av 744GLT (9 mars 2011)

158 Inlägg
9 mars 2011
Har du märkt däcken så samma hjul alltid hamnar på samma ställe?

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

1 624 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
nej men tänkte flytta bak det högre däcket bak, så jag har dom slitna bak (vet att man ska ha de bästa fram)

474 Inlägg
10 mars 2011
careau skrev:
nej men tänkte flytta bak det högre däcket bak, så jag har dom slitna bak (vet att man ska ha de bästa fram)

Då vet du fel.. Du ska ha bästa däcken bak.

1 624 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
jag mna de, skrev fel haha

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
10 mars 2011
Låter som du behöver en framvagnsinställning om den drar åt något håll, och ev behövs däcken balanseras eftersom däcket nu är snedslitet.

Ta med bilen till Pekkas Framvagnsservice på Hisingen, drop-in och 300kr. Snabbt och lätt. Kaffe och biltidningar finns medan man väntar.

Var där med min, han var klar på några minuter. Klart värt 300kr.

http://gulasidorna.eniro.se/f/pekkas-fr … gnsservice

EDIT:
Bilen kan ju även dra om bromsen ligger på eller däcken har fel tryck... kolla det innan.
Senast redigerat av Bebben (10 mars 2011)

1 624 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Bytte plats på däck, går fint nu smile

killercow
10 mars 2011
hade samma problem på passaten. däcken blev nedslitna på sidan in mot skärmen i fram. så det skakade när jag körde.

problemet visade sig vara för breda däck. 205 bytte till 195 och problemet försvann. märkte aldrig av att det slet på däcken

Sök