2888
Sök

940 Turbo slår ifrån när laddtrycket kommer

44 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#21
Vart är det mest troligt att jag har ett läckage då? Ska ta å ta en titt på bränslepumparna&bränslefiltret imorgon tänkte jag..


456 Inlägg
11 mars 2011
#22
Eftersom dom flesta 940 funkar även om man plockar bort WG slangen så rasar den nog inte direkt du gasar...

Då brukar laddtrycksmätaren stå på ungefär klockan 6-7 (på kvällen)
Men att få allt att lira är ju roligare!!

growing old is mandatory growing up is optional

44 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#23
Redan testat att rycka slangen där helt, dock med det "trimchippet" jag har nu... Det jag funderar på att göra är att sätta i original chippet och prova och se ifall den slår ifrån likadant, frågan är om man törs göra det... det borde väl inte vara någon fara att bara prova en gång?


1 008 Inlägg
11 mars 2011
#24
Som sagt, det kan lira bra, men även dåligt, finns inga garantier.
Finns ju en anledning till att de togs fram Turboplus för bilar med höjd effekt/laddtryck 0,8

Med ryckt slang så brukar laddet sticka iväg mot 1.6 och uppåt


44 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#25
240bns skrev:
Som sagt, det kan lira bra, men även dåligt, finns inga garantier.
Finns ju en anledning till att de togs fram Turboplus för bilar med höjd effekt/laddtryck 0,8

Med ryckt slang så brukar laddet sticka iväg mot 1.6 och uppåt

Min tanke är ju inte att köra med det så utan att bara prova så man eventuellt kan fastställa att det är  chippet om det nu skulle funka, men det allra bästa är väl å få tag på en annan box med annat chip i tänker jag...

Du pratade om läckage förut, vart tror du det är mest troligt? Har bara kikat runt lite snabbt och kan inte säga att någon slang eller något ser speciellt dålig ut... men som sagt det var ju bara en snabb koll... Skulle en spräckt IC kunna göra så jag får detta problem?


2 452 Inlägg
11 mars 2011
#26
är ganska farligt om du skulle köra en längre tid 0,8 så...men typ bara för att testa en gång o höra om den slår ifrån så funkar det ja...

döden kommer tillbaka

2 452 Inlägg
11 mars 2011
#27
240bns skrev:
The programvaror jag fått tag från honom har varit Viking Ecomax och Turbocenters tändchipp, fick intrycket av att han inte hade möjlighet att ändra i programmen men det var ju också et tag sedan jag hade kontakt med honom.
De program jag fick var orörda iaf.
850GLT chippen han säljer innehåller Hi-tunings programvara.

850 glt chipen bigfish säljer är från hi-tuning o en hel del har köpt o tyckt bilen gått sämre än orginal...jag har mitt från autotech o där går bilen som den skall..det ger ca +18 samnt 25 nm mer..

döden kommer tillbaka

2 452 Inlägg
11 mars 2011
#28
du skriver att bilen slår ifrån vid 0,75...jag tror att du har fått ekonomichippet som skall spara bränsle...det går ej att ladda mer än 0,75 på det ...kommer från kl-racing det chipet....har testat det o så som du beskriver så tror jag att det nog är så...

döden kommer tillbaka

44 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#29
turbodeath skrev:
du skriver att bilen slår ifrån vid 0,75...jag tror att du har fått ekonomichippet som skall spara bränsle...det går ej att ladda mer än 0,75 på det ...kommer från kl-racing det chipet....har testat det o så som du beskriver så tror jag att det nog är så...

Jo, men det inträffar ju bara om jag trycker full gas på tvåan och låter turbon bygga upp laddtrycket snabbt... Då rycker den till precis innan den ska skjuta på.. Den klarar ju av att köra på runt 0,9-1bar om jag tar det lugnt och försiktigt när jag bygger upp trycket...

Läste på ett annat forum att folk som haft liknande problem bytt tändstift&tändkablar... vet att jag har ett litet märke i nån tändkabel men borde det inte bli problem vid lägre laddtryck också? eller blir det känsligare ju högre laddtryck jag kör med?

Det kan inte ha något med att bränslefiltret är täppt eller något så den inte får bränsle ordentligt just i det ögonblicket när laddtrycket kommer pang på liksom? Spekulerar bara lite big_smile


44 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#30
Testat att byta tändstift&tändkablar idag utan resultat...

Kan en förhårt spänd tryckklocka orsaka detta problem? Jag har en FTT-klocka med gängad stång som står spänd så det är 2-3 mm kvar av gängorna... Kan det vara att den är för hårt spänd så det blir något fel där? Med bara klockan så, så laddade turbon 0,65 ungefär vilket är vad den ska göra original ungefär? Sen har jag pyst upp det sista av trycket... till omkring 0,85 bar kanske, svårt att säga nu då jag inte kan trycka fullt direkt... Men frågan är om det kan vara klockan som orsakar problemet?


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
12 mars 2011
#31
diskuterade problemet med en polare och vi kom fram till att en gemensam polare har samma problem med sitt chip och det köpte han på tradera

måste vara ett knasat program som ställer till problemet

Kör fort så hinner inget hända...

44 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#32
Jo, jag har pratat med flera som sagt att det kan vara fel på chipet... Hans bil har precis samma fel att han kan segdra upp laddtryck för att sen köra på fullt, men inte trycka på direkt för då tvärdör bilen när laddtrycket kommer?

Men bilen går precis likadant med original chip dock med 0,9bar som ladd... Vet inte om det finns någon laddtrycks spärr eller liknande i orignal chippen som säger ifrån?

Har även misstankar om att den inte får soppa ordentligt, kan ju bero på chippet? och därav går den lika illa med original chippet? Men det känns som att den inte borde slå ifrån så brutalt pga dåligt bränsle? Sen borde den väl inte gå å segdra om bränslet skulle vara dåligt? :S
Senast redigerat av fjanteliten (12 mars 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
13 mars 2011
#33
det sitter ett inbyggt luftflödes spärr
så när lmm drar in förmycket luft så stänger boxarna av sig för att den tycker att laddet är förhögt

skulle inte våga köra på så högt ladd med orginalboxen

en annan fråga är vilka boxar kör du med?
är det 5xx och 219 eller kör du 9xx och 219?

kan vara så enkelt att chipena är till fel modell av box
är lite osäker när dom nya boxarna kom

vet att min 91:ans 740 har 5xx sprutbox
så det inte är fel chip till fel box

Kör fort så hinner inget hända...

2 452 Inlägg
13 mars 2011
#34
är så här 563 box fanns på 740 från 88-91 sen kom 940 med boxnummer 563 på slutet fanns fram till 92....hade det varit fel där så hade bilen troligt gått ännu sämre på tomgång för att dö på en gång då 563 är med kallstartsventil

döden kommer tillbaka

44 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#35
har bara stoppat i bränslechipet, å min bränslebox är en -937a...

kör ju inte med originalboxen och det laddet, tanken var bara att testa för att se hur bilen reagerar... å den reagerar ju ganska så likadant...


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
13 mars 2011
#36
turbodeath skrev:
är så här 563 box fanns på 740 från 88-91 sen kom 940 med boxnummer 563 på slutet fanns fram till 92....hade det varit fel där så hade bilen troligt gått ännu sämre på tomgång för att dö på en gång då 563 är med kallstartsventil

okej det är där brytåret är var lite osäker
skulle behöva bygga om elen på min 740 hatar kallstartspridare och skit
får se om jag orkar klabba med det i framtiden och hänga i ett helt 96-98 elsystem istället
nu får man bakdatera 98:a motorn och det är tråkigt att hänga i sönderputsade insug och sånt smäck smile

skulle tro att chipen som säljs är gjorda till 962 det är iallfall alltid dom vi kört med under alla år

fast jag har bara hållt på med nyare 940
som äldst 96:or


skulle försöka hitta en box med chip som fungerar och testa med

om du är i örebro trakterna så hojta till har en 962:a liggande med chip även tändingsboxar
inget som är tillsalu men går iaf att testa
Senast redigerat av Growe (13 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

1 062 Inlägg
13 mars 2011
#37
Dem dära billiga äckel kopiorna som finns......... Man får vad man betalar för tyvärr

Men gick bilen likadant med org chippet å 0.8 i ladd??

Team Björkeryd

44 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#38
Tyvärr, har en bra bit till Örebro.. Men jag kan nog få tag på en chipad box och testa med tror jag! Funkar med vilken box som helst som sitter i 940 turbo antar jag? Eller måste den ha samma nummer som min? Det borde inte ha någon betydelse va?

Förreseten, hittade rester av Volvos Turbo Plus paket i bilen igår.... Allt vakum är bortkopplat så det sitter bara en vanlig slang mellan turbo&tryckklockan nu... men all el verkar vara inkopplad, det är inget som skulle kunna göra så att jag får problem? Hur som helst så ska skiten ur idag...!


44 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#39
wildboy_87_ skrev:
Dem dära billiga äckel kopiorna som finns......... Man får vad man betalar för tyvärr

Men gick bilen likadant med org chippet å 0.8 i ladd??

Ah, i princip... Gick klockrent en repa... för att nästa slå ifrån direkt hmm


1 062 Inlägg
13 mars 2011
#40
och detta på endast 2ans växel?

vad har du för ladd mätare??

testa å se vad som händer om du plockar bort pys fjantet tongue du ska ju lätt kunna ladda 0.8 med ft klockan

Team Björkeryd


Sök