Söker någon som har eller kan bygga en Skruvad halvbur till min S40, Vill ha så den hyffsat enkelt går att ta ur inför besiktning.
skall enligt uppgift inte vara några problem att regga med bur.
nedan är saxat från ett annat forum:
Calder skrev:
Niklas Falk skrev:
Calder skrev:
Det är iaf inga problem att ändra i helfordonsgodkända fordon om man gör en regbesiktning, det gör vi hela tiden på jobbet, när vi kan intyga att att grejerna stämmer överens med VVFS (och inte ECE-direktiv)!
Huvét på spiken! Det är "bara" att hitta en bur som passar direktiv och har rätt papper. :bang2: Eftermontera Porsches originalbur i en GT3RS är ett av de fall jag kan tänka mig som där du kan ha rätt papper på grejerna. Dragkrokar etc är ju inga problem så länge de är rätt. Tror knappast att man kan regga med hemmasmidd dragkrok utan papper.
Det är ju fortfarande inte solklart att man får montera TÜVgodkända saker och regga om för SPB... Vi har ju inget liknande TÜVgodkända tillbehör här hemma, vi har godtycke och acceptans för det som "inte ser så farligt ut".
I fallet för jobbet, så är det vi själva som skrivet intyget, efter vi har kontrollerat i VVFS att det är tillåtet. I fallet med bur OCH bil reggad innan -05 - så hade jag kunnat tänka mig att hänvisa till reglerna i VVFS 2007:307 28 kap. 7§. Även om dom reglerna är väldigt slapphänta så bör det vara dom man ska gå efter, och i så fall borde det inte vara problem med bur...
Men det är ju bara vad jag hade gått efter, och inte nödvändigtvis en besiktningsman.
Förresten! Är det någon som hittat EU direktiv 74/60/EEG? Hittar bara ändringar, men inte huvuddirektivet... ECE 21 verkar bara vara tillämpligt för tillverkare..