3675
Sök

Motorhaveri V70, svetsa spännrulle??

1 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej

Vet någon om det går att svetsa fast spännrullen som sträcker kamremmen?
Bilen är en V70 D5 -03
Orsaken till frågan är att remmen som går runt generator, vattenpump, servopump hoppade av pga generatorns hjul vandrade ut. Följden blev att remmen följde med in och slet loss spännrullen till kamremmen.

Innan bilen dog blev det oljud i motorn, betyder detta att toppen är trasig?

Så frågan är: Går det att laga, eller är motorbyte ända lösningen?

93 Inlägg
13 mars 2011
#2
Om kamremmen hoppade av/gick av innan motorn stängdes av så är ett antal ventiler och ev även kolvarna skrot...

76 Inlägg
13 mars 2011
#3
Man ska ALDRIG svetsa fast saker som ska vara bultade!!! Är det kamremmen eller aggregatremmen du syftar på? Om kamremmen gått är det nog totalrenovering av motorn som gäller... Aggregatremmen så är det bara byta rem och alla spännrullar och köra igen.


93 Inlägg
13 mars 2011
#4
V8Rules skrev:
Man ska ALDRIG svetsa fast saker som ska vara bultade!!! Är det kamremmen eller aggregatremmen du syftar på? Om kamremmen gått är det nog totalrenovering av motorn som gäller... Aggregatremmen så är det bara byta rem och alla spännrullar och köra igen.

Varför inte det då?

Går nog bra att svetsa fast en spännare.

Att det från början sitter bultat beror på att det ska vara utbytbart.. Svårt att byta fastsvetsade detaljer..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 mars 2011
#5
Hmmm din motor e pajj du... minimum topp byte...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Supraman
2 300 Inlägg
14 mars 2011
#6
Gör det riktigt med dom grejer som ska sitta där, grejerna är konstruerade på de sätt som dom är av en anledning.
Och din motor behöver man lyfta toppen på och kolla vad som hänt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 mars 2011
#7
Stefan Varberg skrev:
Gör det riktigt med dom grejer som ska sitta där, grejerna är konstruerade på de sätt som dom är av en anledning.
Och din motor behöver man lyfta toppen på och kolla vad som hänt.

Om remmen har kuggat så e som jag sagt minimum toppen pajj. Anledningen till det e att ventilerna går rakt ner å det e rullvippor på den å när kolven går i ventilen så spräcker toppen där stöden till vipporna e.. Har sett detta ett gäng gånger....

Å om sträckarn e pajj så finns det nya.. Hålla på å svetsa å grejjer i den låter som en kass ide. Den e ju gjord i aluminium också

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök