3303
Sök

Sälja bil där förälder står som ägare?

5 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
En dum fråga möjligtvis men är första gången jag säljer privat och har inte lyckats hitta något bra svar på min fråga. Jag är på g att sälja min bil privat nu, dock står min far som ägare på bilen av diverse anledningar och han bor 60 mil bort.

Är det något speciellt man måste tänka på vid försäljning?
Har jag rätt att sälja bilen i hans namn eller är det farsan som måste skriva under på ex. köpekontraktet?

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
14 mars 2011
Du får skriva hans namn om han godkänner det.

Mvh Christian

KHRacing
14 mars 2011
criller skrev:

Haha NEJ - han måste ha en fullmakt.
man får ALDRIG skriva nån annans namn. det är urkundsförfalskning = straffbart med fängelse på skalan.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
14 mars 2011
Ok det är inte vad jag har hört och har skrotat några bilar så tongue men det är väll fel då

Mvh Christian

KHRacing
14 mars 2011
criller skrev:
Ok det är inte vad jag har hört och har skrotat några bilar så tongue men det är väll fel då

Lugnt  !

4 Inlägg
14 mars 2011
man får ju inte skriva någon annans namn på några sånna papper.. kan som sagt bli fängelse om det vill sig illa...

KHRacing
14 mars 2011
Felplacerad skrev:
KHRacing skrev:
criller skrev:

Haha NEJ - han måste ha en fullmakt.
man får ALDRIG skriva nån annans namn. det är urkundsförfalskning = straffbart med fängelse på skalan.

Stämmer bra. Men nu är ju han din far, han lär väl inte anmäla dig ? wink

Precis... be köparen ringa upp din far på plats om han är undrande

low_and_loud
14 mars 2011
hur är det om köparen sätter ett annat namn på pappret då än sig själv?

4 Inlägg
14 mars 2011
då får man skylla sig själv.... du ska ju titta på hans id eller körkort så att han inte skriver någon annan stackares namn!?

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 mars 2011
Om vi säger så här:

Trafikverket lär knappast ha en databas med namnteckningar de sitter och jämför alla ägarbyteslappar med. Så länge pappa är med på noterna är det ju bara att du fyller i hans personnummer och namnteckning, ingen lär upptäcka det.

Som sagt, se till att köparen legitimerar sig och fyller i rätt namn och personnummer, annars kanske inte ägarbytet går igenom och du (eller rättare sagt din far) kan få en massa parkeringsböter och annat otrevligt tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 mars 2011
säg även till personen som är intreserad av bilen att det är din fars bil så dom själva har möjligheter att kolla att det verkligen är okej för honom att sälja bilen

så slipper det bli problem när bil och papper ska byta ägare

Kör fort så hinner inget hända...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 mars 2011
Eller så skaffar du en skriftlig fullmakt från din far där det tydligt framgår att du får sälja bilen i din fars namn. Då kan du själv skriva under ägarbytet med din egen namnteckning och bifoga fullmakten till trafikverket.

Enkelt - Smidigt - Lagligt....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 883 Inlägg
15 mars 2011
Eller så postar du papperet till far din i ett kuvert, han fyller i och skickar tillbaka det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 mars 2011
twin_cam skrev:
Eller så postar du papperet till far din i ett kuvert, han fyller i och skickar tillbaka det.

Jag hade då inte köpt en bil om inte papprena går direkt till transportstyrelsen vid köp
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (15 mars 2011)

C H E V R O L E T <3

2 924 Inlägg
15 mars 2011
Kör ett Videosamtal via din Smartphone med din far under affärsuppgörelsen/skrivandet, så kan ni legitimera er för varann effektivt och alla bör känna sig trygga wink

~ Life is short, have FUN! ~

14 124 Inlägg
15 mars 2011
Children-Of-Bodom skrev:
twin_cam skrev:

Jag hade då inte köpt en bil om inte papprena går direkt till transportstyrelsen vid köp

tror nog han menade att man skickar pappret typ idag och får det underskrivet tillbaka skickat sen skriver nya ägaren på pappret och sen skickar man det till transportstyrelsen

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 mars 2011
Growe skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
twin_cam skrev:

tror nog han menade att man skickar pappret typ idag och får det underskrivet tillbaka skickat sen skriver nya ägaren på pappret och sen skickar man det till transportstyrelsen

ah i see . my bad , "host host inget morgon kaffe ännu host host " tongue

C H E V R O L E T <3

14 124 Inlägg
15 mars 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Growe skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

ah i see . my bad , "host host inget morgon kaffe ännu host host " tongue

fast jag kan iof ha fel oxå

jag tycker inte man ska lägga så mycket viktig i att det är olagligt att skriva under

förutsatt att pappan är med på det så finns det inte en åklagare i sverige som testar att driva ett sånt mål till rätten smile

men tycker man ska upplysa intreserade köpare om faktumet att pappan står som ägare på bilen för att underlätta för dom att undersöka att bilen verkligen ska säljas

har skrivit på ett antal gånger åt polare och polare har skrivit under åt mig inget konstigare än så

Sök