2509
Sök

Piska saab 9-5 aero med Volvo 940 Turbo

14 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#1
har en fulltryckare som nu har 3" JT fullsystem dock original katt,Garetti t03 turbo 360 lager 0,8bar. vanlig t-kam.. sportkoppling. har chipp som ska klara 1+ bar även tändchip.


jag vill piska farsans saab 9-5 aero (250hk)..

vad behövs göras för att köra om saab aero?

målet är inte bara att piska saab men att ha en bil som går bra helt enkelt big_smile

tacksam för alla svar o tips!


5 710 Inlägg
16 mars 2011
#2
_danne1_ skrev:
vad behövs göras för att köra om saab aero?

Det är ganska enkelt....mer effekt.
Eller man kanske skall uttrycka det såhär: Mer effekt i förhållande till vikten.
Väger farsgubbens bil 1600kg och din 1400kg kan du köra ifrån honom med mindre effekt än hans 250hk.

Vilket recept du skall välja är inte jag rätt gubbe att svara på men det finns flera vägar. Volvofolket kan smile

MVH Jonas
..............

14 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

jag har lite funderingar på en enkel A-kam och 3"katt med 1bar ladd smile vad man kan hamna på för hk då tro? smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 mars 2011
#4
_danne1_ skrev:
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

jag har lite funderingar på en enkel A-kam och 3"katt med 1bar ladd smile vad man kan hamna på för hk då tro? smile

Kammen o avgaset gör ingen märkbar effektskillnad, men ca 220hk skulle jag gissa på. Jag har åkt ifrån Steg 3 855:or med min wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 287 Inlägg
16 mars 2011
#5
Kam gör skillnad genom att original T-kam effektivt dödar motorn över 4500 rpm. Dock når man snart vad original turbo orkar pumpa så det är kam i kombination med annan turbo som ger ordentlig vinst.
Då hamnar man tyvärr i den situationen att spridarna inte räcker och att man behöver backa tändningen med ett tändchip för att undvika att knackdetekteringen går in och sänker tändningen.

Finns många trådar med recept på "300Hkr" med Volvo 940. Det är nåt sånt man behöver.

Sedan hänger det mycket på chauffören också. Min garagepolare TTR-Stefan åkte 13.0 med sniktrimmad Volvo 740 Turbo (tidkort finns) på Tullinge.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

124 Inlägg
17 mars 2011
#6
Du kan lätta på bilen
fixa en sport katt, vet inte om du har det men gör ett rör till luftfiltret ner under motorn så du får in kall luft, motorn presterar en aning mer, hoppas du har ett sportfilter dock

EDIT: att ha luftfiltret under motorn där den får suger in kall luft ökar också att det blir skitigare, flugor osv fastnar
Senast redigerat av Taweri (17 mars 2011)


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 mars 2011
#7
9-5 Aero går bra så du får nog skruva lite till om du skall förbi. Körde mot en 940 med vad enligt ägaren skall vara runt 300hk och det är nog någonting åt det hållet som skall till för den bedriften

Rock'n Roll

5 710 Inlägg
17 mars 2011
#8
_danne1_ skrev:
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

-Exempel Helge..... wink Jag vet inte om SAAB:en är tyngre än volvon men jag skulle tro det. En modern bil har ofta många tunga elektroníkprylar såsom elstolar, avbländningbara backspelgar osv osv och massa säkerhet med airbags här och där....det har inte du.

MVH Jonas
..............

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 mars 2011
#9
MantaRobin skrev:
_danne1_ skrev:
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

jag har lite funderingar på en enkel A-kam och 3"katt med 1bar ladd smile vad man kan hamna på för hk då tro? smile

Kammen o avgaset gör ingen märkbar effektskillnad, men ca 220hk skulle jag gissa på. Jag har åkt ifrån Steg 3 855:or med min wink

Kammen gör extrem skillnad! Åkte T innan och bytte sedan vill Vx3 som ändå inte e så vass, va en enorm skillnad!

T kammen går ju exakt likadant från 4000 rpm och uppåt yikes
Senast redigerat av BrajjAxx (17 mars 2011)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ex-08'a
113 Inlägg
17 mars 2011
#10
sen får man ju inte räkna för mycket på hk smile vridet är minst lika viktigt (enligt mig) som nån redansagt så går en 9-5 aero ruskigt bra, jag tror jag har de svettigt att komma om en sådan med min 900ng med 260hk och 380nm men de är nog precis isåfall, men lätta den och lämmna in den till nån serriös kille som chippar eller om du kan gör de själv smile volvo killarna hjälper dig nog järna smile


3 295 Inlägg
17 mars 2011
#11
jonTe skrev:
_danne1_ skrev:
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

-Exempel Helge..... wink Jag vet inte om SAAB:en är tyngre än volvon men jag skulle tro det. En modern bil har ofta många tunga elektroníkprylar såsom elstolar, avbländningbara backspelgar osv osv och massa säkerhet med airbags här och där....det har inte du.

Sen har det nog med designen att göra wink


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 mars 2011
#12
Fuska och byt utväxling? Kanke inte så bekvämt på motorvägen men hysteriskt roligt annars wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 710 Inlägg
18 mars 2011
#13
embe skrev:
sen får man ju inte räkna för mycket på hk smile vridet är minst lika viktigt (enligt mig)

Vridmomentet är viktigt för att få effekt men det är inte vridmomentet som förflyttar bilen....det är effekten.
En 9-5:a har väldigt högt vridmoment (350Nm) vid väldigt låga vartal (1850rpm) vilket gör att den ovanligt hög effekt vid de vartalen och därmed accelererar den bra redan från "botten".

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
18 mars 2011
#14
Vilket gör att man har bättre "hjälp" på ettan-tvåan där man hamnar rätt långt ner i registret när man växlar. På högre växlar däremot så spelar bottenvridet ingen roll (förutsatt att man växlar från maxvarv då givetvis).
Det finns dock en liten issue med att ha mycket vrid på låga varv och det är att få ner vridet i backen.

/Göran

jonTe skrev:
En 9-5:a har väldigt högt vridmoment (350Nm) vid väldigt låga vartal (1850rpm) vilket gör att den ovanligt hög effekt vid de vartalen och därmed accelererar den bra redan från "botten".

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
18 mars 2011
#15
Sharky skrev:
Vilket gör att man har bättre "hjälp" på ettan-tvåan där man hamnar rätt långt ner i registret när man växlar. På högre växlar däremot så spelar bottenvridet ingen roll (förutsatt att man växlar från maxvarv då givetvis).

Ja kanske...samtidigt spinner man lätt bort sig på 1:an så så stor nytta av hög effekt har man inte just där.
Där man vinner mest tycker jag är vid rullande start där man börjar på rätt låga vartal.

Sharky skrev:
Det finns dock en liten issue med att ha mycket vrid på låga varv och det är att få ner vridet i backen.

Japp...speciellt om laddtrycksuppbyggnaden är snabb (som de är i SAAB:arna), det är lätt att man spinner bort sig...

MVH Jonas
..............

14 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Kam gör skillnad genom att original T-kam effektivt dödar motorn över 4500 rpm. Dock når man snart vad original turbo orkar pumpa så det är kam i kombination med annan turbo som ger ordentlig vinst.
Då hamnar man tyvärr i den situationen att spridarna inte räcker och att man behöver backa tändningen med ett tändchip för att undvika att knackdetekteringen går in och sänker tändningen.

Finns många trådar med recept på "300Hkr" med Volvo 940. Det är nåt sånt man behöver.

Sedan hänger det mycket på chauffören också. Min garagepolare TTR-Stefan åkte 13.0 med sniktrimmad Volvo 740 Turbo (tidkort finns) på Tullinge.

/Göran

om du inte läste innan så har jag större turbo med chippad tändning, kan ladda 1.2 om jag höjer bränsletrycket sa han jag köpte chippen av smile


14 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#17
BrajjAxx skrev:
MantaRobin skrev:
_danne1_ skrev:
okej jag visste inte att saab va tyngre! haha alla som säger att volvo är pansarvagnar....

jag har lite funderingar på en enkel A-kam och 3"katt med 1bar ladd smile vad man kan hamna på för hk då tro? smile

Kammen o avgaset gör ingen märkbar effektskillnad, men ca 220hk skulle jag gissa på. Jag har åkt ifrån Steg 3 855:or med min wink

Kammen gör extrem skillnad! Åkte T innan och bytte sedan vill Vx3 som ändå inte e så vass, va en enorm skillnad!

T kammen går ju exakt likadant från 4000 rpm och uppåt yikes

jag har en V kam som jag kan få för 150 spänn av en polare är detta något o satsa på tror du ?smile jag vill kunna ha vrid och varv, min t kam har bra vrid men de känns fel o varva över 4k för de händer inget efter ju :p


14 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#18
Taweri skrev:
Du kan lätta på bilen
fixa en sport katt, vet inte om du har det men gör ett rör till luftfiltret ner under motorn så du får in kall luft, motorn presterar en aning mer, hoppas du har ett sportfilter dock

EDIT: att ha luftfiltret under motorn där den får suger in kall luft ökar också att det blir skitigare, flugor osv fastnar

sportluftfilter har jag men inte på just nu ska slänga på det sen :)att fixa en slang av nåt slag som man kunde ta kallare luft är en jäkla bra idé! big_smile har vanlig katt 600 celler elle va de är.. är det värt priset att köpa en sportkatt?


14 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#19
embe skrev:
sen får man ju inte räkna för mycket på hk smile vridet är minst lika viktigt (enligt mig) som nån redansagt så går en 9-5 aero ruskigt bra, jag tror jag har de svettigt att komma om en sådan med min 900ng med 260hk och 380nm men de är nog precis isåfall, men lätta den och lämmna in den till nån serriös kille som chippar eller om du kan gör de själv smile volvo killarna hjälper dig nog järna smile

jag vet att jag kanske tagit mig vatten över huvudet men om jag inte kör om farsgubbens aero är det inte hela världen smile bara kul om man skulle lyckas! bilen är redan kittad för vässning jag har chippat bränsle tändning smile busenkelt!


040 RedLine
1 219 Inlägg
22 mars 2011
#20
_danne1_ skrev:
BrajjAxx skrev:
MantaRobin skrev:

Kammen o avgaset gör ingen märkbar effektskillnad, men ca 220hk skulle jag gissa på. Jag har åkt ifrån Steg 3 855:or med min wink

Kammen gör extrem skillnad! Åkte T innan och bytte sedan vill Vx3 som ändå inte e så vass, va en enorm skillnad!

T kammen går ju exakt likadant från 4000 rpm och uppåt yikes

jag har en V kam som jag kan få för 150 spänn av en polare är detta något o satsa på tror du ?smile jag vill kunna ha vrid och varv, min t kam har bra vrid men de känns fel o varva över 4k för de händer inget efter ju :p

V kammen e bra, en av volvos bättre kammar! Drar jämt och fint däemed bra till en turbomotor smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök