4229
Sök

Vad får man ge för en E36 m3 3.2L ?

731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, sitter i tankarna om bil med mer under huven. Såklart spelar inköpspris in och jag hittar ingen me 3.2 på blocket. Verkar vara allmänt tomt på dom, förutom de gula 3.0orna då haha..

Undrar i alla fall vad man kan räkna med för en 3.2L MANUELL m3a?

3.0 verkar ju gå att få för strax över 60 utan att köpa ett objekt. Misstänker att 3.2 blir minst 80-90?

Mvh Hardrox


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 mars 2011
#2
Mycket beror på skick, en slutkörd med många mil kan du få för 80-100 men en välbevarad ex kan kosta det dubbla.

Just nu är det lugnt - dom flesta står i garage i vinter dvalan men snart lär dom ploppa upp på blocket mm.

http://autopower.se/?oppna=/powerborsen … p?id=85077
http://autopower.se/?oppna=/powerborsen … p?id=85179


731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
Jag är rädd att man "tröttnar" på effekten i en 3.0 efter ett tag. Som med allt annat, hade vart kul att kunna åka med i någons bil för att själv känna efter om det kan passa en själv.
Har ingen lust att dra och provköra någons bil som ligger på annons bara för att bilda mig en uppfattning i alla fall..


Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 mars 2011
#4
hardrox skrev:
Jag är rädd att man "tröttnar" på effekten i en 3.0 efter ett tag. Som med allt annat, hade vart kul att kunna åka med i någons bil för att själv känna efter om det kan passa en själv.
Har ingen lust att dra och provköra någons bil som ligger på annons bara för att bilda mig en uppfattning i alla fall..

Det är jävligt lite skilland i prestanda mellan 3.0:an och 3.2:an i verkligheten så att du "tröttnar" på 3.0:an är inge hållbart argument. Då tröttnar du på 3.2:an med.

Jag tycker mer att tillfället ska avgöra vilken du köper, alltså en du får ett riktigt bra pris på.

Autotech

731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
Busgrabb skrev:
hardrox skrev:
Jag är rädd att man "tröttnar" på effekten i en 3.0 efter ett tag. Som med allt annat, hade vart kul att kunna åka med i någons bil för att själv känna efter om det kan passa en själv.
Har ingen lust att dra och provköra någons bil som ligger på annons bara för att bilda mig en uppfattning i alla fall..

Det är jävligt lite skilland i prestanda mellan 3.0:an och 3.2:an i verkligheten så att du "tröttnar" på 3.0:an är inge hållbart argument. Då tröttnar du på 3.2:an med.

Jag tycker mer att tillfället ska avgöra vilken du köper, alltså en du får ett riktigt bra pris på.

Hur känns det för dig att hoppa från e46 till e36? Som att sätta sig i en gräsklippare eller är det fortfarande så det känns att bilen rör på sig?


2 924 Inlägg
16 mars 2011
#6
hardrox skrev:
Busgrabb skrev:
hardrox skrev:
Jag är rädd att man "tröttnar" på effekten i en 3.0 efter ett tag. Som med allt annat, hade vart kul att kunna åka med i någons bil för att själv känna efter om det kan passa en själv.
Har ingen lust att dra och provköra någons bil som ligger på annons bara för att bilda mig en uppfattning i alla fall..

Det är jävligt lite skilland i prestanda mellan 3.0:an och 3.2:an i verkligheten så att du "tröttnar" på 3.0:an är inge hållbart argument. Då tröttnar du på 3.2:an med.

Jag tycker mer att tillfället ska avgöra vilken du köper, alltså en du får ett riktigt bra pris på.

Hur känns det för dig att hoppa från e46 till e36? Som att sätta sig i en gräsklippare eller är det fortfarande så det känns att bilen rör på sig?

Finns inget bra svar på det för det är helt inviduellt... du får helt enkelt prova  wink

~ Life is short, have FUN! ~

731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#7
Antar så, får sälja av bmwn innan. Segt att titta på blocket och inte kunna slå till.
För rätt exemplar kan jag även tänka mig en m5 också smile


German Engineering
9 083 Inlägg
16 mars 2011
#8
M3 E36 är riktigt nice big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#9
Aa, verkar vara lättare att hitta en m5or också. Fast kan ha vart dålig tid just nu.


528 Inlägg
16 mars 2011
#10
Effektkurvan ser väl rätt lika ut på de motorerna va?  det är inte samma växellåda däremot? Men specs för olika acc-tider och dylikt är väl rätt lika? Eftersom du rör dig i de lägre prisklasserna så är det nog bara dumt att insistera på viss motor utan snarare bör du ju som redan sagts leta efter någon bil med klar historik och servicebok.  Rätt servad är väl A och O på sådana här bilar och motorer?

731 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#11
Sant, största anledningen att 3.2l är intressantare är ju 6 vxl lådan. Men hellre en 3.0 i bättre skick då.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 mars 2011
#12
hardrox skrev:
Busgrabb skrev:
hardrox skrev:
Jag är rädd att man "tröttnar" på effekten i en 3.0 efter ett tag. Som med allt annat, hade vart kul att kunna åka med i någons bil för att själv känna efter om det kan passa en själv.
Har ingen lust att dra och provköra någons bil som ligger på annons bara för att bilda mig en uppfattning i alla fall..

Det är jävligt lite skilland i prestanda mellan 3.0:an och 3.2:an i verkligheten så att du "tröttnar" på 3.0:an är inge hållbart argument. Då tröttnar du på 3.2:an med.

Jag tycker mer att tillfället ska avgöra vilken du köper, alltså en du får ett riktigt bra pris på.

Hur känns det för dig att hoppa från e46 till e36? Som att sätta sig i en gräsklippare eller är det fortfarande så det känns att bilen rör på sig?

Det är inte speciellt stor skilland i prestanda rakt fram faktiskt på någon av dom tre omtaade modellerna även om det kan se ut så på pappret och folk kanske säger det.
Stora skillnaden är ju bilen i sig.
Jag gillar 3.0:an då den har ett jävligt roligt register, skulle säga roligare än E46:an.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 mars 2011
#13
hardrox skrev:
Sant, största anledningen att 3.2l är intressantare är ju 6 vxl lådan. Men hellre en 3.0 i bättre skick då.

Ja håller med där, dom behöver en 6:e växel på motorvägen kan jag tycka.
Min 3.0:a  (chippad iofs) drar man till varvstoppet på 5:an, det gör man ju inte på alla bilar smile

Autotech

731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#14
Busgrabb skrev:
hardrox skrev:
Sant, största anledningen att 3.2l är intressantare är ju 6 vxl lådan. Men hellre en 3.0 i bättre skick då.

Ja håller med där, dom behöver en 6:e växel på motorvägen kan jag tycka.
Min 3.0:a  (chippad iofs) drar man till varvstoppet på 5:an, det gör man ju inte på alla bilar smile

Nä verkligen inte, vad toppar den enligt mätaren efter chippningen då?


141 Inlägg
17 mars 2011
#15
Jag har inte tröttnat på effekten i min alla fall, har man kört lite lugnt ett tag med den (under några dagar-en vecka) å sen känner att hornen växer ut så blir man glatt överraskad över hur gott dom faktiskt går, helt underbar maskin att dra ut smile
Dock är det med chip kofiberinsug och moddat avgas wink
MVH/Jonis

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!

731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#16
325i skrev:
Jag har inte tröttnat på effekten i min alla fall, har man kört lite lugnt ett tag med den (under några dagar-en vecka) å sen känner att hornen växer ut så blir man glatt överraskad över hur gott dom faktiskt går, helt underbar maskin att dra ut smile
Dock är det med chip kofiberinsug och moddat avgas wink
MVH/Jonis

Låter bra faktiskt smile
Nu har jag ju haft en e36 325 kupe, men är de någon speciellt på just m3orna man bör kasta ett extra öga på?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 mars 2011
#17
hardrox skrev:
Busgrabb skrev:
hardrox skrev:
Sant, största anledningen att 3.2l är intressantare är ju 6 vxl lådan. Men hellre en 3.0 i bättre skick då.

Ja håller med där, dom behöver en 6:e växel på motorvägen kan jag tycka.
Min 3.0:a  (chippad iofs) drar man till varvstoppet på 5:an, det gör man ju inte på alla bilar smile

Nä verkligen inte, vad toppar den enligt mätaren efter chippningen då?

På mätaren gjorde den väl typ 275 Km/h

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#18
Går det öht att få tag på en ej slutkörd E36 M3 idag?  Jag menar inte misskött utan bara att åldern tar ut sin rätt. bilarna börjar ju bli 20år gamla. Just BMW figurerar oftare än andra bilar med motorhaveri i form av topplock som ger sig.

Bör man vara lika beredd på att byta topplock på en M3 E36 som på en 325 E36? eller har de gjort förbättringar på M-motorn? Man kan ju misstänka att M-motorn generellt går hårdare än motsvarande bil med 2 eller 2.5l motorerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#19
torpis skrev:
Går det öht att få tag på en ej slutkörd E36 M3 idag?  Jag menar inte misskött utan bara att åldern tar ut sin rätt. bilarna börjar ju bli 20år gamla. Just BMW figurerar oftare än andra bilar med motorhaveri i form av topplock som ger sig.

Bör man vara lika beredd på att byta topplock på en M3 E36 som på en 325 E36? eller har de gjort förbättringar på M-motorn? Man kan ju misstänka att M-motorn generellt går hårdare än motsvarande bil med 2 eller 2.5l motorerna.

Nu är de bara en tanke men i mina ögon köper man inte en M3a utan bilintresse, och ingår de inte i bilintresset att ta hand om sin pärla?

Sen de där med topplock de har ju bara att göra med att man kör bilen med trasig vpump? De är ju absolut inte så att varje bmw som blir urblåst lite får ett skevt topplock.


854 Inlägg
17 mars 2011
#20
Jag har inte läst om någon M3 e36 där motorn rasat. Vanosen kan däremot spöka lite, oftast bara som lite oljud. En utbytes vanos kostar idag ca 4000 vilket inte jag tycker är jättemycket.

Kopplingarna är inga monster så dom brukar inte vara i jättefint skick. Något man bör uppgradera om man byter.

Kör man diffen på fel olja så skär lamellerna ihop. Diffverkan avtar och en renovering kostar ca 2200.



Sök