3627
Sök

Universalkatalysator på BMW 740?

Trafikledare
563 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Hallojs!

Har troligtvis trasiga katalysatorer på min 740.
Undrar om någon i avlånga landet lagom har monterat universalkattar på en BMW 740 E38  med önskvärt resultat på bilprovningen?

Finns det EN lagom dyr katt som klarar 4 liters motorvolym eller måste jag ha två?
Har redan en univeralkatt från Speedparts så det blir väl en till sån om jag måste ha två, men vet någon om det skulle fungera med universal?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

7 Inlägg
17 mars 2011
Man sebbe då! Nu ty.cker jag allt att du är lite snål! Åk till levin och beställ ett nytt avgassystem istället! Det kostar att åka bmw! smile

Trafikledare
563 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Nu va ju du rolig....

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 mars 2011
Eftersom 740 har dubbla rör har du en kat per sida och har du en dimensionerad för 2L cylindervolym blir de ju perfekt. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

KHRacing
17 mars 2011
Biltemas funkar hur bra som helst.

det finns världen över bara ett fåtal företag som tillverkar kattar så där ä som förklaruing inget fel på Biltema´s.

Trafikledare
563 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Niklasw skrev:
Eftersom 740 har dubbla rör har du en kat per sida och har du en dimensionerad för 2L cylindervolym blir de ju perfekt. smile

Jojo.. visserligen,men dom går ju ihop efter kattarna in i en ljuddämpare och sen ut till två igen, så då kunde man ju gått ihop med dom tidigare och skaffat en katt bara.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 mars 2011
känns bättre och köra på två universalkattar som de ser ut orginal, de blir ändå flera ggr billigare än två originalkattar .

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Trafikledare
563 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:

det finns världen över bara ett fåtal företag som tillverkar kattar så där ä som förklaruing inget fel på Biltema´s.

Eftersom jag redan har en från Speedparts köper jag nog en likadan. Gör väl inget om katten är för motorer upp till 2,5 liters motorvolym?

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 mars 2011
De låter rätt de, sen lär du få bra värden igen smile

KHRacing
17 mars 2011
Melin skrev:
KHRacing skrev:

Eftersom jag redan har en från Speedparts köper jag nog en likadan. Gör väl inget om katten är för motorer upp till 2,5 liters motorvolym?

Absolut inte, men olika kattar på samma motor kan ju ge olika avgasvärden för de olika cylinderraderna.

7 Inlägg
17 mars 2011
Ja fy katten...

140 Inlägg
17 mars 2011
hej har monterat biltemas universal kattar på kompisens 740 -98 , och den hade inga problem att gå igen bilprovningen med avgasvärden, dom är ju nästan lika stora och samma form så dom tog ungefär 4 timmar att sätta dit smile
köpte dom som var till 2.5 liters volum , eftersom bmv 8an är ¨4.4 liters så blev det bra smile
Senast redigerat av brk95 (17 mars 2011)

Sök