3199
Sök

V70 GLT -97 Tryck i kylsystemet?

375 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Var ner till en kompis igår och böt olja och då konstaterade han att jag hade tryck i kylsystemet och att den trycker kylvätska både nertill i gavlarna på kylarn och längst upp vid slangen i expansionskärlet.
Bilen ligger perfekt och stadigt i temp men jag får fylla c:a 0,5L varannan vecka.
Ingen olja i vattnet eller tvärt om.
Vart ska man börja?

Mr White
1 072 Inlägg
18 mars 2011
Dirk Diggler skrev:
Var ner till en kompis igår och böt olja och då konstaterade han att jag hade tryck i kylsystemet och att den trycker kylvätska både nertill i gavlarna på kylarn och längst upp vid slangen i expansionskärlet.
Bilen ligger perfekt och stadigt i temp men jag får fylla c:a 0,5L varannan vecka.
Ingen olja i vattnet eller tvärt om.
Vart ska man börja?

Kylarlocket var orsakens på farsans när den höll på så

375 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Det på expansionskärlet?

43 Inlägg
18 mars 2011
Precis, enda locket du har på din.

375 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
joska skrev:
Precis, enda locket du har på din.

Ja precis det var därför jag var tvungen att fråga för jag hade också för mig att jag bara hade ett big_smile

375 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
En kille jag pratade med idag sa att det var konstigt om gavlarna gett med sig längst ner om det berodde på tryck och att bilen borde ha kokat rejält om det var sånt tryck. Han trodde den kan ha frusit under vintern och därav tryckt ut gavlarna längst ner och att den suger in luft där nu som skapar trycket.
Att den kan ha frusit är inte alls omöjligt då förra ägaren körde med läckande värmepaket ett bra tag när det var som kallast och erkände idag att han ibland bara fyllt med vatten (smart jag vet!!!)

Några teorier om den teorin big_smile

Sök