2268
Sök

Volvo xc70 problem med fyrhjulsdriften.

83 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Hej.

Har en Volvo xc70 -03 som fyrhjulsdriften krånglar på.
Den fungerar när bilen nyss startats men även ibland när man kört en längre sträcka.
Men som oftast då fungerar den inte, bara spinner på framhjulen hmm .

Någon som vet vad felet kan vara?

Mvh

Edit: Var ut och testade nyss och då fungerade den inte alls.
Senast redigerat av SsS (18 mars 2011)

Tekniker
624 Inlägg
18 mars 2011
Någon typ av styrenhets fel till 4WD Kanske . Skulle kolla med Data om jag vore du.

Bilmekaniker
84 Inlägg
19 mars 2011
Ett vanligt fel som förekommer:
Ett bra sätt o kolla det mekaniska är att
1 lyfta upp bilen på en lyft.
2 lägga i 1:ans växel. När framhjulen börjar spinna skall bakjulen börja spinna efter någon sekund.
3 snurrar inte ens kardanen mellan fördelninglåda o bakväxel är troligtvis hylsan mellan växellåda och fördelninglåda gången. Brukar vara den i 8 av 10 fall för mig i alla fall smile
Snurrar bakjulen kan man alltid belasta dom lite för säkerhets skull. T ex med handbromsen. Så att man verkligen försäkrar sig om att hylsan är hel.

Men visst. Det kan vara 10 andra saker som ställer till felet.
MVH:Sebbe

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

83 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
940_Sebbe skrev:
2 lägga i 1:ans växel. När framhjulen börjar spinna skall bakjulen börja spinna efter någon sekund.
3 snurrar inte ens kardanen mellan fördelninglåda o bakväxel är troligtvis hylsan mellan växellåda och fördelninglåda gången. Brukar vara den i 8 av 10 fall för mig i alla fall smile
Snurrar bakjulen kan man alltid belasta dom lite för säkerhets skull. T ex med handbromsen. Så att man verkligen försäkrar sig om att hylsan är hel.

Tack för svar.

Men hur fungerar hylsan? Med tanke på att den ibland fungerar en kort stund felfritt.

Mvh.
Senast redigerat av SsS (19 mars 2011)

Svartlistad
446 Inlägg
19 mars 2011
940_Sebbe skrev:

Är inte det där visco 4x4 som första generationen v70 hylsan brukar paja på?
årsmodell 03 då är det väll haldex? eller är jag helt ute och cyklar?

1 064 Inlägg
19 mars 2011
jimmy-124 skrev:
940_Sebbe skrev:

Är inte det där visco 4x4 som första generationen v70 hylsan brukar paja på?
årsmodell 03 då är det väll haldex? eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, om jag minns helt rätt så är Haldex från MY03 för V70N & XC70.
Vi har en MY04 och vi har fått byta hylsa efter att den bara började driva på framhjulen.

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

83 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Hur fungerar hylsan?
Kan det även vara den när det kan fungera ibland?

Tacksam för svar.

Mvh

4 822 Inlägg
23 mars 2011
hylsan sitter på växellådan och är den som förbinder växellådan och vinkelväxeln så att man får drivning på bakhjulen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

83 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Christian S skrev:
hylsan sitter på växellådan och är den som förbinder växellådan och vinkelväxeln så att man får drivning på bakhjulen.

Okej men om hylsan är dålig så borde väl fyrhjulsdriften aldrig fungera ?

4 822 Inlägg
23 mars 2011
SsS skrev:
Christian S skrev:

borde vara så ja.

Mvh Christian

83 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Christian S skrev:
SsS skrev:
Christian S skrev:

borde vara så ja.

Vad kan vara fel då då?

Mvh

1 064 Inlägg
23 mars 2011
SsS skrev:
Christian S skrev:
SsS skrev:

borde vara så ja.

Vad kan vara fel då då?

Mvh

Vet tyvärr inte vad det kan vara om den fungerar "ibland"..

Men ett tips bara, kolla på svxc.se eller på jagrullar.se .. där kanske du kan finna svaret på din fråga, eller så finns det säkert någon som kan svara på den.. smile

Lycka till iaf!

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

83 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
Lindh skrev:
SsS skrev:
Christian S skrev:
borde vara så ja.

Vad kan vara fel då då?

Mvh

Vet tyvärr inte vad det kan vara om den fungerar "ibland"..

Men ett tips bara, kolla på svxc.se eller på jagrullar.se .. där kanske du kan finna svaret på din fråga, eller så finns det säkert någon som kan svara på den.. smile

Lycka till iaf!

//Lindh

Tack för svaret iallafall! smile

Får bli till att lämna in på volvo för felsökning om jag inte hittar någon som vet vad som kan vara fel.

Men en fråga till, är det nån givare eller liknande som styr när den ska hoppa i ?

Mvh smile

20 Inlägg
25 mars 2011
är det inte dessa som har nån tryck/tempgivare på bakaxeln som brukar ge med sig?
bytt ett flertalet sådan på jobbet iaf.. läs ut felkoder är väl det lättaste att börja med.

83 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Hej.

Provade hissa upp bilen nyss, alla hjulen snurrade som de ska, men när jag drog åt handbromsen så sluta vänster bak att snurra men höger fortsatte ( har med att handbromsen är dålig), så testade att hålla fast höger bakdäck när vi släppte upp kopplingen och då drev det inte.

Men sen kom han som satt i bilen åt bromsen så bilen dog, men när vi skulle testa igen så var det omöjligt att hålla fast det, utan det drev som vanligt.

Någon som har svar på detta? Skulle bli väldigt tacksam isåfall.

Mvh

83 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Hej

Sen april fram till förra veckan har fyrhjulsdriften inte funkat någon gång, men förra veckan så började den fungera till och från igen.

Är fars bil och har alltid trott att den var en -03 men kollat i papprerna nu och den är tillverkad 2002-09, Kan det vara en tidig -03 eller är det en -02 med visco? reg nr TRW 576 om det är till någon hjälp.

Det "dunkar" till nu när bakhjulen börjar driva, men gjorde ej så i början när den fungerade tillochfrån.
Funderade på om det kan vara givaren som spökar men blev osäker om det finns en sån iom årsmodellen.
Men börjar även bli tveksam iom ljudet som uppkommer när det driver med alla hjulen.

Mvh

PS. skulle bli väldigt tacksam om någon känner igen problemet och kan försöka hjälpa oss, för bilen är inte så rolig att köra nu under vintern med endast framhjulsdrift :-)

Edit; film på hur den låter upphissad när bakhjulen ej vill driva:
http://www.youtube.com/watch?v=9HOWC4aG … e=youtu.be
Senast redigerat av SsS (5 januari 2012)

4 822 Inlägg
5 januari 2012
vad står det på bakluckan? XC70 eller V70 XC AWD? XC70 har haldex medans V70 XC AWD har visco.

Mvh Christian

3 354 Inlägg
5 januari 2012
Hade inte 2,4T visco och 2,5T 210hk Haldex?

ps tillverkad -02 i sep så har jag för mig den klassas som -03.
Årsskiftet i tillverkningen brukar väl ske runt aug sep?
Senast redigerat av Seth (5 januari 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

83 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Det är Haldex, tittat under bilen nu o där står det Haldex. Så den frågan är nu löst iaf, nu återstår bara problemet med att fyrhjulsdriften endast fungerar ibland nu efter 9 månader utan den alls.

4 822 Inlägg
5 januari 2012
det är tydligen rätt vanligt att styrenheten som sitter på bakaxeln pajar, kan ju vara den som spökar.

Mvh Christian

Sök