ekelund88 skrev:
zemet skrev:
volvo 940 lr 740? passar in på alla dina kriterier. Drar ganska mkt bensin men är å andra sidan extremt lättmekade och lätta att få tag på delar till.
Inga problem att hitta någon bra bil i dina trakter heller eftersom dom är väldigt vanliga.
Sedan är ju komforten och krocksäkerheten överlägsen en liten bil som en polo lr en golf imo. Och mera lättmekade.
Bra på alla sätt utom att dom drar väldigt mkt bensin:)
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY avgör sj tycker då inte dom e krocksäkra för 5 öre ...
*dom kostar massor i skatt
*komfort??????
*4 kantiga lådor kan knappast bli snygga med en sudentsinkomst
så i mina ögon går en gammal volvo fet bort
1600 lr om det är 1800 om året i skatt.
körde för en månad sen med min 744 till luleå själv sträckkörning på 13 timmar.
Inga problem så komforten tycker jag allt är bra mycket bättre än dom småbilar jag har åkt.
Angående krocksäkerhet så kan du kolla vad en 740 UTAN airbag har för krocksäkerhet på folksam. Mer än 20% säkrare än medelbilen i Sverige.
Det gjordes dessutom ett krocktest i sverige med krockdockor och lite mer avancerat än fifthgears prov.
Detta var mellan en yaris och en 940 och utfördes av folksam tror jag. Testet visade iaf att volvoföraren skulle få kraftiga skador på vänster ben vid en 50/50 frontalkrock men i övrigt skulle föraren klara sig bra.
Toyotaföraren skulle klara sig bättre på benen men få ta emot potentielt dödligt krockvåld mot bröst och huvud.
Så jag tycker nog att det känns säkare att få benet krossat än att få skallen krossad.
Vidare så visade det testet att alla passagerarna i volvo motog mindre än 50% krockvåld gämfört med passagerarna i yarisen.
Så vilken bil är egentligen säkrast nu då? En liten bil eller en stor volvo?
Trådskaparen nämnde aldrig något om att bilen skulle vara snygg eller billig att styla.
Vad man tycker är en snygg bil och inte är ju en högst personlig åsikt. Själv tycker jag att små framhjulsdrivna bilar är för tanter i 50+ som vill ha något billigt som drar lite och är lätta att parkera.
Men skulle man vända på ditt argument då, Om man tycker att en polo är skitful skulle det vara lätt att få den snygg med en studentinkomst?!
En gammal volvo är en väldigt populär bil att styla och trimma och det gör det också billigt. Eftersom det finns så många återförsäljare och begagnade stylingdelar till volvo.