Hejsan! Ska börja bygga lite på min Volvo 240 -88 med en B230FT motor.
Saker som skall göras: V70R spridare VX3 Kam 16T Turbo Montera M90 låda Hydraulisk koppling Måla block och lacka topp.
Mål: Få allting att fungera felfritt kunna pressa ut lite mer kraft ur motorn. Besiktiga utan anmärkningar. Stockholms bilträffar ska man självklart åka på
Passar på att slipa ventilkåpa Använde mig av slip papper.
Resultatet blev gött!
Ser lite mörkt ut pga ljuset men som sagt blev mkt nöjd!
Gjorde rent toppen ordentligt sedan lackade jag med motor färg Silver. Blev helt okej!
En till bild!
Insuget blev lackat med hammarlack Silvervit färg samt Dreven dock får ni se bilder på dreven senare då jag inte hunnit ta kort. Hur som helst! här är en bild på mitt insugsrör
Motorblocket rensat och lackat med motorfärg drog på 2 lager i alla fall Svart färg
ser fint ut! men dock fattar jag inte en sak, lacka du insuget i någon vit färg?
im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Då har man varit och fixat lite och tagit kort så här e de!
Vx3 Kam
Eftersom jag fick min 16T turbo utan wastegateklocka funderade jag på att bygga ett fäste så jag kan använda mig av min gamla Wastegateklocka Och bra blev det!
Fästet! Kommer lacka och fixa till fästet senare
Fästet och Turbon :')
Och så här blev det!
Bild på mina lackade drev och insug!
Nu blir det att handla in packningar och sätta ihop det mesta i väntan på M90 låda kardan och diverse samt spridare Blir nog riktigt schysst
Ledsen för en sen Up date men nu kommer de bilder hehe!
Växellådan M90
Ute meck i det fina vädret
Spridarna som jag ska använda
Börjar hända saker
Sådär! Allt på plats Test startade! Funkade riktigt bra förutom olje läckage Oljeretur röret från turbon. O-ringen i blocket verkar inte ha tätat >.< får skruva isär röret imorgon och byta o-ring.
Har även byggt om till hydraulisk koppling! Kardanen som sitter på just nu är för kort och det fattas ca 50mm Mellan medbringare och kardan! Jag sökte runt efter olika lösningar och såg att en person hade tillverkat en distans som han hade mellan medbringare och kardan. Så jag har bestämt mig för att tillverka en liknande. Lär bli klar någon gång denna vecka!
Spakstället måste även förkortas några cm som är in lämnade för svetsning. Kommer också bli klar någon gång denna vecka!
Distansen som jag ska tillverka hittade jag på nätet och kommer likna denna: