2502
Sök

Sommar däck redan nu i mars?

239 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Är det tillåtet att köra med sommardäck redan nu, om det ej är vinterväglag ute? Eller är det förbjudet. Skulle bli riktigt fint väder i morgon så vill passa på.

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
21 mars 2011
Eftersom vintern har varit som den har varit och fortfarande e så ostabilt så skulle jag då tippa på att vinterväglaglag räknas månaden ut..

Hellre Nürburgring än vigselring

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 mars 2011
Haziza87 skrev:
Är det tillåtet att köra med sommardäck redan nu, om det ej är vinterväglag ute? Eller är det förbjudet. Skulle bli riktigt fint väder i morgon så vill passa på.

vid vinter väglag så är det krav på vinterdäck mellan 1 december–31 mars
ÄR det inte vinterväglag så får du åka med sommardäck året runt om du vill
vad som är vinterväglag avgör polisen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Handledare
1 481 Inlägg
21 mars 2011
Om det finns snö eller is på vägbanan så räknas det som vinterväglag. Är upp till den enskilde polismannen att avgöra.

239 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Ska åka till jobbet i morgon tänkte jag. Ska bli 10+ här i morgon, är för sugen nu smile

239 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
Börjar först 8 så det är nog lugnt. Det är någon plus i natt säger dom.

18 Inlägg
21 mars 2011
sommar väglag är väll minst 5+ och isfri väg.sen finns det ju kryphål..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 mars 2011
qvistlund skrev:
sommar väglag är väll minst 5+ och isfri väg.sen finns det ju kryphål..

man kan säga vad som helst men det är ändå upp till poliserna, men det går ju alltid att överklaga dommen

84 Inlägg
22 mars 2011
Jag går till jobbet så jag sätter på i helgen, kan inte vänta längre smile

SKÅNING
1 215 Inlägg
22 mars 2011
jag har kört med sommarhjul i 2 veckor mest pga att mina vinterdäck är dåliga + en punka på ena hjulet så då var det lika bra att byta men sen är det ju så att så länge det ligger snö på vägen och/eller i diket så är det vinterväglag. JA tyvär så räknar dom diket som körbana varför vet jag ej men spelar ingen roll,

kanske lite dubbelmoral här men det är väll egentligen skit samma om man får böter för att man har på sommarhjulen förtidigt, det värsta är ju om man är ute och kör isåfall om det nu skulle vara vinterväglag en olycka händer faktiskt väldigt lätt, själv lät jag bilen stå den dagen vi fick lite snö här nere omkring just pga mina sommarhjul hade säkert gått att utan problem om man är försiktig men om något skulle hända så skulle det ju kunna vara BARA för att jag inte har V-hjul

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

335 Inlägg
22 mars 2011
Kör inte ihjäl någon bara, ta böterna om du blir stoppad. Värsta är väl om du mejar ner någon barnvagn eller något, så kan du leva med att du ökar riskerna för en olycka så kör på.. men gnäll inte här sen wink

239 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Varför skulle jag meja ner någon med sommardäck?

335 Inlägg
22 mars 2011
det ökar risken för en halkolycka, sa inte att du skulle göra det men att risken ökar wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 mars 2011
tobbe456 skrev:
det ökar risken för en halkolycka, sa inte att du skulle göra det men att risken ökar wink

fast risken för att köra på nån ökar om du kör med vinterdäck på ren asfalt med

335 Inlägg
22 mars 2011
med samma % som om du skulle köra med sommardäck och pricka en isfläck? Lagen finns av en anledning, är det sommarväglag = sommardäck. Som det är nu är det upp till polismannen som stoppar en om du bryter mot lagen eller ej.

Varför chansa? alltid VARFÖR chansa? för att du ska få ha på dina feta sommarfälgar? Köp likvärdiga till vinterdäcken då wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 mars 2011
tobbe456 skrev:
med samma % som om du skulle köra med sommardäck och pricka en isfläck? Lagen finns av en anledning, är det sommarväglag = sommardäck. Som det är nu är det upp till polismannen som stoppar en om du bryter mot lagen eller ej.

Varför chansa? alltid VARFÖR chansa? för att du ska få ha på dina feta sommarfälgar? Köp likvärdiga till vinterdäcken då wink

jag skulle säga att kör du med riktigt bra vinterdäck på ren afalt så kan det bli riktigt halt och då är risken större än att du skulle träffa en lite isfläck med sommardäcken..
det är ju därför dom har lagen som säger att du får köra med sommar däck mellan 1 december–31 mars  om det är sommarväglag  smile

239 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Det är 10+ här och rent ut sagt sommar/vår väglag idag.

335 Inlägg
22 mars 2011
turboforssen skrev:
jag skulle säga att kör du med riktigt bra vinterdäck på ren afalt så kan det bli riktigt halt och då är risken större än att du skulle träffa en lite isfläck med sommardäcken..
det är ju därför dom har lagen som säger att du får köra med sommar däck mellan 1 december–31 mars  om det är sommarväglag  smile

Får jag fråga vars du vill komma? "jag skulle säga att kör du med riktigt bra vinterdäck på ren afalt så kan det bli riktigt halt och då är risken större än att du skulle träffa en lite isfläck med sommardäcken"

Fan sjävklart, kör med sprillans DUBBDÄCK på asfalt så blir de ju halt, lika så om du kör med ISDÄCK, vete fasen vad det har med diskutionen att göra? Killen frågade om man kan köra på sommardäck, JA det KAN man, tycker polisen att det finns skäl för att ge böter pga att vinterväglag råder eller att det är lite osäkert just nu, då FÅR han böter.

Läser man tidigare i tråden så står de ju att det blir kallt om nätterna och att det kan frysa på, dvs taskigt på mornarna. Vill man chansa, så be my guest.

Jag sparar hellre sommardäcken tills de fasen är helt tort på vägen och sommarväglag råder..  finns väl tom nån medeltemperatur som man brukar på räkna när vår/sommar dyker upp...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 mars 2011
tobbe456 skrev:
turboforssen skrev:

Får jag fråga vars du vill komma? "jag skulle säga att kör du med riktigt bra vinterdäck på ren afalt så kan det bli riktigt halt och då är risken större än att du skulle träffa en lite isfläck med sommardäcken"

Fan sjävklart, kör med sprillans DUBBDÄCK på asfalt så blir de ju halt, lika så om du kör med ISDÄCK, vete fasen vad det har med diskutionen att göra? Killen frågade om man kan köra på sommardäck, JA det KAN man, tycker polisen att det finns skäl för att ge böter pga att vinterväglag råder eller att det är lite osäkert just nu, då FÅR han böter.

Läser man tidigare i tråden så står de ju att det blir kallt om nätterna och att det kan frysa på, dvs taskigt på mornarna. Vill man chansa, så be my guest.

Jag sparar hellre sommardäcken tills de fasen är helt tort på vägen och sommarväglag råder..  finns väl tom nån medeltemperatur som man brukar på räkna när vår/sommar dyker upp...

vill komma till att det kan va farligare att åka med vinterdäck än med sommardäck just nu
och anser man att det är fritt från snö och is så ska man självklart sätta på sommardäcken

1 567 Inlägg
22 mars 2011
Byte till sommar däck idag blir det kallt igen med snö/is så låter jag bilen stå..(En vecka kvar)
Det är ju samma varje år man får en 50/50 changs att vädret håller sig på rätt sida termometern.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Sök