3451
Sök

Konstigt ljud från min 945 ltt -97

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Började med att bilen började låta som en Popcornmaskin fast mer metalliskt.
Tyckte det kom från toppen först men sedan lutade det mer åt sprängkåpan/växellådan (M90)

Körde en sväng och då hörde jag inget, utan bara på tomgång och ljuden ökar inte heller när jag gasar utan det är samma hela tiden.

Men helt plötsligt när jag la i 1:an och skulle åka iväg lite försiktigt så "låste allt ihop" och de gick inte köra framåt. Bogserade bilen till garaget och där la jag i backen då drev den bakåt. Sedan prova jag alla växlar framåt och den drev utan att "låsa ihop" men det låter inte som en popcornmaskin längre utan nu är det ett mer skrapande ljud..

Hörde med lite folk och fick hör att det kunde va ett skuret urtrampningslager eller att Lagret på inåtgående axel hade skurit i m90:n.

Plockade ner lådan och hoppades på att jag skulle kunna se vad som var fel.. men nehe såg inget.
Bara att lamellen va dålig och att det var pyttesmå grader på tryckplattan inte alls många.

Så här står jag med en bil med nedplockad låda och vet inte vad felet är..

Kanske dåligt förklarat men fråga gärna om något är oklart !!

Väldigt tacksam för svar!

MVH

513 Inlägg
23 mars 2011
Du kan inte ha fått in något i sprängkåpan som kilat sig och låst lamellen eller så? Kan varit det som låtit på tomgång och när du fått varv så gjorde centrifugalkaften sitt.
Snurrar motorn fint utan ljud nu?
Snurrar lådan fint utan ljud nu?
Funkar allt så skruva ihop och testa.

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Det lät ju illa när jag plocka ner det.. Och har inte gjort något annat än att plocka ner det. och hittade inga lösa delar eller något.

Jag kan ju inte starta motorn utan växelådan pga startmotorn så jag måste plocka ihop allt igen och då är jag tillbaka på ruta 1.

Får panik, vet ju inte vart jag ska börja när jag inte vet vart ljudet kommer ifrån sad

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
waakz skrev:
Det lät ju illa när jag plocka ner det.. Och har inte gjort något annat än att plocka ner det. och hittade inga lösa delar eller något.

Jag kan ju inte starta motorn utan växelådan pga startmotorn så jag måste plocka ihop allt igen och då är jag tillbaka på ruta 1.

Får panik, vet ju inte vart jag ska börja när jag inte vet vart ljudet kommer ifrån sad

Och växellådan låter som vanligt när jag snurrar på axeln men är ju inte riktigt samma snurr som när den sitter på plats hmm

513 Inlägg
23 mars 2011
Lite jobbigt när allt verkar ok nerplockat. Kan du komma åt och köra runt motorn med en mutterknack på tex remhjulet och lyssna.

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Precis, det är riktigt frustrerande! Nu har jag inhandlat mig nytt kopplingskitt, urtrampningslager och en packbox för det läckte lite olja från motorn ut i svepet..
får dra dit allt och prova om ljudet är borta. annars blir det att skicka in lådan till någon som kan det.. Har aldrig skruvat med m90 och vågar inte öppna den.

85 Inlägg
23 mars 2011
du kan visst starta motorn utan låda dra fast start motorn med andra bult och mutter bara så går de lika bra smile

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Ska pröva det imöra !
Inte tänkt på de smile

85 Inlägg
23 mars 2011
jag är överjävlig ibland ;) hör av dig imorrn om du behöver ett handtag :)

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
du är allt bra fin smile
Kan höra av mig om jag får ihop skiten o det fortfarande låter så kan du får komma o lyssna !

85 Inlägg
23 mars 2011
tongue sätt inte ihop de innan prova med starten först tongue

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
JA men det var de jag menade smile får inte mitt nya urtrampningslager förns på fredag iaf smile

85 Inlägg
23 mars 2011
okej aa då så :Ppassa på att svetsa trean nu när lådan ändå är borta så du inte förstör den smile

stukförebruk
153 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Det kan du får hjälpa mig med smile

85 Inlägg
23 mars 2011
pratar med spec om de imorrn smile

513 Inlägg
24 mars 2011
Som ni sagt starta motorn kan vara vevlagret som inte mår så bra om du nämde oljeläck.

stukförebruk
153 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
blir att göra det idag:)
Tack så mycket !

Sök