3019
Sök

"skakar" vid inbromsning

24 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Har en saab 9-3 som skakar rätt kraftigt när jag bromsar mellan 90-110, kollade klossarna när ja bytte till sommardäck och dom såg bra ut, det va likadant med vinterdäcken men då var det så mellan 70-90 kmh.. Någon som vet va detta kan bero på?

2 624 Inlägg
24 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Vinda skivor? smile

okej, men när ja bromsar vid 60 och ner så skakar det inte alls, kan man kolla detta på något lätt sätt?

2 624 Inlägg
23 mars 2011
Mirkatt skrev:
martinn skrev:
Vinda skivor? smile

okej, men när ja bromsar vid 60 och ner så skakar det inte alls, kan man kolla detta på något lätt sätt?

Skakar ratten eller skakar hela bilen? smile

24 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Mirkatt skrev:
martinn skrev:
Vinda skivor? smile

både ratt och bil skakar

2 624 Inlägg
23 mars 2011
Mirkatt skrev:
martinn skrev:
Mirkatt skrev:

både ratt och bil skakar

aha okej..

Det kan vara nån av dessa tre saker.

Skivan som är 1. rostig. 2. vind/sne. eller att 3. nån bussning i framvagnen är totalslut.. men jag tror mer på skivorna! dom blir så om man bromsar jättelänge så dom blir tokvarma sen släpper man bara.. då blir skivan nån grad sne! hmm
Senast redigerat av martinn (23 mars 2011)

113 Inlägg
23 mars 2011
kontrollera bromsoken fram

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
Har samma skit i min, man blir lite less när skivorna inte ens är ett år gamla, går det att fixa skeva skivor eller är det bara att köpa nytt? Alternativt svarva om/till dem.

Min vibrerar som bara fan när man bromsar, vore ju nästan bra om det var bussningarna:P Fast vilka kan det röra sig om då?
Sen har min ratt fått för sig att inte va rak när däcken är raka, hur fixar man det?
Sorry om jag kapa tråden lite^^
Senast redigerat av monno (23 mars 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 mars 2011
Har du bytt till sommardäck? TS
Senast redigerat av azid (23 mars 2011)

2slow

2 624 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
Har samma skit i min, man blir lite less när skivorna inte ens är ett år gamla, går det att fixa skeva skivor eller är det bara att köpa nytt? Alternativt svarva om/till dem.

Min vibrerar som bara fan när man bromsar, vore ju nästan bra om det var bussningarna:P Fast vilka kan det röra sig om då?
Sen har min ratt fått för sig att inte va rak när däcken är raka, hur fixar man det?

1. ja det går att svarva om skivor om dom är rätt nya..

2. kan vara olika framvagnsbussningar

3. gör en fyrhjulsinställning.. 

smile

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
Jag? Nepp:P

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
martinn skrev:
monno skrev:

smile

Aha okok, jo dom är ju mindre än ett år gamla så.
Men vad kostar det å svarva? värt det eller lika bra att köpa nya?

Aha ok, inget med konan till styrningen å göra? för den fick lite stryk sist jag tog lös dämparbenet.

Och gjorde en framvagns inställning i typ december så.. Å har stel bakaxel, är en saab/opel vettu=)

2 624 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
martinn skrev:
monno skrev:

smile

Aha okok, jo dom är ju mindre än ett år gamla så.
Men vad kostar det å svarva? värt det eller lika bra att köpa nya?

Aha ok, inget med konan till styrningen å göra? för den fick lite stryk sist jag tog lös dämparbenet.

Och gjorde en framvagns inställning i typ december så.. Å har stel bakaxel, är en saab/opel vettu=)

Beror ju helt på om du har kontakter.. wink men oftast är det både enklast och billigast och köpa nya och montera..

kan det vara.. kan även vara om något sånt står snett så står ratten också snett.. och kollade du hjulinställningen efter du sist tog lös dämparbenet? smile

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
Haha har nog för dåligt med kontakter för att de ska vara lönt..
Men tycker det är dåligt att dem blivit så jävla vinn, blev ju nu i vinter, knappast kört så hårt känns de som..
Nästan så jag är lite rädd att jag inte drage hjulbultarna eller nått..tongue
Aha okok, men är ju ba en sida men, störande att ratten är sne, brukar ju bli på gammbilar har jag sett, vad beror det på? kan ju li nästan kvarts varv på vissa?

Jo det va då ja gjorde det, bytte hjullager så=) (så hjulen ska vara efterdragna också)
Dock blev jag lite misstänksam då sidan jag bytt lager på va rakare å mer korrekt än den andra.. Och får man bara papper på gamla inställningen, inte den nya dom gör?

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
Jäklar va frågor det blev..tongue

2 624 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
Haha har nog för dåligt med kontakter för att de ska vara lönt..
Men tycker det är dåligt att dem blivit så jävla vinn, blev ju nu i vinter, knappast kört så hårt känns de som..
Nästan så jag är lite rädd att jag inte drage hjulbultarna eller nått..tongue
Aha okok, men är ju ba en sida men, störande att ratten är sne, brukar ju bli på gammbilar har jag sett, vad beror det på? kan ju li nästan kvarts varv på vissa?

Jo det va då ja gjorde det, bytte hjullager så=) (så hjulen ska vara efterdragna också)
Dock blev jag lite misstänksam då sidan jag bytt lager på va rakare å mer korrekt än den andra.. Och får man bara papper på gamla inställningen, inte den nya dom gör?

Sjukt enkelt att skivorna blir vinda vintertid.. du åker och kör normalt så ska du bromsa HÅRT och skivorna blir jättevarma.. så åker du nånstans där det skvätter upp lite snö eller is så böjs skivorna jättejättelite varje gång.. gör man så tillräckligt många gånger så blir det så att det skakar.. sad

På brors gamla 190a va ratten sne av den enkla anledningen att framvagnsinställningen va helt åt pipsvängen och att framvagnen va lite sne pga dikeskörning tongue

Det du kan göra är att du lämnar in den så att dom bara kollar så att tow in/out osv är som det ska så inget står snett! det brukar inte konsta många kronor faktiskt.. smile bara att dom kollar.. ingen "Inställning" alltså utan det finns så man kan få dom kollade bara smile
Senast redigerat av martinn (23 mars 2011)

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
Aha okok, tråkigt. Har inte råd å byta skivor just nu så, får hoppas framvagnen håller ihop nog länge!tongue Därför man ska ha vinterbil!

A okok, ja är ju konstigt då det fan är nygjort, men dom kanske inte drog åt allt riktigt eller nått? Har inte vare ner i dike nå jag så;)

2 624 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
Aha okok, tråkigt. Har inte råd å byta skivor just nu så, får hoppas framvagnen håller ihop nog länge!tongue Därför man ska ha vinterbil!

A okok, ja är ju konstigt då det fan är nygjort, men dom kanske inte drog åt allt riktigt eller nått? Har inte vare ner i dike nå jag så;)

Haha japp det är därför man ska ha en vinterbil.. altenativt en bil där man har råd och laga saker som kan gå sönder.. tongue

Nej men jag menar inte att det MÅSTE vara fel.. det kan vara fel! det räcker igentligen att du har kört emot en kant så har sakerna flyttat sig lite.. det är rätt lätt och få dom fel om man bara gör fel nån enstaka gång! smile

Elektriker
718 Inlägg
23 mars 2011
martinn skrev:
monno skrev:

Haha japp det är därför man ska ha en vinterbil.. altenativt en bil där man har råd och laga saker som kan gå sönder.. tongue

Nej men jag menar inte att det MÅSTE vara fel.. det kan vara fel! det räcker igentligen att du har kört emot en kant så har sakerna flyttat sig lite.. det är rätt lätt och få dom fel om man bara gör fel nån enstaka gång! smile

Haha in att det är dyra delar utan att plugg å arbetslöshet gjort budgeten lite låg..
Nä nä förstår vad du menar.. tjejen brukar ju låna bilen, så jag skyller på hon;):Phaha
Kan tänka mig att den lilla körning som blev när det tinade å frös åt=djupa hjulspår m.m. inte hjälpte direkt. Sen hjälper inte de stenhårda dämparna heller:P

2 624 Inlägg
23 mars 2011
monno skrev:
martinn skrev:
monno skrev:

Haha in att det är dyra delar utan att plugg å arbetslöshet gjort budgeten lite låg..
Nä nä förstår vad du menar.. tjejen brukar ju låna bilen, så jag skyller på hon;):Phaha
Kan tänka mig att den lilla körning som blev när det tinade å frös åt=djupa hjulspår m.m. inte hjälpte direkt. Sen hjälper inte de stenhårda dämparna heller:P

Ah.. ja då suger det lite hmm haha ja skyll på bruden wink njaae inte direkt.. och det behövs faktiskt väldigt lite för att dom ska bli fel hmm

Sök