Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar. Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??
vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor ungefär mvh
Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar. Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??
vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor ungefär mvh
Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.
finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?
vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor ungefär mvh
då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.
mest runt 400:P hehe
Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim. Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.
då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.
mest runt 400:P hehe
Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim. Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.
i stora drag behövs:
GT28/19T koppling 550Nm+ bensin pump 255l/h spridare 630cc / 750cc om sprit ska köras 3 bar map sensor 3" avgas hela vägen racekatt 100 cells / 200 cells alu intercooler
mappning som är bra utförd så brukar det hålla ett tag, mest diffen som är trött på livet vid effekter runt 400hk
Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim. Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.
i stora drag behövs:
GT28/19T koppling 550Nm+ bensin pump 255l/h spridare 630cc / 750cc om sprit ska köras 3 bar map sensor 3" avgas hela vägen racekatt 100 cells / 200 cells alu intercooler
mappning som är bra utförd så brukar det hålla ett tag, mest diffen som är trött på livet vid effekter runt 400hk
har alu IC 3 barsmapsenor hemma o 3" system race kat redan:D
vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor ungefär mvh
Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.
finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?
Det finns det säkert. Men att T28 kostar runt 11K-14K och ett 19T 6K (nytt). och driftsäkerhet. Ja, det är ju från person till person. Och speciellt körsätt. Men jag definierar det som att motorn skall kunna gå en säsong på bana utan driftavbrott.
Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.
finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?
Det finns det säkert. Men att T28 kostar runt 11K-14K och ett 19T 6K (nytt). och driftsäkerhet. Ja, det är ju från person till person. Och speciellt körsätt. Men jag definierar det som att motorn skall kunna gå en säsong på bana utan driftavbrott.
ja, om då hänger det mesta på körstil. något vxllåds ras får man räkna med om man är lite aggresiv av sig.
smidda kolvar & stakar är ej nödvändigt vid 400hk på en saab 9000 94-98 T5 ( det är smidd vevaxel samt stakarna är smidda std )
brukar man inte säga att t19 om man vill ha dne långlivad brukar ligga runt 350-360hk?
jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit
GT2871R är specade till ca 400-420hk
aha okej men är det inte bättre och ligga på den rekomenderade antalet hk? eller det kanske inte bli lika farligt med varmluft på en t19?
båda aggen kommer att pumpa vramluft vid dessa effekter. går att kika på kompressor mapparna @ maptun.
om vi säger att min GT35 skulle köras i det område den fungerar bäst och levererar mest utan att pumpa varmluft skulle det va ca 350hk.. det är specat till ca 600hk
jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit
GT2871R är specade till ca 400-420hk
aha okej men är det inte bättre och ligga på den rekomenderade antalet hk? eller det kanske inte bli lika farligt med varmluft på en t19?
båda aggen kommer att pumpa vramluft vid dessa effekter. går att kika på kompressor mapparna @ maptun.
om vi säger att min GT35 skulle köras i det område den fungerar bäst och levererar mest utan att pumpa varmluft skulle det va ca 350hk.. det är specat till ca 600hk
aha okej men tänkte mest på att 19t är ju inget jätte agg fast kanske funkar med en riktigt fin ic som du säger.