3007
Sök

Skillnad mellan garett t28BB och MHI TD04HL-19T

217 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#1
hej

undra vilken som ger bäst effekt och som passar bäst saab 9000 turbo


mvh fredde


394 Inlägg
25 mars 2011
#2
Beror på.

finns flera olika modeller av T28/GT28RS/GT2871R/GT2876R kullagrade aggregat med olika spec.

skiljer på a/r turbin samt kompressor(?)

vet att GT2871R har bromsats till 465hk. samt 19T 435hk.
båda aggen är snabb spooliga så att säga, 19T spoolar grymt, även T28.

smaksak vad man gillar. själv skulle jag välja GT2871R smile

Mvh O

vem fan är maptun?

493 Inlägg
25 mars 2011
#4
brukar man inte säga att t19 om man vill ha dne långlivad brukar ligga runt 350-360hk?


394 Inlägg
25 mars 2011
#5
Freddesaab_92 skrev:
okey:) lutar mest åt garett wink

båda aggen finns med T25 fläns, tror turbomeck har 19T med det, ( dom rekomenderas ej alltså firman )

vem fan är maptun?

85 Inlägg
25 mars 2011
#6
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

394 Inlägg
25 mars 2011
#7
Euroman skrev:
brukar man inte säga att t19 om man vill ha dne långlivad brukar ligga runt 350-360hk?

jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit roll

GT2871R är specade till ca 400-420hk

vem fan är maptun?

217 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#8
Stettler skrev:
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh


394 Inlägg
25 mars 2011
#9
Freddesaab_92 skrev:
Stettler skrev:
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.

vem fan är maptun?

85 Inlägg
25 mars 2011
#10
Freddesaab_92 skrev:
Stettler skrev:
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.

217 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#11
Von-Aron skrev:
Freddesaab_92 skrev:
Stettler skrev:
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.

mest runt 400:P hehe


394 Inlägg
25 mars 2011
#12
Stettler skrev:
Freddesaab_92 skrev:
Stettler skrev:
Det bästa är om du formulerar om din fråga, då kommer du nog få ett bättre svar.
Vad vill du ha ut av din motor, och vad har du för spec på den??

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.

finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?

vem fan är maptun?

85 Inlägg
25 mars 2011
#13
Freddesaab_92 skrev:
Von-Aron skrev:
Freddesaab_92 skrev:

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.

mest runt 400:P hehe

Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim.
Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.

394 Inlägg
25 mars 2011
#14
Stettler skrev:
Freddesaab_92 skrev:
Von-Aron skrev:

då är det smaksak, båda aggregaten klarar av dessa effekter, och är ungefär lika snabb spoolade.

mest runt 400:P hehe

Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim.
Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.

i stora drag behövs:

GT28/19T
koppling 550Nm+
bensin pump 255l/h
spridare 630cc / 750cc om sprit ska köras
3 bar map sensor
3" avgas hela vägen
racekatt 100 cells / 200 cells
alu intercooler

mappning som är bra utförd så brukar det hålla ett tag, mest diffen som är trött på livet vid effekter runt 400hk

vem fan är maptun?

217 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#15
Von-Aron skrev:
Stettler skrev:
Freddesaab_92 skrev:

mest runt 400:P hehe

Tänk även på att det finns annat som måste uppgraderas vid trim.
Har inte jobbat med SAAB speciellt mycket. Men kan inte tänka mig att det kostar mindre.

i stora drag behövs:

GT28/19T
koppling 550Nm+
bensin pump 255l/h
spridare 630cc / 750cc om sprit ska köras
3 bar map sensor
3" avgas hela vägen
racekatt 100 cells / 200 cells
alu intercooler

mappning som är bra utförd så brukar det hålla ett tag, mest diffen som är trött på livet vid effekter runt 400hk

har alu IC 3 barsmapsenor hemma o 3" system race kat redan:D


85 Inlägg
25 mars 2011
#16
Von-Aron skrev:
Stettler skrev:
Freddesaab_92 skrev:

vill ha ut 350- 400 hk ungefär i motor  ungefär mvh

Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.

finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?

Det finns det säkert. Men att T28 kostar runt 11K-14K och ett 19T 6K (nytt).
och driftsäkerhet. Ja, det är ju från person till person. Och speciellt körsätt.
Men jag definierar det som att motorn skall kunna gå en säsong på bana utan driftavbrott.

493 Inlägg
25 mars 2011
#17
Von-Aron skrev:
Euroman skrev:
brukar man inte säga att t19 om man vill ha dne långlivad brukar ligga runt 350-360hk?

jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit roll

GT2871R är specade till ca 400-420hk

aha okej men är det inte bättre och ligga på den rekomenderade antalet hk? tongue eller det kanske inte bli lika farligt med varmluft på en t19?


394 Inlägg
25 mars 2011
#18
Stettler skrev:
Von-Aron skrev:
Stettler skrev:

Om du bara är ute efter effektökningen, en driftsäker bruksbil!? Då skulle jag lägga pengarna på ett 19T. Betydligt billigare än ett T28. Samt att det finns en hel del ute på marknaden.

finns billiga begade t28or med. även dom är väl driftsäker, och sen beror det ju på hur du definerar driftsäker bil med 400hk?

Det finns det säkert. Men att T28 kostar runt 11K-14K och ett 19T 6K (nytt).
och driftsäkerhet. Ja, det är ju från person till person. Och speciellt körsätt.
Men jag definierar det som att motorn skall kunna gå en säsong på bana utan driftavbrott.

ja, om då hänger det mesta på körstil. något vxllåds ras får man räkna med om man är lite aggresiv av sig.

smidda kolvar & stakar är ej nödvändigt vid 400hk på en saab 9000 94-98 T5
( det är smidd vevaxel samt stakarna är smidda std )

vem fan är maptun?

394 Inlägg
25 mars 2011
#19
Euroman skrev:
Von-Aron skrev:
Euroman skrev:
brukar man inte säga att t19 om man vill ha dne långlivad brukar ligga runt 350-360hk?

jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit roll

GT2871R är specade till ca 400-420hk

aha okej men är det inte bättre och ligga på den rekomenderade antalet hk? tongue eller det kanske inte bli lika farligt med varmluft på en t19?

båda aggen kommer att pumpa vramluft vid dessa effekter. går att kika på kompressor mapparna @ maptun.

om vi säger att min GT35 skulle köras i det område den fungerar bäst och levererar mest utan att pumpa varmluft skulle det va ca 350hk.. det är specat till ca 600hk

vem fan är maptun?

493 Inlägg
25 mars 2011
#20
Von-Aron skrev:
Euroman skrev:
Von-Aron skrev:

jo, den är specad till ca 350hk, det är vanliga T28 med. men visst går det att ta ut bra mycket mer på sprit roll

GT2871R är specade till ca 400-420hk

aha okej men är det inte bättre och ligga på den rekomenderade antalet hk? tongue eller det kanske inte bli lika farligt med varmluft på en t19?

båda aggen kommer att pumpa vramluft vid dessa effekter. går att kika på kompressor mapparna @ maptun.

om vi säger att min GT35 skulle köras i det område den fungerar bäst och levererar mest utan att pumpa varmluft skulle det va ca 350hk.. det är specat till ca 600hk

aha okej men tänkte mest på att 19t är ju inget jätte agg smile fast kanske funkar med en riktigt fin ic som du säger.



Sök