3131
Sök

Rycker vid gaspådrag

27 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej alla glada, nu var det felsökning igen!

Eftersom jag har vänt mig till Garaget förut (med utmärkt resultat) så var det dags igen, idag med lite mindre akuta problem som jag hoppas få hjälp med.


Det är så att när jag verkligen stampar på gasen så känner jag hur bilen liksom "bluddrar" fram, lite som om den blir strypt av att det kommer för mycket soppa eller något, jag känner ända in i pedalen hur motorn börjar skaka och gå sämre.

Det går helt enkelt inte att trycka ner gasen mer än till hälften om man inte har höga varv, och detta stör mig som fasen, bilen går visserligen bra och accelerationen är väl godkänd, men det får mig ändå att fundera om det inte finns liiite mer att få ut!

Det jag vet såhär på rak arm är att bränslesystemet funkar fint iaf.
Ventilkåpspackningen är lite dålig (läcker olja), och jag har lagat ett hål i bränslepåfyllningsröret som gjort att det troligen blir lite vakuum i tanken eftersom ventilationsröret råkade täppas igen lite. (jag vet, det måste såklart fixas).

Det visslar även om bilen vid start, tjuter om någon rem antar jag, i så fall vilken?

Det är en Hyundai coupé -97 FX.

13 Inlägg
25 mars 2011
#2
tittat över tändsystemet på länge?


27 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#3
youdiig skrev:
tittat över tändsystemet på länge?

Nej, eller jo, men tändstiften är inte bytta på ganska länge, och lite överslag på ett stift.

Så det kan vara tändstiftens fel alltså?

Industridesigner
324 Inlägg
25 mars 2011
#4
DrGordon skrev:
youdiig skrev:
tittat över tändsystemet på länge?

Nej, eller jo, men tändstiften är inte bytta på ganska länge, och lite överslag på ett stift.

Så det kan vara tändstiftens fel alltså?

Jag hade nyligen exakt samma problem med min. Jag bytte tändstift och det blev mycket bättre. Jag ska även byta tändkablarna för att se om problemet elimineras helt då.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)

13 Inlägg
25 mars 2011
#5
Ja som du beskriver det så verkar det rycka å hoppa när du ger mkt gas på låga varv?

Det behöver inte vara stiften men det kan vara det.

Det första jag tänker då är att stiften av nån anledning inte riktigt orkar tända den ökade mängden luft/soppa som skickas in när du ger mer gas, utan gnistan "dränks" för att den är för klen, vilket resulterar i att motorn inte tänder alla gånger den borde och där med rycker å sliter.

En lösning kan vara att kolla över tändsystemet då. Dvs fördelare, rotor, tändkablar och stift. Om den nu har rotor och fördelare... vet inte hur det ser ut på din bil...
Alternativet är separata tändspolar ist. för fördelare.


27 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#6
Lassing skrev:
DrGordon skrev:
youdiig skrev:
tittat över tändsystemet på länge?

Nej, eller jo, men tändstiften är inte bytta på ganska länge, och lite överslag på ett stift.

Så det kan vara tändstiftens fel alltså?

Jag hade nyligen exakt samma problem med min. Jag bytte tändstift och det blev mycket bättre. Jag ska även byta tändkablarna för att se om problemet elimineras helt då.

Awesome!

Då blir det till att byta tändstift, någon som har info om detta gnisslandet?

Är rädd att det är kamremmen eller nåt som är påväg att brista, och det vore ju inte bra...
Dessutom har jag knappt råd med ett byte hos verkstad, om någon inte kan rekommendera nåt billigt i stockholmsområdet big_smile

27 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#7
youdiig skrev:
Ja som du beskriver det så verkar det rycka å hoppa när du ger mkt gas på låga varv?

Det behöver inte vara stiften men det kan vara det.

Det första jag tänker då är att stiften av nån anledning inte riktigt orkar tända den ökade mängden luft/soppa som skickas in när du ger mer gas, utan gnistan "dränks" för att den är för klen, vilket resulterar i att motorn inte tänder alla gånger den borde och där med rycker å sliter.

En lösning kan vara att kolla över tändsystemet då. Dvs fördelare, rotor, tändkablar och stift. Om den nu har rotor och fördelare... vet inte hur det ser ut på din bil...
Alternativet är separata tändspolar ist. för fördelare.

Du har helt rätt!

Den har två stycken fördelare om jag inte minns fel, tror jag byter tändstift först, det är ju ändå rätt billigt.

Industridesigner
324 Inlägg
25 mars 2011
#8
DrGordon skrev:
Lassing skrev:
DrGordon skrev:

Nej, eller jo, men tändstiften är inte bytta på ganska länge, och lite överslag på ett stift.

Så det kan vara tändstiftens fel alltså?

Jag hade nyligen exakt samma problem med min. Jag bytte tändstift och det blev mycket bättre. Jag ska även byta tändkablarna för att se om problemet elimineras helt då.

Awesome!

Då blir det till att byta tändstift, någon som har info om detta gnisslandet?

Är rädd att det är kamremmen eller nåt som är påväg att brista, och det vore ju inte bra...
Dessutom har jag knappt råd med ett byte hos verkstad, om någon inte kan rekommendera nåt billigt i stockholmsområdet big_smile

Rent spontant skulle jag gissa att det är generatorremmen som gnisslar. Den ska man kunna spänna för att få bort gnisslandet.

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)

141 Inlägg
25 mars 2011
#9
så var min 855 de visade sig att vara överslag i 3ans tändkabel leta efter svarta brännmärken. de går att lösa med bonne meck tog eltejp big_smile


Sök