Dieselsmurfen skrev:
Hamilton skrev:
Fri ångerrätt har du bara om detta särskilt utlovats och i det här fallet så är det nog inte så.
Köpa bil på det här viset kan medföra problem vid evt reklamation och garantier du som köpare kan aldrig friskriva dig från undersökningsplikten och det här lär en säljare trycka hårt på vid en evt tvist
Mvh
Hamilton
Så är det. Denna lag är inte tillämpbar i detta fallet. Alla bilar är olika och lagen gäller inte vid vara som är speciell på ett eller annat sätt. Kraftigt förenklat! En Beg bil är inte lik den andra...
Har sålt bilar på distans i egenskap av bilhandlare i några fall. Enbart om bilen i fråga är trafikfarlig kan du som privatperson ha något att säga till om.
Mvh
Alexander
Antar att du menar att Hamilton har rätt och jag har fel? Nu har inte jag gjort så många bilaffärer i mitt liv utan jag har lärt mig civilrätt på högskola. Dessutom kan jag googla och då fann jag (jag orkar inte sitta och skriva ur lagboken själv, tar lite väl långt tid, utan väljer att citera andra juridikstuderande):
"Köpte du bilen som konsument av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig. Detta gäller även om du köpte bilen av en privatperson fast genom en näringsidkare. Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt i lagen, men för att du ska kunna kräva rättelse av säljaren krävs det att bilen var felaktig vid köpet. Bilen var felaktig vid köpet om den avvek från säljarens beskrivning, om säljaren underlåtit att informera om förhållanden som inverkat på köpet eller om bilen inte med fog stämde överens med vad du som köpare kunnat förutsätta,16 §. Det gäller även om säljaren har marknadsfört bilen på ett felaktigt sätt (19 §)."
Utdrag från:
http://lawline.se/answers/9666Jag finner inte heller något ur min egna lagbok som tyder på att distans- och hemförsäljningslagen inte gäller. Alltså har TS 14 dagar på sig att ångra köpet utan någon direkt anledning (det som jag skrev tidigare). TS har även 2 månader på sig att åberopa fel enligt konsumentköplagen (som då har "alltid meddelats in i rätt tid" enligt lagboken, KKL §23, första stycket) men också gäller det upp till 6 månader (KKL §20a, första stycket). Felets art måste självklart vara sådan som inte innefattar normal förslitning m.m. Tiderna gäller från den dagen då risken för varan har övergått från säljaren till köparen, alltså när köparen har varan i besittning (dvs. nycklarna i handen). Jag kan börja rabbla upp paragrafer och stycken om ni vill, så därför hoppas jag att den som motsätter sig finner sin text i lagbok eller finner domar där jag blir tillrättavisad. Att säga att "ja, men så är det, jag vet, jag har pratat med advokater, jag kan det där" tar jag tyvärr inte.
Mycket intressant det här
Mvh
Robert