Det kanske kan hjälpa.
Börjar din motor gå ryckigt t.ex. på tomgång och/eller vid vissa varvtal utan att du kan hitta någon av de vanliga orsakerna så finns det ett standardfel på de nyare modellerna (runt 1999). Om felet försvinner när du gasar till några gånger men senare kommer tillbaka så kan det vara potentiometern för gasreglaget som glappar. När den glappar så får motorns styrbox helt fel signaler om ditt gaspådrag och ger fel bränsleblandning. Motorn rycker och bluddrar. Det ger i sin tur en massa konstiga felmeddelanden som t.ex. att elektroniken tror att någon insprutare är trasig. En oerfaren verkstad går på de här felmeddelandena och byter ut den ena insprutaren efter den andra för en tusenlapp styck ungefär. Genom att trycka och dra lite åt olika håll i anslutningskabeln till potentiometern kan ni ofta få den att antingen glappa eller göra kontakt. Då är felet konstaterat och ni har två val. Antingen köper ni en ny potentiometer eller så plockar ni isär den och böjer dess glidkontakt lite för att öka kontakttrycket samt rengör potentiometerbanan med kemisk ren bensin eller isopropanol. Det är pilligt att ta isär den men det går!
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster
www.bimmerpower.org