3446
Sök

När jag står stilla och gasar så dumpen dumpar, så rinner det ur olja UR luftfiltret ?

38 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#1
Ja alltså när jag står stilla och gasar så dumpen dumpar, så rinner det olja UR luftfiltret ? ganska mycket med vad fan kan det vara för fel då ?

På calibra turbon alltså
Senast redigerat av -speedoflight- (27 mars 2011)


Forummoderator
26 364 Inlägg
27 mars 2011
#2
Igensatt vevhusventilation?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#4
ExtremeBoost skrev:
Färg på oljan?

oljan e svart/brun


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 mars 2011
#5
glapp i impelleraxeln?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 586 Inlägg
27 mars 2011
#6
Var samma på min volvo turbo. Fick byta turbo så gick det över. Men kolla först vevhusventilation


38 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#7
jocke_gronberg skrev:
Var samma på min volvo turbo. Fick byta turbo så gick det över. Men kolla först vevhusventilation

okej... men ska oxå tillägga att när man drar på med bilen så rycker bilen till när den kommer upp i varv... ungefär som att den blöddrar eller får tjuvluft ungefär, bilen rycker till och då kommer det ut ett svart moln av rök ur avgasröret:-/


38 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#8
nu har jag varit o kollat lite på bilen och upptäckte en slang som går upp o in till ventilkåpan.... om jag förstår rätt så ska de bara vara luft i den??
men den e full av olja och när jag lossat på kåpan och vände den upp o ner så finns de en packning i ventilkåpan, alltså inte ventilkåpspackningen, och den va inte hel.. de kan inte vara så att de trycks in olja där o ner i slangen som går till röret som går via turbon o ut till luftmassemätaren/luftfiltret. kan de oxå vara förklaringen till att bilen inte går som den ska då olja ringer igenom luftmasssemätaren??

hoppas ni kan förstå vad jag skrivit o tacksam för svar....


38 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#9
Ingen som kan ge ett vettigt svar?  Skulle vara väldigt tacksam för det.


4 586 Inlägg
3 april 2011
#10
-speedoflight- skrev:
Ingen som kan ge ett vettigt svar?  Skulle vara väldigt tacksam för det.

svartmoln ur avgasröret såklart det blir det när oljan går runt i tryckrör och in i motorns förbränningsrum

för mycket olja kan ej tändsystemet hantera och förbränningen blir inte bra. Har du känt glapp på turbon ?

Därav även gången på motorn

låter även som vevhusventilation är tät då du har olja i luftslangarna även luftmassemätaren ger ej rätt signal med massa olja på sig sad
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 april 2011)


Skaune
3 april 2011
#11
jocke_gronberg skrev:
-speedoflight- skrev:
Ingen som kan ge ett vettigt svar?  Skulle vara väldigt tacksam för det.

svartmoln ur avgasröret såklart det blir det när oljan går runt i tryckrör och in i motorns förbränningsrum

för mycket olja kan ej tändsystemet hantera och förbränningen blir inte bra. Har du känt glapp på turbon ?

Därav även gången på motorn

låter även som vevhusventilation är tät då du har olja i luftslangarna även luftmassemätaren ger ej rätt signal med massa olja på sig sad

opljan får du ju i tryckslangarna , gaserna från vevhusventilationen innehåller ju olja, fällan ska ju ta det mesta, men lite följer ju med och med tiden så bildas en oljehinna i tryckrören etc, därför finns det t.ex ett litet dräneringshål nere i botten på IC på våra 850is så att det inte sammlas en massa olja där utan att de kan komma ut! men e de redigt mycket olja så e de dags o rengöra/byta ventilationen! för e de stopp så trycker motorn ut oljan där den lättast tar sig fram!

258 Inlägg
23 augusti 2011
#12
Hej, tänkte kolla på samma sak ungefär bara bilen är utan turbo. En volvo 740 med b23. Och det kommer olja från luftfiltret och det rycker som fan från avgasröret om man gasar up till 3 tusen varm ungefär annars går det men olja kommer, och på tomgång så tänds olja lampan , men lägger man lite lite gas så slocknar den. Vad kan det vara ?

Mvh Kalle

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

4 586 Inlägg
23 augusti 2011
#13
DriveOrDie skrev:
Hej, tänkte kolla på samma sak ungefär bara bilen är utan turbo. En volvo 740 med b23. Och det kommer olja från luftfiltret och det rycker som fan från avgasröret om man gasar up till 3 tusen varm ungefär annars går det men olja kommer, och på tomgång så tänds olja lampan , men lägger man lite lite gas så slocknar den. Vad kan det vara ?

Mvh Kalle

tät oljesil och vevhusventilation låter det som.



Sök