Frågan du ställer är egentligen "Litar ni potentiella Saab-spekulanter på att Saab överlever och att deras bilar är bra". Och svaret är uppenbart: Nej.
-Saab är trevliga bilar, till ett bra pris dessutom. Men är de "mest bil för pengarna"? Det beror på marknaden och svaret är helt klart: Nej. Om folk hade tyckt så hade både nya och begagnade Saab varit eftertraktade i en helt annan omfattning.
-Är Saab ett vettigt val? Nu kommer jag få höra detta, men: Nej.
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.
*Saab har många fällor begagnatspekulanten måste se upp med, det är bland annat därför Teknikens Värld´s begagnatexpert Mikael Stjerna i en artikel om "Vettiga begagnatköp" skrev "Köp kvalitet, det lönar sig. Men undvik Saab".
*Saab är dyrare än medelbilen i underhåll, vilket tillsammans med ett större behov av underhåll än medelbilen gör den dyrare att äga än medelbilen.
*Det finns en väldigt massa alternativ till Saab, bilar som gör samma uppgift som en Saab till en lägre kostnad och är mer tillförlitlig. Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus...
*Saab har en intressant karaktär, men det är knappast ett argument som kan sorteras under "vettigt" och uppenbarligen ett argument inte allt för många begagnatköpare bryr sig om.
*Saab har ett dåligt utbud av modeller, och dessa drogs det ut på löjligt länge så att en 2005--> Saab 9-5 är en hopplöst omodern bil och ett dåligt köp jämfört med de betydligt modernare konkurrenterna.
*Saabs modeller var i mångas ögon inte ens som nya lika bra som konkurrenterna. Vad baserar jag detta på? Jo det faktum att de sålde inte bra.
*Saab dras med en looser-stämpel, eftersom folk tror att Saab gått eller går omkull snart får Saab-ägare självklart höra detta. I mina ögon är det skitsnack, men kom ihåg att vi lever i Sverige och att den genomsnittlige svensken är småfeg: Man köper inget som sticker ut och en Saab sticker dels ut och kräver dels en omfattande förklaring vid släktträffen. Detta har fått flera att strunta i att köpa en Saab (Eller en Alfa Romeo etc, men nu var det Saab som var aktuell), tro mig.
Det är inte särskilt svårt att inse att Saab är en bil som många inte kan tänka sig att köpa. Det är dessutom ett märke med problem vilket gör att många är rädda att köpa bilarna på grund av eventuell värdeminskning och framtida problem med tillgången av reservdelar. Detta är ett icke-exsiterande problem, folk som har koll vet att reservdelstillgången kommer finnas kvar.
Men faktum är att ovanstående nackdelar ligger Saab till last och många tror att märkets nerläggning kommer vålla problem. Märket är alltså inte eftertraktat, och inte särskilt lättsålt.
Och var vänlig och läs nu noga: Att Saab inte kan kallas som ett absolut vettigt val betyder inte att Saab är en dålig bil.
Sedan undrar jag om "Bmwgrabben" och någon till egentligen själva är osäkra på om de föredrar pojkar eller flickor? Eftersom ni verkar tro att sexualiteten beror på vad för bil man kör? Heltsonika kör en Porsche, det är ett varumärke ni och alla andra drömmer om att äga så sluta vara avundsjuka, erkänn detta och återgå till ämnet. För skall vi gå på fördomar, hur manlig är en Saab? Skall det vara på det viset har Saab alltid haft ett gay-rykte kring sig, självklart inget att bry sig om av samma anledning som för Porschen ovan men envisas ni får ni vara konsekventa och lägga Saab i samma kategori som Boxster
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.