2587
Sök

Saab 9000, dumpar genom luftfiltret, laddar lite.

23 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Goddagens gott folk!

Det är så här att jag har inskaffat mig en saab 9000 2,3t cse , och det är så att den laddar 0,3 bar.
Och innan laddade den 1.3bar, och den dumpar konstigt långt och högt. Och genom luftfiltret kommer allt ljud ifrån. :)

Något förslag? Kan det vara membranet i dumpen? Det är en Greddy dumpventil, och den är pluggad

//Rasmus
Senast redigerat av tankah (29 mars 2011)

Bärs!
3 456 Inlägg
29 mars 2011
#2
tankah skrev:
Goddagens gott folk!

Det är så här att jag har inskaffat mig en saab 9000 2,3t cse , och det är så att den laddar 0,3 bar.
Och innan laddade den 1.3bar, och den dumpar konstigt långt och högt. Och genom luftfiltret kommer allt ljud ifrån. smile

Något förslag? Kan det vara membranet i dumpen? Det är en Greddy dumpventil, och den är pluggad

//Rasmus

Jaadu, vad kan det vara...

Garaget.org peakade 2008.

23 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#3
kan väll tillägga att jag inte är någon bilmekaniker. SÅ ingen mening att vara dryg!

Bärs!
3 456 Inlägg
29 mars 2011
#4
Enligt mig behöver man inte vara bilmekaniker för att inse att om något är pluggat, så är den satt ur funktion. Man behöver inte vara mekaniker av något slag alls kan jag tycka, "Just common sense" typ...

Garaget.org peakade 2008.

23 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#5
Den har ju laddat och gått som den skall innan utan att någon har varit och fifflat med den. skön.

84 Inlägg
29 mars 2011
#6
Nu vet jag inte vad du menar med att den är pluggad, men låter ju som att fjädern i dumpen är så slapp att den släpper ut det mesta av laddtrycket, har du kollat så inte justerskruven släppt?

Bärs!
3 456 Inlägg
29 mars 2011
#7
Jo men alltså....

Att den dumpar genom filtret är för att dumpen är ur funktion, att åka runt med pluggad/trasig dumpventil är väl bland det effektivaste man kan göra för att ta död på ett turboaggregat.
Det är väll inte helt orimligt att gissa att turbon helt enkelt är slut...

Garaget.org peakade 2008.

23 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#8
Den går ju "bra", inte så att bilen är död även vid 0.3 laddet, men antar att den läcker ut laddet ur dumpen.
Hur kollar man upp snabbast om dumpen är pajj? och om membranet är åt helvete kan man köpa nytt bara eller måste jag köpa en ny dump?

Och jag kör inte runt med bilen längre den står ståendes just nu.
Senast redigerat av tankah (29 mars 2011)

1 019 Inlägg
29 mars 2011
#9
Börja med att kolla att vakuumslangen till dumpen är hel. Lossa den vid insuget och blås i den. Den ska vara tät.



Sök