3279
Sök

Saab på fallrepet igen

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 april 2011
#101
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 april 2011
#102
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 april 2011
#103
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

du skriver som om saab förtfarande vore svenskt.. det är det inte.
och varför skulle det inte finns nån volvo motor i en volvo i framtiden ??? tror faktiskt dom kan  bygga nya motorer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 april 2011
#104
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

har inte påstått att dom alltid varit omoderna. men dom sista 10-15 åren har dom ju inte direkt varit ledande inom nått?

Nä men volvo tex släpper många nya modeller å har legat på topp när de gäller säkerhetsgrejer sedan 70 talet. 

Man behöver ha stort utbud eller stora valmöjligheter å bra kvalite för å lyckas nuförtiden.

dieslarna gör ju volvo själva å lär väl knappast lägga ner fabriken i skövde... alu spisarna tror jag inte heller dom slänger på hyllan direkt..även om de bara blir 4 cyl.  allt ska vara mindre, kraftfullare å ha mindre friktion för å gå bränslesnålt... då är de bara å följa ledet.


329 Inlägg
1 april 2011
#105
Förstår inte att detta företag fortfarande finns kvar. Borde ha lagts ner för länge sedan.
Något av det som är det mest otroliga är dom som jobbat i många år på företaget står och är bekymrade och gnäller i tv dom gånger det har blivit såhär. Hallå.. Du kanske skulle sökt dig något annat för 20 år sedan? Dom om någon borde väl ha förstått att det inte går så jättebra?


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 april 2011
#106
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Tror definitivt att Saab klarat sig bättre om de fått utnyttja sin egen teknik istället för att bli påtvingade diverse Opeldetaljer och badge-engineering som GM tyckte var en bra idé eftersom det inte "kostade" något... Tycker det vore synd om Saab gick omkull därför att de betyder mycket inte minst för de som jobbar på Saab och dess underleverantörer. Dock är nog priserna och i synnerhet andrahandsvärdet något som ligger Saab i fatet i många fall, de är dyra nya men faller fort i pris jämfört med andra bilar i samma prisklass vilket inte är något som tillkommit på senare år. Det är förvisso bra för begagnatköparna som får mycket bil för en förhållandevis liten peng, dock inte så kul för den som köpte bilen ny...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

100 Inlägg
1 april 2011
#107
TurbOla skrev:
snusarn skrev:
Det e mycke snack om huruvida "line" går eller ej , den har gått hela veckan dock kanske inte me full kapacitet visst d har varit stopp ibland , en del längre andra kortare. pga mtrl som inte finns tillgängligt på fabriken.
Saab kör me "just in time" klart d blir stopp om inte trailarna kommer...
men jag håller me om att man självklart måste betala för grejorna d e ju en självklarhet, men att spä på med att man vill ha förskottsbetalning oxå innan man skickar iväg något....
Utöver vad man kommit överens om innan, den som drabbas hårdast av detta e den lilla gubben på golvet i slutändan...

Varför skulle det vara orimligt att kräva det från en kund med rent ut sagt usel likviditet?

Skulle du sälja varor till en kund med betalningsanmärkningar och säga "Ok, betala när du kan?" eller?
Du riskerar ju ditt eget företag om du har sålt en massa material som du inte får betalt för, och du inte vet om kunden kanske går i konkurs innan han hunnit betala dig.

jag håller ju me om att man ska betala för grejorna man beställt, men har man ett avtal som säger en viss typ av betalning så får man väl hålla sig till d inte börja bråka om att man sen vill ha ett annat  betalnings sätt .
Nu droppar jag detta då jag inte e insatt i saabs ekonomi..

Hur folket på golvet i fabriken mår?
jag kan bara svara för mig själv som inte ens har en fast anställning att jag tror på saab och jag mår faktiskt riktigt bra smile


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
1 april 2011
#108
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Volvo gör NYA bilar varje år! Dom kommer med nytt hela tiden! Och ja, mycket säkerhets tänk vilket barnfamiljer gillar. Inte saker som "Black Panel" eller "Ready for Take-off".
Inom Volvo ser man stor utveckling när det gäller deras bilar och väldigt mycket i utséende.
Saab har alltid sett likadana ut. Yay tycker väl dom som älskar det men en bil som ser så omodern ut som Saab, folk vill ju inte ha det.
Dom satsade rätt hårt på nya bakdelen på nya Saaben, många gillar det men i mitt tycke så får dom nog ersätta dessa 80-åringar som ritat Saab sen 40-talet med nytt och ungt folk med lite mer fantasi.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
1 april 2011
#109
Thunderbird88 skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Volvo gör NYA bilar varje år! Dom kommer med nytt hela tiden! Och ja, mycket säkerhets tänk vilket barnfamiljer gillar. Inte saker som "Black Panel" eller "Ready for Take-off".
Inom Volvo ser man stor utveckling när det gäller deras bilar och väldigt mycket i utséende.
Saab har alltid sett likadana ut. Yay tycker väl dom som älskar det men en bil som ser så omodern ut som Saab, folk vill ju inte ha det.
Dom satsade rätt hårt på nya bakdelen på nya Saaben, många gillar det men i mitt tycke så får dom nog ersätta dessa 80-åringar som ritat Saab sen 40-talet med nytt och ungt folk med lite mer fantasi.

Tycker att Volvo sett ut på samma sett från 1991-2010, bara den senaste modellen har designteamet ändrat på. wink
Senast redigerat av FordRSC (1 april 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Forummoderator
26 362 Inlägg
1 april 2011
#110
FordRSC skrev:
Thunderbird88 skrev:
JaggaChafen skrev:

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Volvo gör NYA bilar varje år! Dom kommer med nytt hela tiden! Och ja, mycket säkerhets tänk vilket barnfamiljer gillar. Inte saker som "Black Panel" eller "Ready for Take-off".
Inom Volvo ser man stor utveckling när det gäller deras bilar och väldigt mycket i utséende.
Saab har alltid sett likadana ut. Yay tycker väl dom som älskar det men en bil som ser så omodern ut som Saab, folk vill ju inte ha det.
Dom satsade rätt hårt på nya bakdelen på nya Saaben, många gillar det men i mitt tycke så får dom nog ersätta dessa 80-åringar som ritat Saab sen 40-talet med nytt och ungt folk med lite mer fantasi.

Tycker att Volvo sett ut på samma sett från 1991-2010, bara den senaste modellen har designteamet ändrat på. wink

Ursäkta offtopic men ser du inte skillnad på denna:

https://www1.garaget.org/archive/25/24818/187623/187623-1780813.jpg

och denna:

https://www1.garaget.org/archive/2/1306/200259/200259-1877089.jpg

..så borde du kolla upp din syn ärligt talat.

Till topic så tycker jag det har hänt en hel del på Saab-sidan, och då är jag inte ens Saab-intresserad egentligen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 april 2011
#111
TS_quattro skrev:
JaggaChafen skrev:
Xuri skrev:
saab har inte kommit på nått direkt nytt på sista tiden som är banbrytand eller så. knappt några modeller heller

jämnför man hur innovativa bmw,volvo osv är och vilket brett modelle program dom har så ser man vilka som sätter spelreglerna å har gjort sedan länge.

Angående Gamla enskilda fall med 900/000 som rullat långt så är de heller inte av intresse.

jämnför hur många modeller å motoralternativ saab har i dagens läge jämnfört med tex volvo,bmw osv.

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Tror definitivt att Saab klarat sig bättre om de fått utnyttja sin egen teknik istället för att bli påtvingade diverse Opeldetaljer och badge-engineering som GM tyckte var en bra idé eftersom det inte "kostade" något... Tycker det vore synd om Saab gick omkull därför att de betyder mycket inte minst för de som jobbar på Saab och dess underleverantörer. Dock är nog priserna och i synnerhet andrahandsvärdet något som ligger Saab i fatet i många fall, de är dyra nya men faller fort i pris jämfört med andra bilar i samma prisklass vilket inte är något som tillkommit på senare år. Det är förvisso bra för begagnatköparna som får mycket bil för en förhållandevis liten peng, dock inte så kul för den som köpte bilen ny...

om saab hade haft nån bra teknik så tror jag att den skulle ha kommit fram redan .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

64 Inlägg
1 april 2011
#112
Rquired skrev:
high_speed skrev:
Rquired skrev:

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

De senaste årens dåliga försäljning och turbulens kommer ifrån att Saab inte sålt tillräckligt, detta är alltså inget som drabbat Saab utan något självförvållat. En tuff bransch är det för alla märken, ändå överlever märken med snävare kundgrupp än Saab.

Och GM har sin affärsmetod, och ingen kan komma och påstå att denna var orsaken till några problem då GM tog över ett Saab med en tråkig bakgrund. Men detta var bara att anpassa sig till, det gjorde inte Saab. Eller fick inte, det är egentligen helt oväsentligt idag.

Hur tänker jag? Jo, en gång i tiden fanns 900og, tidigare hette Saab´s modeller 99, 96 och så vidare. Bilar som gav följande intryck: "Hmm det kommer en bil en kilometer bort, bam! En Saab". Få bilar gick att identifiera på detta vis.

Höjdpunkten, varumärket Saab´s höjdpunkt alltså, tror jag låg runt just 900. Detta var en het modell, folk stod på fullaste allvar och valde mellan en 911 och en 900. Dessutom fanns det som cabriolet, en av Trollhättans stora succéer.

Saab´s nästa drag var, Saab 9000. Här tvärdog detta, modellen kan vara knepig att identifiera ståendes bredvid den på en stormarknadsparkering. Bilen har inget tändningslås mellan stolarna och så vidare, en ren urvattning av varumärket som ej kan skyllas på GM eller Saab-entusiasternas framtida syndabock Viktor Muller.

Nästa drag var, 900ng. En GM-produkt, av många Saab-entusiaster hatad sådan. Men ändå ett underbart utseende, ett klassiskt Saab-utseende! En bil med karaktär, tyvärr så var den sämre i övrigt.

Sedan fortsatte Saab, nu med GM´s hjälp, att skapa 9-5 som inte har särskilt mycket karaktär och 9-3ss där folken måste skämts bakom sina ritbord och som en dold protest försökt få den att likna en Opel så mycket som möjligt. 9-3ss är 900ng´s raka motsats, den ena hade full Saab-karaktär men var ingen bra bil och den andra var en mycket bra men (Med Saab-mått) karaktärslös bil.

Sedan kom 9-5ng, en historia för sig själv. Vem identifierar denna som en Saab bakifrån? Eller från sidan? Endast framifrån hittar man lite Saab-DNA, där det visserligen ser ut som om lermodellen stått lite för nära ett element och smält. Däremot så är den dyr, stor, klumpig och vräkig. Saker som aldrig gått hem på stora Saab-marknader som Sverige och Storbritannien. 

Förstår du hur jag tänker? När Saab hade karaktär var inte karaktär efterfrågat, idag när karaktär och märke är grunden i allt som tillverkas: Dieseljeans, Lacoste-skor, iPhone och så vidare. Då har Saab, eller dess ledning, på helt egen hand lyckats vattna ut det varumärke de hade.

Detta har inget med GM att göra, eller kommer inte ha något med Muller att göra i framtiden. Det är tråkigt, men ändå i viss mån självförvållat.

Och i kombination med dålig ekonomi och små resurser att utveckla konkurrenskraftiga bilar en förlorande kombination, det vi ser idag tyvärr. hmm

Hmm, jo jag förstår delvis ditt resonemang. GM tog över delar av SAAB från Scania 1990 och hela personbils delen senare, har dock tappat exakt år. Fast jag förstår inte hur du menar med att GM inte kan ha haft påverkan på imagen?? Det är ju vida känt att det är GM som levererat delarna till SAAB. Oavsett om de varit och är positivt eller inte så har GM pressat sina kostnader till yttersta gräns genom att ha så få olika komponenter som möjligt i de olika märkena och modellerna.
Sen är ju naturligtvis inte så att GM kan belastas för alla röda siffror. Men SAAB är inte långt ifrån t.ex. Jaguar i sitt koncept. Annorlunda bilar med mer hjärta än effektivitet. Tyvärr så har de inte gått smärt fritt för detta härliga bilmärke heller. Sedan måste ju de flesta anpassa sig lite efter utvecklingen. Miljötänket gynnar ju inte originella bilar, så att säga. Men förhoppningsvis kommer känslan tillbaka, framförallt när alla ska åka identiska och små asiater.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2011
#113
Vad jag menar är att Saab byggde en bil som var en urvattning av varumärket i form av modellen 9000, lång innan GM. Men sedan så byggde de Saab 900/9-3 efter att GM i större eller mindre omfattning blandad sig in, som trots detta var en bil med en väldigt hög dos Saab-karaktär.

Jag hoppar faktiskt tillbaka till mina hemtrakter och tar ett BMW-exempel. Du har kanske märkt att dagens 3-serie (E90) inte är en bråkdel av lika kontroversiell till utseendet som Bmw 7-serie (E65) var när den kom? Varför? Jo för att den största delen av Bmw´s inkomst kommer från volymmodeller som 3-serie.

En kontroversiell, osäljbar Bmw 3-serie hade mycket väl kunnat knäcka företaget rent ekonomiskt eftersom de är så beroende av inkomsten från försäljningen av 3-serie´s. Men 7-serien lyder inte under samma regler, dels är företaget inte beroende av dess försäljning och dels skall ett flaggskepp som detta vara lite udda: Här kunde alltså BMW bedöma att de skulle göra något nytt.

Jag tror Saab var i samma situation, och att de på samma sätt fegade ur och gjorde en 9-3ss/9-5 som var relativt mainstream för att de trodde en sådan skulle sälja bättre. Problemet är att i Saab har en helt annan marknad och kundkrets än BMW (Och Audi, Mercedes och flera andra märken som agerar likadant).

I Saab´s fall tog de fel beslut, och jag tror inte GM stod bakom detta. Hade GM velat lansera ännu en blek, vanlig modell i Europa hade de kunnat exportera Saturn hit. Jag tror GM ville ha Saab annorlunda, och jag tror inte de hade haft några invändningar mot en mer udda 9-3ss/9-5 men att ledningen i Trollhättan inte vågade utan gjorde en kompromiss; Vilket med facit i hand var fel.

Hoppas att du förstår hur jag tänker i och med detta! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

64 Inlägg
1 april 2011
#114
Thunderbird88 skrev:
high_speed skrev:
Rquired skrev:

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

Hur kan det vara felaktigt när min kompis (ja jag vet, bla bla bla kompis bla bla) fick verkligen det svaret om ett karaktärsdrag när bilen rycker!
Saab har en enda konsument. Det är Sverige.
I usa? Nej, där är ju en amerikansk/Japansk bil mycket billigare så folk väljer det.
Tyskland? Nej, dom har ju sina märken.
Tjeckien och där runt om kring så kör dom väl antagligen Skoda.
Japan? Nej knappast.

Bara se på försäljningssiffror.
Hade Saab gjort världens bästa bilar som någonsin funnits, ja då hade dom inte dom inte varit i det läge dom är nu.
Och så är Saab verkligen inte kända för att göra driftsäkra bilar som Volvo t.ex gjort/gör.

Mercedes har också fått gnäll om rostande bilar men dom hade ju driftsäkra bilar.
Medans Saabs bilar som har rostat i århundranden har inte riktigt gjort driftsäkra bilar direkt. Bara ta en titt på tändkassetten. Eller vågar man ta upp Lukas systemet? Fast det kanske är en spark i skrevet.

Allvarligt talat är du ett troll? Annars är du ju helt ointresserad av att ta åt dej av nåt folk säger.
Okej, låt gå för att din kompis fick höra de. Inget jag lägger energi på att reda ut ändå.

Men som exempel kan jag nämna att SAAB 900 T16 är en kultbil i USA. Förvisso inte i närheten av Corvette eller Charger. Men den har sin plats därborta.
I övrigt säljer bilarna förhållandevis (det går inte sämre där än nån annanstans) bra i alla länder du räknat upp utom då Tyskland, som som sagt har sina märken. Men där slår nästan ingen annan igenom heller. Och Japan, men de beror på att det ligger långt från grund-marknaden (Sverige och Europa). Därför är de svårt för ett märke med liten kvantitet att ta sej in.

Försäljningssiffrorna orkar jag nog inte ens ta upp med dej. SAAB borde sälja fler bilar än dom gör och du kommer aldrig vara en av dom. Punkt.

Utöver t.ex. Toyota och  Wolksvagen så är det inte många märken som kan hålla samma driftsäkerhet på alla sina modeller som SAAB, de har alla modeller i mitten av besiktningsstatistiken. XC90 ligger i botten på samma statistik. Finns en del kundrapporter om XC70 med de allehanda olika problem. Men då har V70 relativt få anmärkningar, istället. BMW har sina modeller aningen långt ner eller långt upp.
Jag hinner inte nu. Men jag lovar att fixa fram en källa på det sista.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 april 2011
#115
turboforssen skrev:
TS_quattro skrev:
JaggaChafen skrev:

Sant men en gång va dom väldigt framme å speciellt med tanke på hur små dom egentligen e. Efter att GM tog över va det inte mkt kul som hände.

Men å säga att dom alltid har vart omederna å dåliga bilar e å ta i lite väl mkt.

Sen så har dom givetvis vart lite off i modelpolitiken med SUVar å kombisar å det e ju synd.

Har fortfarande lite tro kvar på märket faktiskt.. Speciellt efter som Volvo har blivit Kinesägt å dom faktiskt inte har vart nått å skryta med heller när det gäller ny teknik förutom när det gäller säkerhet.

Snart försvinner 5an med å då finns det inte ens en Volvo motor å få i sin Volvo....

Tror definitivt att Saab klarat sig bättre om de fått utnyttja sin egen teknik istället för att bli påtvingade diverse Opeldetaljer och badge-engineering som GM tyckte var en bra idé eftersom det inte "kostade" något... Tycker det vore synd om Saab gick omkull därför att de betyder mycket inte minst för de som jobbar på Saab och dess underleverantörer. Dock är nog priserna och i synnerhet andrahandsvärdet något som ligger Saab i fatet i många fall, de är dyra nya men faller fort i pris jämfört med andra bilar i samma prisklass vilket inte är något som tillkommit på senare år. Det är förvisso bra för begagnatköparna som får mycket bil för en förhållandevis liten peng, dock inte så kul för den som köpte bilen ny...

om saab hade haft nån bra teknik så tror jag att den skulle ha kommit fram redan .

Vad jag menade är att Saabs utveckling stannade av ganska rejält när GM tog över, det hade den iofs till viss del gjort redan innan men anslagen till egen utveckling ströps än värre när jänkarna tog över....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
1 april 2011
#116
AirOne skrev:
FordRSC skrev:
Thunderbird88 skrev:

Volvo gör NYA bilar varje år! Dom kommer med nytt hela tiden! Och ja, mycket säkerhets tänk vilket barnfamiljer gillar. Inte saker som "Black Panel" eller "Ready for Take-off".
Inom Volvo ser man stor utveckling när det gäller deras bilar och väldigt mycket i utséende.
Saab har alltid sett likadana ut. Yay tycker väl dom som älskar det men en bil som ser så omodern ut som Saab, folk vill ju inte ha det.
Dom satsade rätt hårt på nya bakdelen på nya Saaben, många gillar det men i mitt tycke så får dom nog ersätta dessa 80-åringar som ritat Saab sen 40-talet med nytt och ungt folk med lite mer fantasi.

Tycker att Volvo sett ut på samma sett från 1991-2010, bara den senaste modellen har designteamet ändrat på. wink

Ursäkta offtopic men ser du inte skillnad på denna:

http://www1.garaget.org/archive/25/24818/187623/187623-1780813.jpg

och denna:

http://www1.garaget.org/archive/2/1306/200259/200259-1877089.jpg

..så borde du kolla upp din syn ärligt talat.

Till topic så tycker jag det har hänt en hel del på Saab-sidan, och då är jag inte ens Saab-intresserad egentligen..

Hehe, tänkte på 850 tongue Den kom ju 1991

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Smålänning
7 887 Inlägg
1 april 2011
#117
Tycker inte denna:
http://www.pdfun.com/wp-content/uploads/2010/04/1994-Volvo-850-GLT-Pictures.jpg

och denna:
http://1.bp.blogspot.com/_lYpMNPeM3Gc/TBE1TsF3MhI/AAAAAAAAB0Q/lRckx9TZI9o/s1600/volvo+v50.jpg

Är särskilt lika heller...
Senast redigerat av twin_cam (1 april 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

64 Inlägg
1 april 2011
#118
high_speed skrev:
Thunderbird88 skrev:
high_speed skrev:

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

Hur kan det vara felaktigt när min kompis (ja jag vet, bla bla bla kompis bla bla) fick verkligen det svaret om ett karaktärsdrag när bilen rycker!
Saab har en enda konsument. Det är Sverige.
I usa? Nej, där är ju en amerikansk/Japansk bil mycket billigare så folk väljer det.
Tyskland? Nej, dom har ju sina märken.
Tjeckien och där runt om kring så kör dom väl antagligen Skoda.
Japan? Nej knappast.

Bara se på försäljningssiffror.
Hade Saab gjort världens bästa bilar som någonsin funnits, ja då hade dom inte dom inte varit i det läge dom är nu.
Och så är Saab verkligen inte kända för att göra driftsäkra bilar som Volvo t.ex gjort/gör.

Mercedes har också fått gnäll om rostande bilar men dom hade ju driftsäkra bilar.
Medans Saabs bilar som har rostat i århundranden har inte riktigt gjort driftsäkra bilar direkt. Bara ta en titt på tändkassetten. Eller vågar man ta upp Lukas systemet? Fast det kanske är en spark i skrevet.

Allvarligt talat är du ett troll? Annars är du ju helt ointresserad av att ta åt dej av nåt folk säger.
Okej, låt gå för att din kompis fick höra de. Inget jag lägger energi på att reda ut ändå.

Men som exempel kan jag nämna att SAAB 900 T16 är en kultbil i USA. Förvisso inte i närheten av Corvette eller Charger. Men den har sin plats därborta.
I övrigt säljer bilarna förhållandevis (det går inte sämre där än nån annanstans) bra i alla länder du räknat upp utom då Tyskland, som som sagt har sina märken. Men där slår nästan ingen annan igenom heller. Och Japan, men de beror på att det ligger långt från grund-marknaden (Sverige och Europa). Därför är de svårt för ett märke med liten kvantitet att ta sej in.

Försäljningssiffrorna orkar jag nog inte ens ta upp med dej. SAAB borde sälja fler bilar än dom gör och du kommer aldrig vara en av dom. Punkt.

Utöver t.ex. Toyota och  Wolksvagen så är det inte många märken som kan hålla samma driftsäkerhet på alla sina modeller som SAAB, de har alla modeller i mitten av besiktningsstatistiken. XC90 ligger i botten på samma statistik. Finns en del kundrapporter om XC70 med de allehanda olika problem. Men då har V70 relativt få anmärkningar, istället. BMW har sina modeller aningen långt ner eller långt upp.
Jag hinner inte nu. Men jag lovar att fixa fram en källa på det sista.

Ja, jag hade ju faktiskt lite fel. 900ng och 9-3 98-03 har haft många anmärkningar.
Resten kan du läsa själv. Det är alltså bilprovningens officiella statistik. Inte något jag tycker, hittar på eller som min kompis sagt.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … nt&m=9

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 april 2011
#119

Hallååå!

Det är ju typ USA-blinkers på båda och typ samma grill...
Inget nytt där inte. roll tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
26 362 Inlägg
1 april 2011
#120
skalman1 skrev:

Nja, V50:n ser ju ut som en 850 som dom värmt upp ordentligt och sedan kört riktigt fort med. tongue

Jag menar inget illa dock, jag tycker V50:n är fin för att vara en ny bil.

Ska man hårddra det, så är väl i så fall dom flesta bilarna likadana?
De har ju trots allt - oftast - fyra hjul ute i hörnen, och är allmänt formade som sälar i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök