Rquired skrev:
high_speed skrev:
Rquired skrev:
Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?
De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.
Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.
De senaste årens dåliga försäljning och turbulens kommer ifrån att Saab inte sålt tillräckligt, detta är alltså inget som
drabbat Saab utan något självförvållat. En tuff bransch är det för alla märken, ändå överlever märken med snävare kundgrupp än Saab.
Och GM har sin affärsmetod, och ingen kan komma och påstå att denna var orsaken till några problem då GM tog över ett Saab med en tråkig bakgrund. Men detta var bara att anpassa sig till, det gjorde inte Saab. Eller fick inte, det är egentligen helt oväsentligt idag.
Hur tänker jag? Jo, en gång i tiden fanns 900og, tidigare hette Saab´s modeller 99, 96 och så vidare. Bilar som gav följande intryck: "Hmm det kommer en bil en kilometer bort, bam! En Saab". Få bilar gick att identifiera på detta vis.
Höjdpunkten, varumärket Saab´s höjdpunkt alltså, tror jag låg runt just 900. Detta var en het modell, folk stod på fullaste allvar och valde mellan en 911 och en 900. Dessutom fanns det som cabriolet, en av Trollhättans stora succéer.
Saab´s nästa drag var, Saab 9000. Här tvärdog detta, modellen kan vara knepig att identifiera ståendes bredvid den på en stormarknadsparkering. Bilen har inget tändningslås mellan stolarna och så vidare, en ren urvattning av varumärket som ej kan skyllas på GM eller Saab-entusiasternas framtida syndabock Viktor Muller.
Nästa drag var, 900ng. En GM-produkt, av många Saab-entusiaster hatad sådan. Men ändå ett underbart utseende, ett klassiskt Saab-utseende! En bil med karaktär, tyvärr så var den sämre i övrigt.
Sedan fortsatte Saab, nu med GM´s hjälp, att skapa 9-5 som inte har särskilt mycket karaktär och 9-3ss där folken måste skämts bakom sina ritbord och som en dold protest försökt få den att likna en Opel så mycket som möjligt. 9-3ss är 900ng´s raka motsats, den ena hade full Saab-karaktär men var ingen bra bil och den andra var en mycket bra men (Med Saab-mått) karaktärslös bil.
Sedan kom 9-5ng, en historia för sig själv. Vem identifierar denna som en Saab bakifrån? Eller från sidan? Endast framifrån hittar man lite Saab-DNA, där det visserligen ser ut som om lermodellen stått lite för nära ett element och smält. Däremot så är den dyr, stor, klumpig och vräkig. Saker som aldrig gått hem på stora Saab-marknader som Sverige och Storbritannien.
Förstår du hur jag tänker? När Saab hade karaktär var inte karaktär efterfrågat, idag när karaktär och märke är grunden i allt som tillverkas: Dieseljeans, Lacoste-skor, iPhone och så vidare. Då har Saab, eller dess ledning, på helt egen hand lyckats vattna ut det varumärke de hade.
Detta har inget med GM att göra, eller kommer inte ha något med Muller att göra i framtiden. Det är tråkigt, men ändå i viss mån självförvållat.
Och i kombination med dålig ekonomi och små resurser att utveckla konkurrenskraftiga bilar en förlorande kombination, det vi ser idag tyvärr.