3554
Sök

Saab 9-3 oljeproblem

56 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#1
har en 9-3 -02 som har börjat dra en härrans massa olja? någon som vet va det kan vara.. turbon som e på väg att ge upp?

1 020 Inlägg
31 mars 2011
#2
vilken motor är det?
ryker den blått när du startar den kall?
läcker inte ut någonstans?
hur mycket är härrans mycket olja?
vilken sorts olja har du?
hur ofta servar du den?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

56 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#3
t7 tror ja (185hk).

ryker inte blått och har inte hittat någon läcka.

. fyllde på ca 3 liter för en månad sen och nu e det slut igen. oljan kommer från autoexperten.Kommer dock inte ihåg vilket fabrikat. bytte olja o oljefilter för 1.5 år sedan.. kanske e dags igen?
Senast redigerat av DanneXx (1 april 2011)

1 020 Inlägg
2 april 2011
#4
tid är oviktigt milen man räknar .
vilken vevhusvent har du?
är du osäker ta av plastkåpan runt oljepåfyllningslocket o känn på baksidan av röret där du fyller på oljan är det den senaste går det en slang från röret annars byt och kolla genom slangar,backventil där finns mycket problem med vevhusventilationerna.
kan oxå vara oil sludge prova då wd 40 metoden sök på nätet.
hoppas det är till någon hjälp

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Bilmekaniker
805 Inlägg
2 april 2011
#5
Kan vara kassa kolvringar, Turbon kan vara kass, läckage brukar bli med åldern..

GBR = Galning bakom ratten
69 Inlägg
3 april 2011
#6
Generellt så drar väl Saabar mycket olja? Min gjorde det för ett halv år sen, ungefär. Fick fylla på en gång i månaden, men har precis kört den på service och nu ligger oljenivån betydligt bättre.
Service är kanske att rekommendera om det inte är gjort på länge smile

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.

Bilmekaniker
805 Inlägg
3 april 2011
#7
jo 2.0 brukar dra olja, audis 2.0T också.

1 020 Inlägg
4 april 2011
#8
har en 2,0 t o den fyllar jag ca 0,5 lit 0w40 olja på 1000 mil
o som ts beskriver det är något fel
kolla så sumpen är spänd ganska vanligt att skruvarna är lösa och lämnar inga oljefläckar,Trycks ut under körning  men då ser man om det är kladdigt på sumpen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

56 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#9
Ska undersöka lite helgen o se vad jag hittar.. Tack för tipsen.

Elektriker
718 Inlägg
5 april 2011
#10
andreas1 skrev:
tid är oviktigt milen man räknar .
vilken vevhusvent har du?
är du osäker ta av plastkåpan runt oljepåfyllningslocket o känn på baksidan av röret där du fyller på oljan är det den senaste går det en slang från röret annars byt och kolla genom slangar,backventil där finns mycket problem med vevhusventilationerna.
kan oxå vara oil sludge prova då wd 40 metoden sök på nätet.
hoppas det är till någon hjälp

Njaa lite har ju tiden allt med saken å göra. Rekomenderat är väl inte att man ska ha samma olja i över ett år typ? Så tar det 3år å köra 1000mil ska du ändå byta olja varje år helst.
Saab är ju rätt känslig på att man byter olja i tid.


Sen så hur långt har den gått? Garret turbon i saab (185hk) brukar väl rasa runt 14000-17000 mil som jag fattat det.
Senast redigerat av monno (5 april 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

1 020 Inlägg
5 april 2011
#11
stämmer min rasade på 20tusen men då ryker den vid kallstart men skulle det vara turbon som tog all den olja borde det synas bra i backspegelen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

56 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#12
bilen har rullat 20500 och kollade upp turbon såg hyffsad frisk ut.. hade tänkt att byta vevhusventilationen först nu kostar inte många kronor. sen olja o filter.. så får se om det blir någon skillnad.. annars blir det turbon som byts. trots att den ser frisk ut så tror ja inte den snurrar många mil till..men får börja med det som är billigare..
Senast redigerat av DanneXx (8 april 2011)


Sök