3723
Sök

Saab 9000 Turbo APC/Turbo mätarn död Hjälp!

63 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#1
tja jag har som sagt ett problem med min APC/turbo mätare, efter att min dumpventil lossnade efter en accerlation så hängde sig Org mätarn den har stannat på Gula sträcket.

Har hittat Vacum slangen från Motor rummet den suger som bara den, men problemet är den att jag inte hittat motstycket den ska in i?
Någon som vet vart den ska in nånstans?

Har provat att leta runt omkring vid Torkarmotorn vart slangen finns, men den är alldeles för kort för att gå längre in dvs in via Torpedväggen i kupén.

Har också försökt titta bakom APC mätarn dvs känt att slangen är i och försökt följa den men känns meningslöst:S


Tacksam för svar och hjälp!

Ber om ursäkt om det blev krångligt förklarat tongue


MVH// Korpela

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 april 2011
#2
Har för mig att slangen in till mätaren skall sitta i torpeden i bredd med batteriet sen är det bara att följa den

Rock'n Roll

63 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#3
TenZer skrev:
Har för mig att slangen in till mätaren skall sitta i torpeden i bredd med batteriet sen är det bara att följa den

ah ok ska försöka ta en titt på det ifall jag blir något klokare tongue

tack för hjälpen smile

återkommer med svar ifall det hjälpte!


mvh//Korpela

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 april 2011
#4
Är det bara en vakuumslang som styr APC-mätaren ??

Isf ska ett sånt mätarhus inhandlas till min lågtryckare tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

63 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
Är det bara en vakuumslang som styr APC-mätaren ??

Isf ska ett sånt mätarhus inhandlas till min lågtryckare tongue

det är det jag inte är riktigt 100 på tongue men det ska ju vara  bara en vanlig vakumslang som går från instrument huset in till motor rummet som går till turbon sen smile så mer än så ska det inte vara smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 april 2011
#6
Yes, det är bara en vacumslang på de gamla 9000 wink se bara till att det är till rätt årsmodell den kommer ifrån, så tank o tempmätaren funkar med bilen, Tboc smile

Sen vet jag inte riktigt vart slangen går, MEN bakom, i akvariet (under den svarta plastkåpan vid rutan) så finns det en genomförning, brevid fläkten. Alltså mellan fläkt o torkarmotorn smile


63 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#7
Funkiee skrev:
Yes, det är bara en vacumslang på de gamla 9000 wink se bara till att det är till rätt årsmodell den kommer ifrån, så tank o tempmätaren funkar med bilen, Tboc smile

Sen vet jag inte riktigt vart slangen går, MEN bakom, i akvariet (under den svarta plastkåpan vid rutan) så finns det en genomförning, brevid fläkten. Alltså mellan fläkt o torkarmotorn smile

det är exakt där jag tittat men ej hittat var jag ska koppla ihop dom nånstans tongue hehe


allt funkar ju i instrument huset smile

mvh//Korpela

3 295 Inlägg
2 april 2011
#8
det ska sitta hänga ihop med ett T kors nånstans under runt spjällhuset..


63 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#9
Slave_joe skrev:
det ska sitta hänga ihop med ett T kors nånstans under runt spjällhuset..

ok tackar så mkt ska kika där så fort jag jag går ut smile

mvh/Korpela

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 april 2011
#10
Slave_joe skrev:
det ska sitta hänga ihop med ett T kors nånstans under runt spjällhuset..

nej, inte orginal! Orginal sitter slangen på en nippel på insuget, till vänster om oljestickan frammifrån sett smile 2 på samma ställe blir det, en till mätaren o en som går ner till dumpen


3 295 Inlägg
2 april 2011
#11
Funkiee skrev:
Slave_joe skrev:
det ska sitta hänga ihop med ett T kors nånstans under runt spjällhuset..

nej, inte orginal! Orginal sitter slangen på en nippel på insuget, till vänster om oljestickan frammifrån sett smile 2 på samma ställe blir det, en till mätaren o en som går ner till dumpen

nu är det ju så att dom gjorde lite som domm ville där nere på "Line" vid tillverkning, mina 9000 har det varit lite olika på, min senaste aero satt det en gummiplopp på den ena och en slang på den andra. dessutom finns det olika varianter på insug, en med flera vakum och en med 1 anslutning, finns med 2 anslutningar..
Senast redigerat av Slave_joe (2 april 2011)



Sök