3334
Sök

Volvo 740 Turbo Skenande laddtryck

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena har lite problem nu såhär när våren har kommit fram

Bilen är en Volvo 740 Turbo -87

kör med megasquirt och hyfsat trimmad motor
men iaf till problemet.

Nytt för iår är värre grenrör och wastegate.

och som det står på topic så har jag lite problem med att den skenar en del
först åker den upp till 1,5bar sedan ner till 0,9bar och då öppnar wastegaten

Slangen från turbinen går in i "Sidan" på wastegaten
och nippeln som går rakt upp vid justeringen har jag låtit flöda rakt ut..

Några ideer om vad det kan vara?

mvh Andy
Senast redigerat av chrizz (1 april 2011)

~Andy~

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har några ideer? :<

~Andy~

158 Inlägg
2 april 2011
#3
Låter som du har någon läcka på vacumslangen.

Vad har du kollat redan? antar eftersom du kör med ms så är du inte helt grön wink


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#4
JohanssonC skrev:
Låter som du har någon läcka på vacumslangen.

Vad har du kollat redan? antar eftersom du kör med ms så är du inte helt grön wink

Sitter helt nya slangar etc över allt, lossat överallt och hör inget väsande ljud eller liknande..
därför jag blir lite knäpp på det i och med att det är helt ny wastegate också... :<

~Andy~

158 Inlägg
2 april 2011
#5
inte turbon som börjar bli slut då? kolla efter glapp osv. pendlande laddtryck brukar aldrig vara bra


268 Inlägg
2 april 2011
#6
måste ju vara nåt med att du skitit i den andra nippeln, det är inte så att den ska pluggas om den inte används?

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#7
JohanssonC skrev:
inte turbon som börjar bli slut då? kolla efter glapp osv. pendlande laddtryck brukar aldrig vara bra

Det är inget glapp och den drar inte olja och jag körde med den förra säsongen utan några fenomen alls om att den skulle ge upp..
Pluggar jag den andra så tror jag att wastegate kmr sprängas tongue finns ju ingenstans för luften att ta vägen isåfall..
Ska dock testa att sätta en slang ifrån den övre nippeln till båda sidorna av mapsensorn och se ifall man får någon ordning på det..

~Andy~

Golle
448 Inlägg
2 april 2011
#8
volvoandy90 skrev:
Pluggar jag den andra så tror jag att wastegate kmr sprängas tongue finns ju ingenstans för luften att ta vägen isåfall.

Ööh va? Vet du ens hur laddtrycksstyrning fungerar? Kopplar du från tryckrör direkt till wastegate så kommer den att ladda så mycket som wastegaten är konstruerad för.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#9
WilYawn skrev:
volvoandy90 skrev:
Pluggar jag den andra så tror jag att wastegate kmr sprängas tongue finns ju ingenstans för luften att ta vägen isåfall.

Ööh va? Vet du ens hur laddtrycksstyrning fungerar? Kopplar du från tryckrör direkt till wastegate så kommer den att ladda så mycket som wastegaten är konstruerad för.

Alltså från kompressordelen på turbon går det in en slang i sidan på wastegaten
Och så finns det en nippel på ovandelen som man inte borde stänga helt för då kommer den ju helt enkelt aldrig öppna då luften inte kan ta vägen någonstans.

~Andy~

Golle
448 Inlägg
2 april 2011
#10
Ok, har du justerat wastegaten på justerskruven på toppen? Där ställer du hårdheten på fjädern och därmed laddtrycket om du inte har elektronisk laddtrycksstyrning.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#11
WilYawn skrev:
Ok, har du justerat wastegaten på justerskruven på toppen? Där ställer du hårdheten på fjädern och därmed laddtrycket om du inte har elektronisk laddtrycksstyrning.

jag har testat lite fram och tillbaka men det vill sig helt enkelt.. men funderade lite mer på det och kan det vara att den inte har något motstånd överhuvudtaget? och isåfall ska jag sätta slangen från toppen på wastegaten innan mapsensorn?

~Andy~

Golle
448 Inlägg
2 april 2011
#12
Nä, den är endast till elektronisk styrning om jag minns rätt. Är det en äkta Hks eller en kopia? Har för mig att kopian har två fjädrar installerade från början och då orkar den nog inte öppna.
Senast redigerat av WilYawn (2 april 2011)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#13
WilYawn skrev:
Nä, den är endast till elektronisk styrning om jag minns rätt. Är det en äkta Hks eller en kopia? Har för mig att kopian har två fjädrar installerade från början och då orkar den nog inte öppna.

Det är en kopia från kl racing
Så jag borde kanske lätta lite på trycket?

tycker det är lite småkonstigt eftersom den flyger upp på 1,5 sedan ner till 0,9 och öppnar där :p

~Andy~

Golle
448 Inlägg
2 april 2011
#14
Ja det är lite skumt, men öppna den och kolla om där sitter två fjädrar. Ta bort en isåfall och prova att justera laddtrycket på skruven igen smile

Men jag rekommenderar verkligen en elektronisk laddtrycksstyrning så du slipper laddtrycksspikar.

Edit: http://www.turbomagazine.com/tech/turp_ … index.html
Senast redigerat av WilYawn (2 april 2011)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#15
WilYawn skrev:
Ja det är lite skumt, men öppna den och kolla om där sitter två fjädrar. Ta bort en isåfall och prova att justera laddtrycket på skruven igen smile

Men jag rekommenderar verkligen en elektronisk laddtrycksstyrning så du slipper laddtrycksspikar.

Edit: http://www.turbomagazine.com/tech/turp_ … index.html

Okej, ska testa detta den ska iväg på mappning nästa vecka så måste ha det klart tills dess

tack för hjälpen iaf smile

mvh Andy

~Andy~

Golle
448 Inlägg
2 april 2011
#16
Anytime smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!


Sök