3951
Sök

Fråga om nya däck och vibrationer

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2011
#61
RD_87 skrev:
Slemrotta skrev:
Tyvärr har jag inte tillgång till något skjutmått sad Måste bli måttband/tumstock... Lite segt, för då får jag ju inte exakta måttet.

Köp då för fan ett skjutmått! Det kommer du att behöva i framtiden också, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209114 där har du möjligheten att lära dig varför skjutmått är livsnödvändiga. wink

Haha, here we go again. tongue

TS: Jag skrev ju att du skulle åka till verkstan/butiken, lyfta bilen och skruva av, sedan kommer en kille ut och ser direkt vad du ska ha. Men köp ett skjutmått. Idag!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 augusti 2011
#62
caromania skrev:
Haha, here we go again. tongue

Neeej absolut inte! Jag bara hoppas att den tråden kan hjälpa männskor att förstå vikten av att äga ett vettigt skjutmått. Jag hade skjutmått redan innan men jag har köpt ett extra "just in case" tongue Den tråden borde nästa få alla att begripa? Kanske kan användas som skjutmåtts-propaganda?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

533 Inlägg
20 augusti 2011
#63
Hahahahaha... den där tråden va fan riktigt rolig big_smile Va lite synd att TS hade tagit bort alla sina inlägg, men jag fick min del av det roliga iaf smile Härmed så LOVAR jag att jag ska köpa ett skjutmått! big_smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 augusti 2011
#64
har problem med att jag får   nå förförliga vibrationer i i högre hastigheter typ  kring 170-180 känns som om en av fram fälgarna sitter bara med  1-2 bultar  och  jo dom sitter fint mot navet inge glapp för man får pressa fast dem  och de ä'r balanserade

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 augusti 2011
#65
christofer_k skrev:
har problem med att jag får   nå förförliga vibrationer i i högre hastigheter typ  kring 170-180 känns som om en av fram fälgarna sitter bara med  1-2 bultar  och  jo dom sitter fint mot navet inge glapp för man får pressa fast dem  och de ä'r balanserade

Liten ovalitet på däck eller fälg? Halvdant hjullager? Dålig balans i kardan/drivaxlar? Listan kan göras lång när det enbart gäller högre hastigheter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

533 Inlägg
20 augusti 2011
#66
christofer_k skrev:
högre hastigheter typ  kring 170-180

Så fort får man väl inte köra wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 augusti 2011
#67
RD_87 skrev:
christofer_k skrev:
har problem med att jag får   nå förförliga vibrationer i i högre hastigheter typ  kring 170-180 känns som om en av fram fälgarna sitter bara med  1-2 bultar  och  jo dom sitter fint mot navet inge glapp för man får pressa fast dem  och de ä'r balanserade

Liten ovalitet på däck eller fälg? Halvdant hjullager? Dålig balans i kardan/drivaxlar? Listan kan göras lång när det enbart gäller högre hastigheter.

de jag fått höra är   drivknuten/axeln
  har en drivknut just på den sidan som knakar när man svänger tongue

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 augusti 2011
#68
christofer_k skrev:
RD_87 skrev:
christofer_k skrev:
har problem med att jag får   nå förförliga vibrationer i i högre hastigheter typ  kring 170-180 känns som om en av fram fälgarna sitter bara med  1-2 bultar  och  jo dom sitter fint mot navet inge glapp för man får pressa fast dem  och de ä'r balanserade

Liten ovalitet på däck eller fälg? Halvdant hjullager? Dålig balans i kardan/drivaxlar? Listan kan göras lång när det enbart gäller högre hastigheter.

de jag fått höra är   drivknuten/axeln
  har en drivknut just på den sidan som knakar när man svänger tongue

Då känns det ju ganska klart var problemet ligger?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Bike
20 augusti 2011
Trådstartare
#69
ska bara lägga ett ord i mellan
när jag greja med mina fälgar och hela så sa en däck gubbe du ballansera dom väl med centrum ringen på
hört dom som tar av den när dom ballanserar och då blir vikten på fel ställe och där får du vibrationer

Men igen det finns säkert tusen ider bara nämnde det
för när man ballanserar däck görs det kanske i 20-25km/h  och vi vet ju alla hur fint allt kan gå vid låga hastigheter.

3 259 Inlägg
20 augusti 2011
#70
Bike skrev:
ska bara lägga ett ord i mellan
så sa en däck gubbe du ballansera dom väl med centrum ringen på
hört dom som tar av den när dom ballanserar och då blir vikten på fel ställe och där får du vibrationer

Nja det skulle jag påstå har mindre betydelse. Dessutom så sitter dom flesta navringar så löst så dom snurrar lätt i fälgen vid montering på bilen(och sitter kvar på bilen vid avmontering) så enligt hans teori så skulle man då behöva balansera om fälgen varje gång man snurrar navringen i fälgen. Jag påstår att dom är så pass exakta så att det spelar ingen roll hur ringarna sitter i fälgen och det blir ju då automatiskt att det inte har nån betydelse om dom sitter där över huvudtaget vid balansering av fälgen.

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 162 Inlägg
20 augusti 2011
#71
Jag har ett ganska udda vibrationsproblem i min 740 tic. När jag börjar köra snabbare än 140 så kommer vibrationer som börjar kraftigt och sedan dör ut.

Bästa sättet jag kan beskriva det på är ungefär som om man hade släppt en pingisboll mot ett bord från ungefär 2 cm höjd.

Vibrationerna upphör i ungefär 0.5 sec och sen är det som man släpper en ny pingisboll.

kör man snabbare än 140 så ökar frekvensen av vibrationerna. 

Någon som har någon aning om vad detta kan vara?


3 259 Inlägg
21 augusti 2011
#72
Om det känns mycket i kardantunneln/golvet så skulle jag gissa på kardanen, har lyckats fått detta fenomen på nån gammal volvo som man missat att sätta kardanen rätt på vill jag minnas! Men det kan ju vara däcken också, det bästa är ju att balansera hjulen först och kolla så dom är runda, fortsätter det så kan man ju ta upp bilen på en lyft och sedan simulera 140km/h och då kanske känna sig fram till vart det kommer ifrån! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 162 Inlägg
21 augusti 2011
#73
Var ute och körde lite idag och vibrationerna försvann när jag körde över 180. Jag hade samma problem med vinterdäcken så tror inte det är däcken/fälgarna det är fel på.

Brukar inte ligga och köra 140-180 speciellt mkt så det är inget stort problem, mera ett irritationsmoment.

Ska hissa upp och se om jag kan känna ngt vid kardantunneln.



Sök