3860
Sök

Byta från automat till manuell på volvo 940 -94 .

83 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#1
Ska byta från automat till manuell på min volvo 940 -94.

Har en manuell 745 -90 som bara står.
Så jag undrar om det går att använda delarna från 745 till 940:n utan större modifikationer ?
Samt vilka delar måste jag flytta över?

Och hur ska man göra med startspärren som sitter på automatlådan?

Mvh

176 Inlägg
4 april 2011
#2
Brygga startspärren och pedalstället behöver du iaf på min merca va de det ända jag behövde


Performance meck
342 Inlägg
4 april 2011
#3
bara sätta en kabel bit mellan 2 stift i kontakten till spakstället

sen är det bara slänga över svänghjul ( se till att det hammnar rätt!!)
sen koppling kan man ju köpa ny om man tänkt ha kvar bilen ett tag

sen behöver du även växellåd (givetvis) balk och kardan sen tror jag inte det ska vara så mycket mer.

Mvh viktor

83 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#4
wistfors skrev:
bara sätta en kabel bit mellan 2 stift i kontakten till spakstället

sen är det bara slänga över svänghjul ( se till att det hammnar rätt!!)
sen koppling kan man ju köpa ny om man tänkt ha kvar bilen ett tag

sen behöver du även växellåd (givetvis) balk och kardan sen tror jag inte det ska vara så mycket mer.

Mvh viktor

Okej, tack!

Men passar sakerna från 745?

Mvh

Performance meck
342 Inlägg
4 april 2011
#5
SsS skrev:
wistfors skrev:
bara sätta en kabel bit mellan 2 stift i kontakten till spakstället

sen är det bara slänga över svänghjul ( se till att det hammnar rätt!!)
sen koppling kan man ju köpa ny om man tänkt ha kvar bilen ett tag

sen behöver du även växellåd (givetvis) balk och kardan sen tror jag inte det ska vara så mycket mer.

Mvh viktor

Okej, tack!

Men passar sakerna från 745?

Mvh

japp bult on det som måste fixas är att få ut en plugg som sitter i veven där växellåds axeln ska in inte så svårt du förstår när du ser det.

Mvh viktor

248 Inlägg
4 april 2011
#6
wistfors skrev:
SsS skrev:
wistfors skrev:
bara sätta en kabel bit mellan 2 stift i kontakten till spakstället

sen är det bara slänga över svänghjul ( se till att det hammnar rätt!!)
sen koppling kan man ju köpa ny om man tänkt ha kvar bilen ett tag

sen behöver du även växellåd (givetvis) balk och kardan sen tror jag inte det ska vara så mycket mer.

Mvh viktor

Okej, tack!

Men passar sakerna från 745?

Mvh

japp bult on det som måste fixas är att få ut en plugg som sitter i veven där växellåds axeln ska in inte så svårt du förstår när du ser det.

Mvh viktor

gjorde så på min och då drog skitebn ur batteriet fick sätta dit en knapp  åå trycka på när man starta:)


83 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#7
Okej tack för svar!

Så det jag har hört om nån givare som inte fungerar med 740 sakerna stämmer inte ? big_smile


Mvh!
Senast redigerat av SsS (5 april 2011)

Performance meck
342 Inlägg
5 april 2011
#8
SsS skrev:
Okej tack för svar!

Så det jag har hört om nån givare som inte fungerar med 740 sakerna stämmer inte ? big_smile


Mvh!

enda givaren som kan ställa till problem är hallgivare (som sitter i bakkant på motorn)
har 740n ingen sådan så får man kapa ett hål i svepet på växellådan (jätte lätt och du förstår när du ser.)

Muckluck
du tog antagligen sladden med konstat + leta upp en som är blå röd om jag inte minns fel
(gjort samma tabbe jag;))

Mvh
Senast redigerat av wistfors (5 april 2011)

17 Inlägg
13 april 2011
#9
wistfors skrev:
SsS skrev:
Okej tack för svar!

Så det jag har hört om nån givare som inte fungerar med 740 sakerna stämmer inte ? big_smile


Mvh!

enda givaren som kan ställa till problem är hallgivare (som sitter i bakkant på motorn)
har 740n ingen sådan så får man kapa ett hål i svepet på växellådan (jätte lätt och du förstår när du ser.)

Muckluck
du tog antagligen sladden med konstat + leta upp en som är blå röd om jag inte minns fel
(gjort samma tabbe jag;))

Mvh

Är bara att knacka upptill på sprängkåpan, är tunnare metall vid givaren så ett hammarslag så har du rätt form och allt.



Sök