Felplacerad skrev:
Vi som äger dom är ju inte missnöjda
Okej

Är vi det?
Som med alla bilar av alla modeller måste man ju veta vad man ska titta efter eftersom problembilar finns av just alla märken och modeller. Att hitta en bra Aero är ganska lätt om man sovrar lite efter vissa kriterier. Audi har haft samma problem med oilsludge i över 20 år kan jag meddela. Du har ju fått lite bra tips, men ok då:
* Oljan ska vara bytt utöver normal service, helst var tusende mil. Då är den grön vad beträffar oilsludge.
* Att turbon är bytt tror jag beror på att den drabbats av oilsludge. Drar bilen olja genom kolvringarna brukar turbon ge upp pga oljebrist eller dålig olja (mycket vatten i). Aero-turbon är som sagt annars skottsäker, så något lurt är det. Jag skulle nojja lite över det och titta efter en annan bil.
* Nya vevhusventen, version 6. Att uppgradera om det int eär gjort kostar närmare 2000-2500, som du självklart prutar.
* Den ska gärna ha gått långa sträckor, och inte 2 km till jobbet varje dag. Dessa bilar mår ju sämre oavsett märke, och är speciellt illa ur oilsludgesynpunkt. De låga milen talar ju emot långa sträckor. Bästa måste ju vara veckopendlarbilar

* Mät kamkedjesträckaren. Ny kedja; 11 mm. Byte vid; 15 mm. Max sträck; 18-19 mm.
* Växellåda; känns och låter den bra är den sannolikt bra. Vill man kan man ju skölja och byta olja när man köpt bilen då det tyvärr inte är en servicepunkt. Använd rätt olja.
* Soppapump, nja, shit happens. Kan hända alla bilar. Större haveririsk på etanolkonverterade.
* Har man Saab nyare än -94 är rotor, fördelare, tändmodul, tändkablar mm ersatt med en tändkassett. En sådan är bra att ha i bakluckan. De kan hålla bilens livslängd, men går den sönder står du där.
* Se som sagt särskilt upp med bakaxelbussningarna och att den inte står på pilmönstrade däck.
Kolla sånt man alltid kollar när man köper bil. Många saker är ju förekommande fel på de flesta bilar.
Man får mycket bil för pengarna.