3092
Sök

Dåligt oljetryck b234

270 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#1
Hallå där!

Har inhandlat mig en 740 glt 16v  -90 som det viner om växellådan på, någon som vet vad det är? :p om det är "farligt" eller om de går o köra med.




När jag ändå gjort en tråd så kan jag kanske fråga varför min berömda "lambda lampa) lyser.
När jag kollar felkoder så får jag upp 2-1-2 (har jag för mig om) den stod iaf för lamdasondsignal.

Har bytt lambdasond till en universal med 4 sladdar, fast den som satt på hade 3, men spelar nog ingen roll eftersom den gråa är till förvärmning, tror jag.
har även bytt katalysator.

Om jag raderar felkoderna osv så släcks "lambda" lampan. men efter kanske 15 min så tänds skiten igen och samma felkod.

Har dessutom dåligt oljetryck ibland, lampan blinkar och lyser helt ibland. Spelar ingen roll vilket varvtal.

Dessutom! (haha) så ryker den en hel del, svart/grått tror jag.


Kanske blev lite luddigt, men gissa på ni bara!
Senast redigerat av Sakiq (9 april 2011)


Likbärgare
375 Inlägg
9 april 2011
#2
Jag kan försöka svara på ett par.

Att den ryker svart/grått tyder på för mycket bränsle, Kan vara därför lambda mätaren är tänd, Den går för fett.

Fyll på/byt olja på lådan, Säkerligen aldrig gjort, Kan funka kan inte, I vilket fall kan du köra med den.

Oljetrycket kan vara dåliga bottenlager eller dålig pump, Även igensatt oljefilter.

Hoppas att det var till någon hjälp!
Senast redigerat av Tvattekorg (9 april 2011)

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#3
Tvattekorg skrev:
Jag kan försöka svara på ett par.

Att den ryker svart/grått tyder på för mycket bränsle, Kan vara därför lambda mätaren är tänd, Den går för fett.

Fyll på/byt olja på lådan, Säkerligen aldrig gjort, Kan funka kan inte, I vilket fall kan du köra med den.

Oljetrycket kan vara dåliga bottenlager eller dålig pump, Även igensatt oljefilter.

Hoppas att det var till någon hjälp!

Tack hörrö smile

Vad gör att den får för mycket soppa?   ska kolla lite mer allmänt imorn, tex kompprov, stiften osv


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 april 2011
#4
För mycket soppa brukar vara LMM/lambda.
Oljeproblemet börjar du med ett vanligt oljebyte följt av oljetrycksgivarbyte & inspektion av kabeln. Givaren sitter brevid oljefiltret och det har hänt att kabeln smält mot grenrör osv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Likbärgare
375 Inlägg
9 april 2011
#5
Som sagt LMM och lambda, Kan även vara dålig spridarbild, Alltså trasiga spridare..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#6
Tack gott folk!

Men lambdan är ju ny, iofs en universal med 4 kablar ist för 3, men jag skarvade ihop 2 vita och en svart. borde fungera tycker jag.

Lmm, går de mäta sig till om den är hel?


270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#7
Bytte precis olja och filter samt tändstift. ingenting blev bättre.

MEN stiften var DRÄNKTA i olja, 3 av dom iaf. och så var de nått "skal?" på skiten.

Bilen går lite ryckigt o bluddrar ibland förövrigt.


Likbärgare
375 Inlägg
9 april 2011
#8
Koppla bort lmm, Går bilen lika dant är den sönder. Lambdan är en universal och kan därav ge fel signaler.

Säker på att det var olja och inte bensin? Lukta dom bensin?

Var det olja är det tyvärr renovering som gäller. Men var det bensin så står jag fast vid att den går fett.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#9
100% säker på att de var olja, men även hylsan som jag hade bort stiftet med var oljig, ska väll inte va olja utanför stiften yikes?


Likbärgare
375 Inlägg
9 april 2011
#10
Nej, Men det kan vara olja som runnit ner från ventilkåpan, Eller dåligt åtdragna stift. Men var det olja så ryker du tyvärr på en renovering, Du har antagligen dåliga kolvringar och ventiltätningar, Börja med att byta ventiltätningar, Det är billigast och det kan räcka..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#11
Tvattekorg skrev:
Nej, Men det kan vara olja som runnit ner från ventilkåpan, Eller dåligt åtdragna stift. Men var det olja så ryker du tyvärr på en renovering, Du har antagligen dåliga kolvringar och ventiltätningar, Börja med att byta ventiltätningar, Det är billigast och det kan räcka..

Kollade på dom nya stiften efter en mil, va kolsvarta, fast inte av olja. dom förra stiften va faktiskt inte åtdragna något typ.

Ventiltätningar, måste man hiva bort toppen för det? eller kommer man åt dom om man tar bort kammarna?


ajuste, lambda lampan lyser hela tiden med, bytt lambdasond, det var 2 vita kablar och 1 svart, gör det något om man skiftar dom vita med varann?

Är inne på om de kan blivit kortis inne i styrboxen dit lambdan går, eftersom kablarna låg i motorrummet när jag köpte bilen, dom hade slitits av. och var inte skyddade på nått sätt. kan de vara så?


Hade föresten cirkus 16bar i komp på alla 4 cylindrar.
Senast redigerat av Sakiq (9 april 2011)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 april 2011
#12
Har du så bra komp lär du knappast ha taskiga ringar. Men att köra med fel lambda kan ge dom problem du beskriver i övrigt. Oljan kommer sig antingen av att stiften satt löst och olja runnit från kåpan eller ventiltätningarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#13
Blev faktiskt förvånad över kompet, 16kg låter jävligt mycket yikes


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 april 2011
#14
Sakiq skrev:
Blev faktiskt förvånad över kompet, 16kg låter jävligt mycket yikes

Ja det är nästan lite för bra, måste nästan vara lite felkalibrerad mätare. Det borde ju betyda ett grundkomp på ca 16-1 och det kan ju fan inte stämma?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#15
RD_87 skrev:
Sakiq skrev:
Blev faktiskt förvånad över kompet, 16kg låter jävligt mycket yikes

Ja det är nästan lite för bra, måste nästan vara lite felkalibrerad mätare. Det borde ju betyda ett grundkomp på ca 16-1 och det kan ju fan inte stämma?

lånade mätarn av grannen som hålls me motorer o bilar dag o natt :p

Tror en cylinder låg på 15


4 146 Inlägg
10 april 2011
#16
Sakiq skrev:
RD_87 skrev:
Sakiq skrev:
Blev faktiskt förvånad över kompet, 16kg låter jävligt mycket yikes

Ja det är nästan lite för bra, måste nästan vara lite felkalibrerad mätare. Det borde ju betyda ett grundkomp på ca 16-1 och det kan ju fan inte stämma?

lånade mätarn av grannen som hålls me motorer o bilar dag o natt :p

Tror en cylinder låg på 15

Min bor hade liknade problem som dig på sin b234f. Han hade 18! i comp på alla cylindrar, men den drog ändå något överjävligt med olja. typ 4-5 liter per 100 mil. Det var oljeringarna som var dåliga då.

Angående lambdan så köpte jag också en universal och den fungerade inte alls. Åkte till skroten istället och fick en för en 50 lapp och så var problemet löst.


270 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#17
zemet skrev:
Sakiq skrev:
RD_87 skrev:

Ja det är nästan lite för bra, måste nästan vara lite felkalibrerad mätare. Det borde ju betyda ett grundkomp på ca 16-1 och det kan ju fan inte stämma?

lånade mätarn av grannen som hålls me motorer o bilar dag o natt :p

Tror en cylinder låg på 15

Min bor hade liknade problem som dig på sin b234f. Han hade 18! i comp på alla cylindrar, men den drog ändå något överjävligt med olja. typ 4-5 liter per 100 mil. Det var oljeringarna som var dåliga då.

Angående lambdan så köpte jag också en universal och den fungerade inte alls. Åkte till skroten istället och fick en för en 50 lapp och så var problemet löst.

Oh fan, gick din brors bil bra förövrigt?

50kr på västerviks skrot får du nån skruv för wink snål gubbjävel här


4 146 Inlägg
10 april 2011
#18
Sakiq skrev:
zemet skrev:
Sakiq skrev:

lånade mätarn av grannen som hålls me motorer o bilar dag o natt :p

Tror en cylinder låg på 15

Min bor hade liknade problem som dig på sin b234f. Han hade 18! i comp på alla cylindrar, men den drog ändå något överjävligt med olja. typ 4-5 liter per 100 mil. Det var oljeringarna som var dåliga då.

Angående lambdan så köpte jag också en universal och den fungerade inte alls. Åkte till skroten istället och fick en för en 50 lapp och så var problemet löst.

Oh fan, gick din brors bil bra förövrigt?

50kr på västerviks skrot får du nån skruv för wink snål gubbjävel här

Om man körde lungt med den så började den gå dåligt för då sotade allt igen typ:P Men körde man och gasade på bra så gick den skitbra:)


679 Inlägg
10 april 2011
#19
Du har ju slangsnabben ? dom är ju hyfsat billiga

270 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#20
Bompeman skrev:
Du har ju slangsnabben ? dom är ju hyfsat billiga

Jo dom är billiga, fast dom har minimalt till volvo :p ska se om dom har nån lambda samt oljetrycksgivare.

Har du föresten ett blinkersglas till en 90ia, vänster? ^^



Sök