3160
Sök

Volvo 940 ltt 1997 Går ej att gasa upp, svårstartad. Hjälp!

342 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
Bytte motor i min 940ltt från 97.
Bytte bara block och topp allt annat är sen den förra motorn

Nu startar den knappt. Går igång om man gasar lite.
Låter typ puff, puff, puff när den är igång.

Går ej att få upp varvet i mer än 500rpm även om man håller fullgas.

Någon ide om vad det kan vara? Stift, rotor, fördelare, kablar är nytt.  Den värkar gå på alla cylindrar, för drar man ut stift efter stift så dör den.

Är det gamla insuget å det å det funkade ju innan.

Hjälp!!

342 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#2
När man sätter i tändkablarna i dem 2 sista hålen på fördelarna, så känns det inte som dem griper tag om stiftet om ni förstår, precis som den inte får kontakt. Men sen när man har igång den och rycket ut det siftet blir det en förändring på tomgången alternativt dör den. Så den tänder ju ändå, Men kan det vara att det är lite kass kontakt.

Behöver verkligen få igång bilen.

Sen är det denna kabel som vi inte riktigt hittade platsen till. Någon som vet var den ska sitta. Jag tror det är en jordkabel, den kommer ju ut i samma rör som den andra jorden ni ser på bilden
http://img808.imageshack.us/img808/8373/kabelh.jpg

342 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#3
Klipp på hur den går.
[video]http://www.garaget.org/video/102706[/video]

1 915 Inlägg
12 april 2011
#4
den tjocka svarta kabeln är jorden (-) som sitter mellan batteriet och motorblocket, under insuget i mitten på blocket..

Skruva fast den så kanske bilen funkar bättre smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

342 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#5
Den sitter redan där på.....

1 915 Inlägg
12 april 2011
#6
okej.

Har du kollat felkoder ?

Din motor låter väldigt konstigt.
Har du ändrat på svänghjulet nåt ?
Trasig vevaxelgivare?

Sitter tändkablar o kamrem rätt ?
Sitter alla kablar på rätt plats ?

Funkade motorn i förra bilen den satt i ?
Senast redigerat av Louksor (12 april 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

342 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#7
Louksor skrev:
okej.

Har du kollat felkoder ?

Din motor låter väldigt konstigt.
Har du ändrat på svänghjulet nåt ?
Trasig vevaxelgivare?

Sitter tändkablar o kamrem rätt ?
Sitter alla kablar på rätt plats ?

Funkade motorn i förra bilen den satt i ?

Inte kollat felkoder
Svänghjulet är sen förra motorn
vevaxelgivaren, var sitter den? menar du den som sitter mot svänghjulet. den är isf från gamla motorn.
tändkablar tror jag sitter rätt vilken ordning ska dem sitta i?


Var och testade nu, och höll man motorn igång i 5min typ så gick det varva med motorn, men då smällde det å levde precis som tändningen var helt fel. Sen glödde turbon med precis som att den inte skulle få ordentligt med soppa. Plus att den laddade 1bar typ om man varvade lite med den. Det ska väll inte gå få upp laddet på tomgång. Sen när man släppte av gasen dumpade den till typ.

Kan turbon vara kass? körde ju förra motorn utan olja så turbon kan ju ha stykigt med.

1 915 Inlägg
12 april 2011
#8
Börja med att kolla felkoder........

Sätte du svänghjulet i rätt läge på motorn ? Passar på flera sätt, men bara ett är rätt.
Enligt din beskrivning på bilens symptom, så låter det som att du har sätt det fel.

Givaren sitter på blocket, över svänghjulet. Är den trasig har du felkod.

Fördelarlocket vänster till höger, framifrån sett 4-3-1-2

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

342 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#9
Louksor skrev:
Börja med att kolla felkoder........

Sätte du svänghjulet i rätt läge på motorn ? Passar på flera sätt, men bara ett är rätt.
Enligt din beskrivning på bilens symptom, så låter det som att du har sätt det fel.

Givaren sitter på blocket, över svänghjulet. Är den trasig har du felkod.

Fördelarlocket vänster till höger, framifrån sett 4-3-1-2

Jag bara satte dit svänghjulet tänkte inte på någon märkning.

Hur vet man om man sätter det rätt? finns den någon form av märkning.

Hur kan det ha betydelse egentligen, ger triggegivaren fel signal då eller?

552 Inlägg
12 april 2011
#10
Glöder turbon kan kamaxel inställningen vara helt fel, även att den inte får nog med soppa, dvs dåligt bränsletryck (Bränsle pump, tryck reg.) Kanske har du också problem med tändspolen...

1 008 Inlägg
13 april 2011
#11
Garanterat svänghjulet som sitter fel om du bara skruvade fast det utan att kolla.
Nolla motorn och demontera startmotorn.
du har 58 st hål/gropar på svänghjulet och en slät yta där 2st saknas ( 60-2 ), de avsaknade skall peka mot startmotorn när motorn är nollad.


342 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#12
240bns skrev:
Garanterat svänghjulet som sitter fel om du bara skruvade fast det utan att kolla.
Nolla motorn och demontera startmotorn.
du har 58 st hål/gropar på svänghjulet och en slät yta där 2st saknas ( 60-2 ), de avsaknade skall peka mot startmotorn när motorn är nollad.

Okej, tack så mycket.

Och nolla motorn det gör man när man ställer kamdrevet och vevaxelskivan mot nollmärkningen eller?

1 915 Inlägg
13 april 2011
#13
Ja, då har du till 100% felet där.
Svänghjulet måste sitta rätt.
Sprutet behöver få trigpulserna 90 grader före ÖD för att hinna "räkna hem" förtändningen.

Nollställ motorn:
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/66637d1230863597-byte-topplockspackning-b230f-volvo-745-volvo-230f.jpg

Ta sedan bort växellådan och ta bort svänghjulet och montera det i rätt position:
Den del av svänghjulet som SAKNAR givarhålen ska vara mot startmotorn när cyl1 är i Ö.D.
http://www.forumbilder.se/images/520201043609Pe4f3.jpg



vanten06 skrev:
Jag bara satte dit svänghjulet tänkte inte på någon märkning.

Hur vet man om man sätter det rätt? finns den någon form av märkning.

Hur kan det ha betydelse egentligen, ger triggegivaren fel signal då eller?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök