2632
Sök

Lådritning till kicker L7 12"

98 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Har en BMW E36 Coupé utan skidlucka.

Tanken var att dra upp en 4" port i hatthyllan och spela med basarna mot baksätet.
Kanske spela med basarna upp mot hatthyllan? (Om det får plats, jävligt tight!)

* VAS 65.55L
    * Qts:0,465
    * Fs:33,1Hz
    * Xmax 14,1mm
    * BL faktor: 17.93 Tm
    * Monteringsdjup 17,3cm

Rekommenderad låda:

* Sluten 25-55L
    * Portad 45-92L

Det där är för en L7, jag har två stycken.

Kan tillägga att jag nu har en portad låda med basarna spelade mot bagageluckan och en port upp i hatthyllan. Missnöjd med det pga missljudet som kommer från en skallrande bagagelucka.

329 Inlägg
10 april 2011
Missljud från skaller löser sig med dämpmatta snarare än annan lådkonstruktion om du inte är sugen på mindre bas.

98 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
har du tips på någon bra dämpmatta?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
Testa och bygg så som du tänkt, det bör hjälpa. Alternativt bygga en bandpasslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

329 Inlägg
10 april 2011
dynamat är ju populärt... det sägs att billigare asfaltsmatta riskerar att ha för kasst lim för att tåla soliga sommardagar. Något man tycks komma runt med lite fräckare dämpmatta.
Men i övrigt har jag uppfattningen att det inte skiljer vidare mycket på olika mattor mer än med limmet..

http://www.youtube.com/watch?v=gyuhgHOdnCU << någon vid på temat...

98 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Vart köper man dom billigast då tro? dbakuten?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
Vettig billig dämpmatta: [/url=http://blekingebilradio.se/product.html/silent-coat-40-ark?category_id=1877]SilentCoat[/url], lättmonterad och ger bra dämpning. Dynamat är garanterat bättre men kostar desto mer... Fats jag kvarstår vid att man ska börja med å bygga rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

98 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Jag vill ha Dynamat, men vart dom finns för bäst pris...googlat lite och hitta ett kitt på dryga 3m2 för 2000kr

6 851 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
djstiv skrev:
Jag vill ha Dynamat, men vart dom finns för bäst pris...googlat lite och hitta ett kitt på dryga 3m2 för 2000kr

Dynamat ÄR dyrt! Därför som jag rekommenderade SilentCoat. Men även STP Silver är en bra matta till bra pris, har dock inte testat den själv. Dynamat hittar du annars hos t.ex. Seastreams & BlekingeBilradio.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
10 april 2011
mitt inlägg vart borttaget pga. reklam? undra varför andra få länka men inte jag??!!

Vill att den som radera mitt inlägg ger mej ett svar på min fråga.
Senast redigerat av TT-Avant (10 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
Så vitt jag vet så får ingen som jobbar på butik länka till sig själv, enbart om någon efterfrågar just detta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
10 april 2011
Då anser jag att moderatorer heller inte ska få länka. Detta pga. att NI ska vara neutrala i alla frågor. Alltså så bör tex. du heller itne få länka, då det lätt kan uppfattas som att ni favoritesera vissa butiker eller liknande. Förstår vad jag menar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
Jag förstår precis vad du menar, men isåfall så skulle jag alltså aldrig ha en möjlighet att vara vanlig forummeldem? Om jag skriver något under moderatorrollen så undertecknar jag som det, annars så är jag en helt vanlig användare. Jag länkar dessutom till alla möjliga butiker, det varierar beroende på vad som ska rekommenderas. Men jag rekommenderar sällan eller aldrig sånt som jag själv inte har testat eller lyssna på, därför så blir det bara ett visst antal butiker som jag länkar till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
10 april 2011
Det är då som jag. Jag länker till saker jag vet funkar och jag gör det som privat person,forumsmedlem, inte som anställd. Se du likheten mellan ditt och mitt problem wink
Jag som anställd skulle heller då aldrig kunna länka till några saker som jag vet funkar. Och om jag sedan råka länka till just den butik jag jobbar i, beror ju på att jag inte vill länka till någon konkurent. Har heller inte koll på vilka som säljer tex. STP mer en Docent Decibel, och jag tänker ju inte sitta och leta som en tok på goggle efter ställen som säljer det, när jag vet en butik som gör det.

Har man tagit på sig en roll som moderator, så får man kanske även göra avkall på vissa saker. Precis som jag blir tvingad att göra då jag råka vara anställd på ett ställe.

21 761 Inlägg
10 april 2011
Är det inte själva länkandet i inlägget till den egna butiken som är "ömma punkten", dvs man får inte skriva så att det blir en länk. Bara en fundering från mig.

Undrar om inte tex Bilstereoforumet har så, det var väl lite livat om just detta för ett tag sedan. smile

Angående bandpasslåda till två stycken L7 12" så verkar den bli hyfsat stor, åtminstone i mina beräkningar.
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2011)

98 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Såpass stor så den inte får plats i e36? :S

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 april 2011
Drönirettab skrev:
Är det inte själva länkandet i inlägget till den egna butiken som är "ömma punkten", dvs man får inte skriva så att det blir en länk. Bara en fundering från mig.

Undrar om inte tex Bilstereoforumet har så, det var väl lite livat om just detta för ett tag sedan. smile

Angående bandpasslåda till två stycken L7 12" så verkar den bli hyfsat stor, åtminstone i mina beräkningar.

En L712 i bandpass till den bilen då? får man till det bör den spela bra och högt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
10 april 2011
40+100+40 liter netto i trekammars låda, eventuellt 30+80+30 liter. Vet inte hur stort bagageutrymme bilen har. smile

Dessa lådor är tänkt att spela någorlunda "allround", ingen jättepeak i frekvenskurvan alltså. Med 1 st bas så kan man nog göra förhållandevis stor låda (men mindre än till två basar) och därmed få rejält tryck.

Jag vet inte riktigt vilka parametrar jag ska utgå ifrån. De som står hos dbakuten verkar vara samma som "06S12L72" på Kickers hemsida, men sedan finns även "08S12L72" och då tolkar jag det som nyare uppdatering på parametrarna. hmm

Inte någon gigantisk skillnad, men en del iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
Drönirettab skrev:

Stämmer bra det. Sedan kan reglerna tolkas lite olika men att ha länk i signatur/presentation till den butik man jobbar i är också gränsfall. Men det tycker jag är ok, däremot att länka till butiken där man jobbar är inte ok. Men nog om det, nu undrar kille om en låda till sin bas och det sköter du som vanligt utmärkt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök