2762
Sök

Nollställning av 850 t5 motor (2,0l)

CC
26 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Har ett litet problem, ska byta toppackning på min 855 t5 men hittar inte nollningarna på veven och kammarna... Ngn vänlig själ som kan förklara vart dom sitter lr om det finns ngn bra sida man kan kolla på? smile
//Coffe

Cc

Vilsen Skåning
6 Inlägg
12 april 2011
#2
tror inte det finns någon vettig sida på svenska, men kan ju tipsa om den här:
http://www.haynes.se/Products/product_SV3213.htm

"Bland dom snabbaste i världen på att koka snabbmakaroner"

8 250 Inlägg
12 april 2011
#3
0 på vevaxeln är märkt på oljepumpen och på drevet till kamremmen.

0 på kammarna ser man i bakänden om mn tar bort rotor+plåten till den samt kampositionsgivaren och dess bländare. Spåren i bakänden av kammarna ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna. Men eftersom spåren är excentrisk sålär man hålla koll på att insugskammens spår ska ligga över centrum på kammen medans avgaskammens spår ska ligga under centrum.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
12 april 2011
#4
vevens märkning syns väldigt tydligt om man böjer sig ner och tittar smile är rediga sträck

det är även märkning på framsidan på kamdreven nu minns jag inte exakt men det är märkning i kåpan där markeringarna står

helt onödigt att riva baksidan av toppen för att se märkningarna

lättast är dock Rn motorn den behöver man knappt ha ledsyn för att byta rem smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 250 Inlägg
12 april 2011
#5
Growe skrev:
det är även märkning på framsidan på kamdreven nu minns jag inte exakt men det är märkning i kåpan där markeringarna står

helt onödigt att riva baksidan av toppen för att se märkningarna

Märkningen på drevet är det lite si och så med eftersom dreven är justerbara oh dels så hamnar dem inte alltid rätt. På min så hamnar märket på ena kammen 180 grader fel har jag märkt den hårda vägen. Gick inte att starta med insugskammen ett halvt varv fel big_smile ska man ha märken på kammarna så är det säkrast att göra egna

Man lär ju i vilket fall riva bort allt i bakänden på kammarna för att kunna sätta dit packboxarna vilket man lär göra efter att man dragit ihop topphalvorna om man vill slippa bekymmer.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
12 april 2011
#6
Marlboroman skrev:
Growe skrev:
det är även märkning på framsidan på kamdreven nu minns jag inte exakt men det är märkning i kåpan där markeringarna står

helt onödigt att riva baksidan av toppen för att se märkningarna

Märkningen på drevet är det lite si och så med eftersom dreven är justerbara oh dels så hamnar dem inte alltid rätt. På min så hamnar märket på ena kammen 180 grader fel har jag märkt den hårda vägen. Gick inte att starta med insugskammen ett halvt varv fel big_smile ska man ha märken på kammarna så är det säkrast att göra egna

Man lär ju i vilket fall riva bort allt i bakänden på kammarna för att kunna sätta dit packboxarna vilket man lär göra efter att man dragit ihop topphalvorna om man vill slippa bekymmer.

fast man kan ha svårt att nolla av andra anledningar än att toppen varit borta

har inte haft några problem på någon bil vi bytt kamrem på
för det första kollar man att allt är nollat från början och då ser man om något är fel redan där smile

Kör fort så hinner inget hända...

CC
26 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#7
har nu plockat ihop bilen, men den går illa så får bli att kolla så allt står rätt till helgen. tror den tänder lite för tidigt...

Cc


Sök