Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget.
Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?
Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget. Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?
Hjälp upskattas!!!
Skit i bränsleledningarna Kärvande EGR Kolla att du har rätt styrdon på bilen också..jag hade tändmoduellen för B200F på en B14 motor till min gamla 340
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.
Har tätat avgasystemet, så är ganska så säker på att de inte läcker, tycker att den drar mkt soppa, är 1,4l/mil vanligt i stan?
har du även tätat grenröret ( grenrörspackningar + packningen mellan grenrör och avgas) jag hade ungefär lika dåliga värden som du på min 960, och jag hade en lite läcka efter grenröret
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.
jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?
Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.
jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?
Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?
det kan räcka med ett jätte litet hål .. lättast är nog att känna med handen när bilen är igån eller leta efter svarta fläckar. om du har kvar värmeplåtarna vid grenröret, så ta bort dom och kolla där
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.
jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?
Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?
Både tempgivaren för insprutet och för mätarhuset sitter under insugsgrenröret. Det är den närmast torpedväggen, och den ska ha två poler med samma typ av kontakt som till kallstarten. Och som någon annan skrev så behöver inte tempgivaren till insprutet fungera bara för att du har rätt temperatur i motorn.
Angående läckande avgassystem, låter det som om bilen läcker någonstans?
Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget.
Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?
Hjälp upskattas!!!
Är spridarna helt okay eller så slitna så de sprutar in för mycket soppa? Jag sänkte CO-halten från över 1,70 ner till 0,25 när jag bytte spridarna på min Vette.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (12 april 2011)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!