2294
Sök

Bmw M3 e46 kompressor eller turbo?

474 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Vet att frågan varit uppe förut men då detta börjar bli intressant för min del så tänkte jag ställa frågan igen för att få lite färska svar.

Så vi börjar väl med grunden, kompressor eller turbo?
Fördel med turbo är ju den sköna karaktären man får. Nackdelen är att det är drygt att besiktiga.

Fördelen med kompressor är ju att man alltid har vrid från den samt att det är lätt att besiktiga med den, bara att haka av remmen. Nackdelen är (antar jag) att det är lite svårare att trimma vidare på ett kompressorkit om man skulle vilja det.

Så det får ni gärna ventilera lite vad man ska välja.

Sen även vilka man ska vända sig till för respektive grejer, de företag jag känner till just nu som levererar dessa grejer med kvalitet är ESS och HPF, med kompressor resp. turbo.

Så dra igång lite snack om vilka man ska vända sig till också.

Sen har jag även en fråga ang. priset på grejerna.
Antar att man lär kunna köpa en del från usa eller beg. för att komma ner i pris, allting behöver väl inte vara direkt ur kartong i dessa kitt? För ess ville ha (med dagens växlingskurs) 62 tkr för ett kitt som ger 550 hp i motorn. Det priset skulle ju vara skönt om man kunde ta ner en del!

Så vart kan man vända sig/köpa själv för att få bättre priser? Att montera själv är INGET alternativ!

Tanken är att detta ev. hamnar i en M3 e46 CAB, visst håller chassiet för den effekt som blir? Så att det inte börjar vrida sig menar jag.

Mvh

Kommentera & Rösta ! ©

2 011 Inlägg
11 april 2011
#2
Har själv funderingar på detta och kommer följa tråden och se hur det utvecklar sig.

Har hört om någon i Norge som donar med kompressorer. Ska försöka finna namnet på den killen/firman eller om någon vet här och kan nämna den.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 april 2011
#3
Varför skulle du inte lika gärna kunna kroka av ett tryckrör när du besiktigar med turbo, likväl som du lyfter remmen till kompressorn?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

474 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#4
Kan det vara ESS du tänker på?

Är det så enkelt att sätta turbon ur spel?

Kommentera & Rösta ! ©

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 april 2011
#5
Här har du lite upplysning om G Power M3 E46.
http://www.g-power.de/925.html?&L=1&carid=8000

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

62 Inlägg
11 april 2011
#6
Jag har inte så stor koll på Kompressor tyvärr hmm

474 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#7
Okejokej, nå koll i övrigt på hur bra m3 e46 håller med kompressor på?

Kommentera & Rösta ! ©

62 Inlägg
11 april 2011
#8
Ska nog inte vara några problem rätt soppa och max 0.6 i ladd så ska det nog hålla utan problemas!! smile

474 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#9
Ja det är väl typ den uppfattningen jag också har fått. Låter lovande!

Kommentera & Rösta ! ©

502 Inlägg
11 april 2011
#10
enda chansen att komma igenom besiktningen med kompressor är ju antingen att den inte syns/märks alls eller att besiktningsmannen tror att den ska sitta där original

så bara haka av remmen kan man nog glömma, det räknas nog ändå som att motorn är modifierad

474 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#11
Det beror nog på hur petiga dom är, är inte kompressorn i drift så får den ju sitta där.
Börjar dom tjafsa så är det ju bara att avbryta besiktningen och boka tid på ett annat ställe och hoppas på att dom inte slår ned på det

Kommentera & Rösta ! ©

642 Inlägg
12 april 2011
#12
wallingstam skrev:
Det beror nog på hur petiga dom är, är inte kompressorn i drift så får den ju sitta där.
Börjar dom tjafsa så är det ju bara att avbryta besiktningen och boka tid på ett annat ställe och hoppas på att dom inte slår ned på det

Om allt ändå vore så lätt....tongue Besiktningen spelar nog ingen roll om det sitter turbo eller kompressor, sitter det inte där original så kan det bli nedslag. Skulle forska lite på BMW-forum world wide och höra vad folk generellt har för erfarenheter angående turbo vs kompressor, om HPF och ESS så har jag hört bara goda saker om båda företagen så det är nog 50/50 vilket jag skulle välja om jag vore i samma position.


510 Inlägg
12 april 2011
#13
http://www.autopower.se/  där kan du läsa o fråga folk som är mer insatta i Bmw smile


474 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#14
Vilka fler duktiga företag kan vända sig till mer än ESS?

Kommentera & Rösta ! ©


Sök