3725
Sök

Ang. Bmw 530i -04 E60 växellåda

4 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare

Har stött på ett problem med min växellåda på käre Bmw'n.


Bmw 530iA E60 -04

Bilen har rullat 11.800 mil

Den är på alla sätt original, aldrig trimmad eller modifierad i motor.



Nu till problemet;

Bilen är automatväxlad, 6st härliga växlar. Men, den börjar bli lite konstig, rätt som det var kunde jag märka att varvräknaren pendla lite mellan ca. 1.500v/min - 2.000v/min som om att den slirar lite på kopplingen när jag ska hålla en jämn hastighet såsom 50km/h. Kan även märkas vid 70km/h.


Nu till andra noterade problem.

Bilen har lite svårt att välja växel känns det som, växlar lite i otakt och i helt onödiga lägen. Nedväxlingen kan vara lite hård och detsamma med växlarna uppåt. Näst intill ingen växel läggs i mjukt (Iaf inte obemärkt) förutom om jag håller en bestämd gas från första växel. Dvs en ganska obekväm växellåda när det kommer till växlingen. Kör jag i låt säga 50km/h och trycker ner gasen för en nedväxling, kan den ibland ordagrant KASTA in växlen föratt efter någon sekund växla upp igen och gå ner i varv även om gasen hålls kvar i samma läge då jag t.ex. Kör om eller liknande. Den går ner igen.

Även en 3e sak noterad.

I vissa lägen på motorväg när nedväxling är ett måste för omkörning kan den hacka till riktigt hårt och då kopplar den på "Automatic Transmission failsafe" och ber mig köra lugnt. Detta försvinner efter jag stängt av bilen helt föratt sedan starta igen.

Kan även nämnas att detta problem uppstod från ingenstans, bilen har gått jättefint i låda och har t.om. berömt den för mig själv för sin härliga växling. Man kan säga att skillnaden är som natt och dag.
Sen detta märktes för ung. 2veckor sedan har det ökar lite. Problem 2 och 3 har kommit succesivt.

Har varit på STM idag för att kanske få en liten hint av vad det kan vara. Personen som hjälpte mig och även provkörde gissade på en "Mjukvara" som kan uppdateras.

Bmw Group påstår att olja kan behöva bytas, fyllas på eller annan anledning.

Detta problem är svårt att kunna "gissa" vad det är på rak arm, men den som känner igen detta och löst det på nåt bra sätt kan väl ta och dela med sig av lösningen. Sover inte gott om nätterna när inte pärlan går som den ska.

MVH

2 982 Inlägg
12 april 2011
#2
Ja, olja kan behövas bytas och lådan sköljas.
prova även koppla bort batteriet i 15-20 min - då nollställer växellådan allt den har lärt sig för att nu bli lärd utav dig.


4 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
Rock-Star skrev:
Ja, olja kan behövas bytas och lådan sköljas.
prova även koppla bort batteriet i 15-20 min - då nollställer växellådan allt den har lärt sig för att nu bli lärd utav dig.

Misstänkte också att olja och låda kan behöva sig en omgång. Jag testade att nollställa lådan genom att vrida tändningen en kvart och hålla gaspedalen i bott minst 30 sekunder. Detta gav inget resultat, kanske provar din variant. Tack för svar!

97 Inlägg
13 april 2011
#4
Kviste skrev:
Tjenare

Har stött på ett problem med min växellåda på käre Bmw'n.


Bmw 530iA E60 -04

Bilen har rullat 11.800 mil

Den är på alla sätt original, aldrig trimmad eller modifierad i motor.



Nu till problemet;

Bilen är automatväxlad, 6st härliga växlar. Men, den börjar bli lite konstig, rätt som det var kunde jag märka att varvräknaren pendla lite mellan ca. 1.500v/min - 2.000v/min som om att den slirar lite på kopplingen när jag ska hålla en jämn hastighet såsom 50km/h. Kan även märkas vid 70km/h.


Nu till andra noterade problem.

Bilen har lite svårt att välja växel känns det som, växlar lite i otakt och i helt onödiga lägen. Nedväxlingen kan vara lite hård och detsamma med växlarna uppåt. Näst intill ingen växel läggs i mjukt (Iaf inte obemärkt) förutom om jag håller en bestämd gas från första växel. Dvs en ganska obekväm växellåda när det kommer till växlingen. Kör jag i låt säga 50km/h och trycker ner gasen för en nedväxling, kan den ibland ordagrant KASTA in växlen föratt efter någon sekund växla upp igen och gå ner i varv även om gasen hålls kvar i samma läge då jag t.ex. Kör om eller liknande. Den går ner igen.

Även en 3e sak noterad.

I vissa lägen på motorväg när nedväxling är ett måste för omkörning kan den hacka till riktigt hårt och då kopplar den på "Automatic Transmission failsafe" och ber mig köra lugnt. Detta försvinner efter jag stängt av bilen helt föratt sedan starta igen.

Kan även nämnas att detta problem uppstod från ingenstans, bilen har gått jättefint i låda och har t.om. berömt den för mig själv för sin härliga växling. Man kan säga att skillnaden är som natt och dag.
Sen detta märktes för ung. 2veckor sedan har det ökar lite. Problem 2 och 3 har kommit succesivt.

Har varit på STM idag för att kanske få en liten hint av vad det kan vara. Personen som hjälpte mig och även provkörde gissade på en "Mjukvara" som kan uppdateras.

Bmw Group påstår att olja kan behöva bytas, fyllas på eller annan anledning.

Detta problem är svårt att kunna "gissa" vad det är på rak arm, men den som känner igen detta och löst det på nåt bra sätt kan väl ta och dela med sig av lösningen. Sover inte gott om nätterna när inte pärlan går som den ska.

MVH

De kan inte vara så att du råkat haft vinterläge i om du nu har ett sånt. De gör ju så att man kommer loss om man kör fast så att säga, men de växellådan då gör är att den slirar på koppling så som bakaxeln om jag inte minns fel, kör man runt med vinterläget i så sliter man mycket på grejerna och i värsta fall förstör koppling och bakaxel. Nu kanske de inte är så i ditt fall men man vet ju aldrig. Kanske hänt något om den varit i utan att du vetat av de?


4 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#5
Johansson skrev:
Kviste skrev:
Tjenare

Har stött på ett problem med min växellåda på käre Bmw'n.


Bmw 530iA E60 -04

Bilen har rullat 11.800 mil

Den är på alla sätt original, aldrig trimmad eller modifierad i motor.



Nu till problemet;

Bilen är automatväxlad, 6st härliga växlar. Men, den börjar bli lite konstig, rätt som det var kunde jag märka att varvräknaren pendla lite mellan ca. 1.500v/min - 2.000v/min som om att den slirar lite på kopplingen när jag ska hålla en jämn hastighet såsom 50km/h. Kan även märkas vid 70km/h.


Nu till andra noterade problem.

Bilen har lite svårt att välja växel känns det som, växlar lite i otakt och i helt onödiga lägen. Nedväxlingen kan vara lite hård och detsamma med växlarna uppåt. Näst intill ingen växel läggs i mjukt (Iaf inte obemärkt) förutom om jag håller en bestämd gas från första växel. Dvs en ganska obekväm växellåda när det kommer till växlingen. Kör jag i låt säga 50km/h och trycker ner gasen för en nedväxling, kan den ibland ordagrant KASTA in växlen föratt efter någon sekund växla upp igen och gå ner i varv även om gasen hålls kvar i samma läge då jag t.ex. Kör om eller liknande. Den går ner igen.

Även en 3e sak noterad.

I vissa lägen på motorväg när nedväxling är ett måste för omkörning kan den hacka till riktigt hårt och då kopplar den på "Automatic Transmission failsafe" och ber mig köra lugnt. Detta försvinner efter jag stängt av bilen helt föratt sedan starta igen.

Kan även nämnas att detta problem uppstod från ingenstans, bilen har gått jättefint i låda och har t.om. berömt den för mig själv för sin härliga växling. Man kan säga att skillnaden är som natt och dag.
Sen detta märktes för ung. 2veckor sedan har det ökar lite. Problem 2 och 3 har kommit succesivt.

Har varit på STM idag för att kanske få en liten hint av vad det kan vara. Personen som hjälpte mig och även provkörde gissade på en "Mjukvara" som kan uppdateras.

Bmw Group påstår att olja kan behöva bytas, fyllas på eller annan anledning.

Detta problem är svårt att kunna "gissa" vad det är på rak arm, men den som känner igen detta och löst det på nåt bra sätt kan väl ta och dela med sig av lösningen. Sover inte gott om nätterna när inte pärlan går som den ska.

MVH

De kan inte vara så att du råkat haft vinterläge i om du nu har ett sånt. De gör ju så att man kommer loss om man kör fast så att säga, men de växellådan då gör är att den slirar på koppling så som bakaxeln om jag inte minns fel, kör man runt med vinterläget i så sliter man mycket på grejerna och i värsta fall förstör koppling och bakaxel. Nu kanske de inte är så i ditt fall men man vet ju aldrig. Kanske hänt något om den varit i utan att du vetat av de?

Vad jag vet har den inte något vinterläge, dessutom tror jag inte en funktion på bilen gör att den fungerar på det sättet den gör. Den ska in på verkstad imorgon. Ska bli spännande att få veta.

97 Inlägg
14 april 2011
#6
Kviste skrev:
Johansson skrev:
Kviste skrev:
Tjenare

Har stött på ett problem med min växellåda på käre Bmw'n.


Bmw 530iA E60 -04

Bilen har rullat 11.800 mil

Den är på alla sätt original, aldrig trimmad eller modifierad i motor.



Nu till problemet;

Bilen är automatväxlad, 6st härliga växlar. Men, den börjar bli lite konstig, rätt som det var kunde jag märka att varvräknaren pendla lite mellan ca. 1.500v/min - 2.000v/min som om att den slirar lite på kopplingen när jag ska hålla en jämn hastighet såsom 50km/h. Kan även märkas vid 70km/h.


Nu till andra noterade problem.

Bilen har lite svårt att välja växel känns det som, växlar lite i otakt och i helt onödiga lägen. Nedväxlingen kan vara lite hård och detsamma med växlarna uppåt. Näst intill ingen växel läggs i mjukt (Iaf inte obemärkt) förutom om jag håller en bestämd gas från första växel. Dvs en ganska obekväm växellåda när det kommer till växlingen. Kör jag i låt säga 50km/h och trycker ner gasen för en nedväxling, kan den ibland ordagrant KASTA in växlen föratt efter någon sekund växla upp igen och gå ner i varv även om gasen hålls kvar i samma läge då jag t.ex. Kör om eller liknande. Den går ner igen.

Även en 3e sak noterad.

I vissa lägen på motorväg när nedväxling är ett måste för omkörning kan den hacka till riktigt hårt och då kopplar den på "Automatic Transmission failsafe" och ber mig köra lugnt. Detta försvinner efter jag stängt av bilen helt föratt sedan starta igen.

Kan även nämnas att detta problem uppstod från ingenstans, bilen har gått jättefint i låda och har t.om. berömt den för mig själv för sin härliga växling. Man kan säga att skillnaden är som natt och dag.
Sen detta märktes för ung. 2veckor sedan har det ökar lite. Problem 2 och 3 har kommit succesivt.

Har varit på STM idag för att kanske få en liten hint av vad det kan vara. Personen som hjälpte mig och även provkörde gissade på en "Mjukvara" som kan uppdateras.

Bmw Group påstår att olja kan behöva bytas, fyllas på eller annan anledning.

Detta problem är svårt att kunna "gissa" vad det är på rak arm, men den som känner igen detta och löst det på nåt bra sätt kan väl ta och dela med sig av lösningen. Sover inte gott om nätterna när inte pärlan går som den ska.

MVH

De kan inte vara så att du råkat haft vinterläge i om du nu har ett sånt. De gör ju så att man kommer loss om man kör fast så att säga, men de växellådan då gör är att den slirar på koppling så som bakaxeln om jag inte minns fel, kör man runt med vinterläget i så sliter man mycket på grejerna och i värsta fall förstör koppling och bakaxel. Nu kanske de inte är så i ditt fall men man vet ju aldrig. Kanske hänt något om den varit i utan att du vetat av de?

Vad jag vet har den inte något vinterläge, dessutom tror jag inte en funktion på bilen gör att den fungerar på det sättet den gör. Den ska in på verkstad imorgon. Ska bli spännande att få veta.

Okej tur de då, för annars om man har så kan växellådan överhettas om man kör vanligt med den i. Hoppas de löser sig för dig på bästa och minst kostsamma vis, fast de går väll på garantin antar jag lr har den hunnit bli för gammal?
Senast redigerat av Johansson (14 april 2011)


4 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#7
Bilen är nu på verkstad och har fått konstaterat vad som gäller.

Denna information hoppas jag kan hjälpa någon annan stackare som stöter på liknande problem.

1. Oljan, filtret och en packning ska bytas i växellådan. 7000:-
2. En dålig kabel mellan batteri och bil vilket gjorde att bilen har svårt att kommunicera, nytt batteri och ny kabel ska smällas på. 6000:-
3. En mjukvara ska laddas ner och uppdateras. 2000:-

Detta är självklart lite tråkigt men smakar det så kostar det, fick även påpekat att dessa typer av grejor kommer man inte undan med när bilen rullat 11.800 mil. Att bilen inte sagt ifrån innan tyckte han var lite konstigt. Men konstaterade att man inte kommer undan detta.

97 Inlägg
15 april 2011
#8
Kviste skrev:
Bilen är nu på verkstad och har fått konstaterat vad som gäller.

Denna information hoppas jag kan hjälpa någon annan stackare som stöter på liknande problem.

1. Oljan, filtret och en packning ska bytas i växellådan. 7000:-
2. En dålig kabel mellan batteri och bil vilket gjorde att bilen har svårt att kommunicera, nytt batteri och ny kabel ska smällas på. 6000:-
3. En mjukvara ska laddas ner och uppdateras. 2000:-

Detta är självklart lite tråkigt men smakar det så kostar det, fick även påpekat att dessa typer av grejor kommer man inte undan med när bilen rullat 11.800 mil. Att bilen inte sagt ifrån innan tyckte han var lite konstigt. Men konstaterade att man inte kommer undan detta.

Allt de där kan man göra själv hemma i garaget förutom mjukvaru uppdateringen.smile

Ett batteri går på runt 1000 lappen lr lite extra beroende på vad du vill ha men ett från biltema duger alldeles utmärkt. Kabeln kan inte gå på mer än några hundra lappar. Olja och filter och packning max 1000:- sammanlagt. Mjukvaran finns de nog nån mer som kan fixa men den annars så får man väll lämna in den för de bara

Fast frågan är hur du gör


1 Inlägg
20 april 2011
#9
Reggade mig här på garaget precis för att dela med mig av lite info om e60 lådorna som sitter i dem första modellerna med n54 motorn. Har själv en 530i från 04 och har också haft precis samma problem som beskrivs ovan. Inte bara med lådan utan även med laddningsmodulen.

Problemet med rycking växling sker antigen när:
1 Packningen runt sumpen säger upp sig och du får fel oljenivå/tryck i lådan (alldeles för låg nivå märker du genom att sätta lådan i läge D och släppa på bromsen.. bilen ska då automatiskt rulla sakta.. gör den inte det då kan du konstatera att oljan borde bytas/fyllas på)

2 När oljan inte byts pga av dåliga rekommendationer från BMW. Oljan som ligger i från fabrik är såkallad lifetime olja och enligt s-boken ska den endast fyllas på vid behov och aldrig bytas ut då den ska hålla hela bilens livstid. (Detta ändrades dock i senare serviceböcker där rekommendationen blev att oljan bör bytas vid 16.000 mil)


Genom att ha gått hårda vägen (hehe) kan jag säga att lösningen med ryckig/obekväm växling är att det endast räcker med att byta Oljan + Filer.
Man byter hela sumpen då filtret sitter i den och eftersom oljan i konvertern inte rinner ut när man tappar olja så åtgår bara mellan 5-7 liter växellådsolja. Pris på materialet 250kr/l för oljan + 1300 för sumpen (på schmiedmann). Samt att bytet måste/bör göras utav någon kunnig för att man måste/borde koppla upp bilen mot INPA eller annan programvara för att läsa ut tempen på vlådsoljan när den fylls på samt nivåkontrolleras. (inget man gör hemma i garaget om man inte vill riskera att få en skuren låda som resultat)

Genom att uppdatera mjukvaran i växellådan kommer du ingenstans i detta fallet. Däremot så löser du laddningsproblemet genom att uppdatera modulen som sköter laddningen av batteriet. Har själv gjort det på min bil och flera andra med GT1 programvara och efter uppdateringen så kom inga felkoder upp. ("fel på någon kabel" är nog verkstadens beteckning på dålig mjukvara i laddningsmodulen)



BMW är inte vad det var förr... tyvärr..


Sök