3150
Sök

Turbokonventera B230FD

255 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Funderar på att turbokonventera min 944 -93 med B230FD. tänkte slänga på en 13c turbo, turbogrenrör, org ic med tryckrör, spridare med motstånd, turboboxar (guldbox tändning)  olje & vattenrör till turbon, downpipe.

Frågan från mig är att, går det slänga på det på min B230FD`? en 944 från 93 med 29500 mil på nacken.

Och är det något mer som behövs för att det ska funka?
Och är det något mer man bör byta för att det ska hålla? (max 200hk)
(vet att det inte går att regga detta)

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

255 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#2
Allt är taget ifrån en 940 turbo, om det är LTT eller FTT vet jag inte, det vet ni nog bättre än mig!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

1 915 Inlägg
12 april 2011
#3
Enda skillnad mellan LTT och FTT är laddtrycket. (0,35 och 0,55)
Ska du ha runt 200häst så¨antar jag att du kommer ha ett laddtryck på 0,9-1,0bar.
Du lär ju ha högre komp i din motor jämfört med FK/FT motorn, så en kompsänkning är bra om du vill ha en hållbar motor.


Finns andra trådar om konvertering osv så sök så finner du mer tips o råd.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

VD Hammar
613 Inlägg
12 april 2011
#4
om du kör med etanol så borde du inte behöva kompsänka. Men då kanske du bara ska ladda 0,5bar

MVH Johan

1 738 Inlägg
12 april 2011
#5
ltt har en annan wastegate än ftt:n annars är allt samma! Men fd har väll 1cm djup kant i kolven? skulle nog bygga på en annan motor modell!


1 008 Inlägg
12 april 2011
#6
FD är samma som F fast med egr och pulsair..


VD Hammar
613 Inlägg
12 april 2011
#7
940RDALLE skrev:
ltt har en annan wastegate än ftt:n annars är allt samma! Men fd har väll 1cm djup kant i kolven? skulle nog bygga på en annan motor modell!

ne det är b230k som har mer grop i kolven

MVH Johan

255 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#8
hmm, hade ingen frysplugg för oljeretur och lägga ner arbete för att borra ett hål för oljereturen är inget jag vill lägga all tid på.. Så blir nog att slänga ner en färdig turbomotor istället, så kan man även regga bilen med motorn sen så man inte får problem! Någon som möjligtvis har en b230ft/fk motor liggandes komplett med t-agg ic osv med guldbox, gärna en reservdelsbil där man kan ta allt som går till och från motorn!smile

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

139 Inlägg
20 april 2011
#9
har ett FK block med allt tillbehör liggandes rollrollroll

Om603 Turbo!

66 Inlägg
20 april 2011
#10
MattiasHedberg skrev:
hmm, hade ingen frysplugg för oljeretur och lägga ner arbete för att borra ett hål för oljereturen är inget jag vill lägga all tid på.. Så blir nog att slänga ner en färdig turbomotor istället, så kan man även regga bilen med motorn sen så man inte får problem! Någon som möjligtvis har en b230ft/fk motor liggandes komplett med t-agg ic osv med guldbox, gärna en reservdelsbil där man kan ta allt som går till och från motorn!smile

har en 230ft 89a komplett med 13c agg från 940 samt grenrör.planad topp å svarvade kolvar renoverad för ca 1500mil sen dock utan boxar

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!


Sök