3383
Sök

Regbesikting 740 gl till d24tic

17 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Jag undrar om någon har en aning om hur jag ska bära mig åt för att få tag på "effektpappren" på min nya motor å den gamla..
Jag har skrotat min gamla b230f å skickat i en d24tic från 940, det är 122hk och ca 230-240nm??
Volvo här i sunne har sagt att de slutade skriva papprena för 7-8år sen:s
Hur i hela friden ska jag bära mig??
tacksam för svar!


Bärs!
3 456 Inlägg
13 april 2011
#2
bergkvvist skrev:
Hej!
Jag undrar om någon har en aning om hur jag ska bära mig åt för att få tag på "effektpappren" på min nya motor å den gamla..
Jag har skrotat min gamla b230f å skickat i en d24tic från 940, det är 122hk och ca 230-240nm??
Volvo här i sunne har sagt att de slutade skriva papprena för 7-8år sen:s
Hur i hela friden ska jag bära mig??
tacksam för svar!

Ring Volvo i någon annan stad och se om dom kan skicka intyg?

Garaget.org peakade 2008.

456 Inlägg
13 april 2011
#3
Gå in på din besiktningsstation och fråga, dom flesta har kvar fordonsdata pärmarna där allt sånt står.

Men fråga snällt och ta med kaffebröd wink

Edit: Såg att du va från Sunne, Lasse som är chef på stationen där brukade göra reggar så han borde kunna hjälpa dig.
Senast redigerat av Oves_Bror (13 april 2011)

growing old is mandatory growing up is optional

17 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#4
Det gjorde killen jag pratade med på volvo, eller ja han ringde till en annan helmia verkstad där han trodde en person kunde hjälpa mig men icke,.
efter många om å men kom vi ju på en snilleblixt. Det är ju så att effekten står i regestreringsbevisen, å jag fick tag i beviset från en 940 med samma motor som jag har, dock inte samma bil som motorn kommer ifrån.. kanske detta kan räcka? kollade upp vad effektgränsen för min kaross var satt till enligt sfro och den va på 175KW eller 310Nm..
den galma motorn hade 85 Kw och 185Nm
den nya har 90Kw och 235Nm

Är jag helt ute å cyklar eller kan det kanske räcka som effektbevis?? ska även ringa bilprovningen imorgon å fråga mer!


456 Inlägg
13 april 2011
#5
Oves_Bror skrev:
Gå in på din besiktningsstation och fråga, dom flesta har kvar fordonsdata pärmarna där allt sånt står.

Men fråga snällt och ta med kaffebröd wink

Edit: Såg att du va från Sunne, Lasse som är chef på stationen där brukade göra reggar så han borde kunna hjälpa dig.

Host host...

growing old is mandatory growing up is optional

17 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#6
Oves_Bror skrev:
Oves_Bror skrev:
Gå in på din besiktningsstation och fråga, dom flesta har kvar fordonsdata pärmarna där allt sånt står.

Men fråga snällt och ta med kaffebröd wink

Edit: Såg att du va från Sunne, Lasse som är chef på stationen där brukade göra reggar så han borde kunna hjälpa dig.

Host host...

Det är ju en ny filur där nu sen i höst/vintras.. kenneth heter han å han är stor å dryg å lite halvsvår å ha å göra med va jag har förstått, det där med fikabröd vettu han kan falla för men annars ville han ju ha pappren från volvo på motorerna typ;)


456 Inlägg
13 april 2011
#7
Ja ska du göra reggen i Sunne så är det Kenneth som gör dom, men han jobbar i Säffle vanligtvis.
Inte så svår att ha att göra med bara man tar han på rätt sätt.

I bilprovningens fordonsdata pärmar så finns det angivet vad som är max häst och vrid för Volvos modeller och vilka eventuella ändringar som behövs, typ grövre stötdämpare och bättre bromsar, det senaste gäller väl mest 240 men ändå, allt sånt finns där, sen finns ju oxå data för varje Volvo modell och alla motoralternativ som gick att få till dom med både HK ocm nM angivet.

Men har du reg beviset som motorn kommer ifrån så kan ju det funka, så länge det är en Volvo original motor brukar det inte va några problem.
Skulle funka fint när jag tänkte regga om 140:in jag hade då med B23E. Va i Arvika jag frågade då men reglerna är ju samma.

growing old is mandatory growing up is optional

17 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#8
Oves_Bror skrev:
Ja ska du göra reggen i Sunne så är det Kenneth som gör dom, men han jobbar i Säffle vanligtvis.
Inte så svår att ha att göra med bara man tar han på rätt sätt.

I bilprovningens fordonsdata pärmar så finns det angivet vad som är max häst och vrid för Volvos modeller och vilka eventuella ändringar som behövs, typ grövre stötdämpare och bättre bromsar, det senaste gäller väl mest 240 men ändå, allt sånt finns där, sen finns ju oxå data för varje Volvo modell och alla motoralternativ som gick att få till dom med både HK ocm nM angivet.

Men har du reg beviset som motorn kommer ifrån så kan ju det funka, så länge det är en Volvo original motor brukar det inte va några problem.
Skulle funka fint när jag tänkte regga om 140:in jag hade då med B23E. Va i Arvika jag frågade då men reglerna är ju samma.

Jag har ju inte regbeviset som hör till motorn för den bilen är död och begraven.. men har en liknande bils regbevis, bara jag kan stärka att effekten stämmer så borde det ju fungera tycker jag men ska in å prata med kenneth imorgon isf! det är nog bäst å prata öga mot öga med honom så man vet vad som verkligen gäller.
Tack för den goda informationen:D


456 Inlägg
13 april 2011
#9
Varsågod för informationen.
Men du behöver ju inte säga det till han att det  är fel regbevis.... wink

growing old is mandatory growing up is optional

17 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#10
Oves_Bror skrev:
Varsågod för informationen.
Men du behöver ju inte säga det till han att det  är fel regbevis.... wink

Gick å pratade med dom idag,, motorn stämmer ju inte med serienummret sa han? -Näähe?
blir å boka tid i rullande landsväg...sad



Sök