3429
Sök

Jobb info ang byta ventiltätningar, kamrem m.m volvo 850 T5

2 174 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#1
tjena, Kände att jag var trött på att bilen rök blått så bestämde mig för att riva ner motorn och byta lite packningar och packboxar.

Lite hur jag gjorde, Skruva bort ventilkåpa, spridarbryggan, fördelarlock, och den andra givaren på inre kammen, Tog bort innerskärmen och kamremskåpan, monterade bort kamrems spännaren och tog bort kamremmen, och multiribb remmen. Så långt var det lungt!

Åkte till volvo och skaffa ett special verktyg man stätter i orginalhålen för ventilkåpan, som sen har en gängad axel med en special tapp så man kan klämma ihop ventilfjädern, tryckluft åkte även ner i cylindrarna så ventilerna inte åkte ner i motorn.

Var rätt mycket bös och pill för att byta alla 20 tätningar, men det var dags för det var 1 mm skillnad på dom gamla och nya dom var helt slut.

Börja montera ihop allt igen undan för undan och kom till kamremmen, det var 2 svaga märkningar på kammarna men det var dom ända som var, så antar att det var dom. Läste lite i haynes boken stog inte så bra förklarat men nu till min fråga, GÅR DET SÄTTA KAMREMMEN FEL? Har hört att på en 16 v eller mer så ska ventilerna ta i om man sätter ett kugg fel? Någon får gärna bekräfta detta.

Det nedre drevet stog exakt på markeringen bakom remskiva, kl 12. Det inre högre kamhjulet mot torpedväggen stod kl 2, och det yttre kamhjulet stod kl 10. Satte dit spännaren jag klämmt ihop sakta men säkert och montera den, Drog runt motorn några varv för hand, utan och med tändstift och den går runt, känns som jag fick det rätt men vill ändå bekräfta och undra om det går göra fel, man är ju bara mänsklig och dom märkningarna var inte lätt och se, plus att den plastkåpan markeringarna var i har vi lackat och hållt på, borde vart i ventilkåpan kan man tycka men men.

Mitt tips är att om du inte är riktigt duktig på mecka, inte har bra verktyg eller bra plats och hålla på, ge dig inte på detta arbete...Dom på volvo sa att det blir billigare byta motor än och byta tätningarna för 500 kr...jobbet går på MÅNGA tusen, ska dit med packboxar, packningslim, kamremssats m.m rinner iväg ordentligt, bara hoppas allt blev rätt nu annars blire en diesel motor!

mvh


947 Inlägg
14 april 2011
#2
märkningarna som är i plastkåpan kan man se även om kåpan är lackad. För i kåpan är det utskuret en bit på varje sida som en fyrkant som är sned om ja inte minns fel, svårt å förklara tongue men mitt i dom ska märkningarna på kammarna vara


2 174 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#3
850_GLT skrev:
märkningarna som är i plastkåpan kan man se även om kåpan är lackad. För i kåpan är det utskuret en bit på varje sida som en fyrkant som är sned om ja inte minns fel, svårt å förklara tongue men mitt i dom ska märkningarna på kammarna vara

Jo jag vet, ser märkningarna, dock är dom svaga, det var inte riktig det jag fråga, om det blir fel, går en ventil alltid i en kolv ? går det bara dra runt motorn om det är rätt?


947 Inlägg
14 april 2011
#4
hangman skrev:
850_GLT skrev:
märkningarna som är i plastkåpan kan man se även om kåpan är lackad. För i kåpan är det utskuret en bit på varje sida som en fyrkant som är sned om ja inte minns fel, svårt å förklara tongue men mitt i dom ska märkningarna på kammarna vara

Jo jag vet, ser märkningarna, dock är dom svaga, det var inte riktig det jag fråga, om det blir fel, går en ventil alltid i en kolv ? går det bara dra runt motorn om det är rätt?

Har för mig att ventilerna går in i kolven om man sätter på den fel.


8 252 Inlägg
14 april 2011
#5
hangman skrev:
Börja montera ihop allt igen undan för undan och kom till kamremmen, det var 2 svaga märkningar på kammarna men det var dom ända som var, så antar att det var dom. Läste lite i haynes boken stog inte så bra förklarat men nu till min fråga, GÅR DET SÄTTA KAMREMMEN FEL? Har hört att på en 16 v eller mer så ska ventilerna ta i om man sätter ett kugg fel? Någon får gärna bekräfta detta

Klart det går att sätta remmen fel. Och märkningarna på kammarna / kåpan är ju inte alltid 100%. Samma sak med märkningarna till vevaxeln. Man ska ju för att va 100% säker använda tolkarna till både kammar och vevaxel. En kugg fel ska gå ändå. Men då går den illa. Men börjar det bli 2-3 är det sämre, men det beror ju på åt vilket håll kammen/arna vridits.


2 174 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
hangman skrev:
Börja montera ihop allt igen undan för undan och kom till kamremmen, det var 2 svaga märkningar på kammarna men det var dom ända som var, så antar att det var dom. Läste lite i haynes boken stog inte så bra förklarat men nu till min fråga, GÅR DET SÄTTA KAMREMMEN FEL? Har hört att på en 16 v eller mer så ska ventilerna ta i om man sätter ett kugg fel? Någon får gärna bekräfta detta

Klart det går att sätta remmen fel. Och märkningarna på kammarna / kåpan är ju inte alltid 100%. Samma sak med märkningarna till vevaxeln. Man ska ju för att va 100% säker använda tolkarna till både kammar och vevaxel. En kugg fel ska gå ändå. Men då går den illa. Men börjar det bli 2-3 är det sämre, men det beror ju på åt vilket håll kammen/arna vridits.

Har du något tips på hur man enkelt kan kolla detta? Typ hur märkningarna ska stå när cylinder längst till vänster är i topp? Något vem som helst kan kolla typ stoppa ner en lång mejsel. Det är ju svinsvårt och veta om det blivit rätt hmm


8 252 Inlägg
14 april 2011
#7
hangman skrev:
Har du något tips på hur man enkelt kan kolla detta? Typ hur märkningarna ska stå när cylinder längst till vänster är i topp? Något vem som helst kan kolla typ stoppa ner en lång mejsel. Det är ju svinsvårt och veta om det blivit rätt hmm

Nej, det går inte att kolla enkelt eftersom dessa motorer inte nollas med ettan i topp. Så man har 2 alternativ: gå efter märkningarna eller använda en tolk. Vad gäller kammarna lär man kolla spåren i bakänden, märkningar på kamdreven spelar inte så stor roll eftersom dem är justerbara och märkningarna på dreven behöver inte stämma.


2 174 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
hangman skrev:
Har du något tips på hur man enkelt kan kolla detta? Typ hur märkningarna ska stå när cylinder längst till vänster är i topp? Något vem som helst kan kolla typ stoppa ner en lång mejsel. Det är ju svinsvårt och veta om det blivit rätt hmm

Nej, det går inte att kolla enkelt eftersom dessa motorer inte nollas med ettan i topp. Så man har 2 alternativ: gå efter märkningarna eller använda en tolk. Vad gäller kammarna lär man kolla spåren i bakänden, märkningar på kamdreven spelar inte så stor roll eftersom dem är justerbara och märkningarna på dreven behöver inte stämma.

vilket skit system. volvo s60 har alla märkningar rakt upp iaf enligt autodata, synd att det ska va så krångligt på den här, men det märks typ direkt om den inte går exakt som den ska...bara börja laborera om det är avgassidan eller insugs sidan som strular, har ja tur är den exakt hehe..


16 Inlägg
21 maj 2011
#9
skit i märkningarna och gör dig en tolk istället. är ju hur lätt som helst. står i haynes hur man gör. tre par plattjärn så har du till kammarna. sen är det väl en 13mm borr till veven har jag för mig. annars kostar verktyget typ 350kr på bilia. ta bort startmotorn så har du en "plugg" där som du skruvar ur och stoppar in verktyget eller borren. när det inte går vrida mer så är veven nollad.


Sök