14 april 2011
Trådstartare
tjena, Kände att jag var trött på att bilen rök blått så bestämde mig för att riva ner motorn och byta lite packningar och packboxar.
Lite hur jag gjorde, Skruva bort ventilkåpa, spridarbryggan, fördelarlock, och den andra givaren på inre kammen, Tog bort innerskärmen och kamremskåpan, monterade bort kamrems spännaren och tog bort kamremmen, och multiribb remmen. Så långt var det lungt!
Åkte till volvo och skaffa ett special verktyg man stätter i orginalhålen för ventilkåpan, som sen har en gängad axel med en special tapp så man kan klämma ihop ventilfjädern, tryckluft åkte även ner i cylindrarna så ventilerna inte åkte ner i motorn.
Var rätt mycket bös och pill för att byta alla 20 tätningar, men det var dags för det var 1 mm skillnad på dom gamla och nya dom var helt slut.
Börja montera ihop allt igen undan för undan och kom till kamremmen, det var 2 svaga märkningar på kammarna men det var dom ända som var, så antar att det var dom. Läste lite i haynes boken stog inte så bra förklarat men nu till min fråga, GÅR DET SÄTTA KAMREMMEN FEL? Har hört att på en 16 v eller mer så ska ventilerna ta i om man sätter ett kugg fel? Någon får gärna bekräfta detta.
Det nedre drevet stog exakt på markeringen bakom remskiva, kl 12. Det inre högre kamhjulet mot torpedväggen stod kl 2, och det yttre kamhjulet stod kl 10. Satte dit spännaren jag klämmt ihop sakta men säkert och montera den, Drog runt motorn några varv för hand, utan och med tändstift och den går runt, känns som jag fick det rätt men vill ändå bekräfta och undra om det går göra fel, man är ju bara mänsklig och dom märkningarna var inte lätt och se, plus att den plastkåpan markeringarna var i har vi lackat och hållt på, borde vart i ventilkåpan kan man tycka men men.
Mitt tips är att om du inte är riktigt duktig på mecka, inte har bra verktyg eller bra plats och hålla på, ge dig inte på detta arbete...Dom på volvo sa att det blir billigare byta motor än och byta tätningarna för 500 kr...jobbet går på MÅNGA tusen, ska dit med packboxar, packningslim, kamremssats m.m rinner iväg ordentligt, bara hoppas allt blev rätt nu annars blire en diesel motor!
mvh