30 april 2011
Trådstartare
Hejsan igen jo jag köpte NGKBCPR7ES-11 tändstiften. Men om man kör när bilen är kall så är det stor skillnad än när motorn är varm, vid kall bil så laddar den på gränsen till rött och med varm bil så går den typ max 20% in på det gula fältet och det är stor skillnad i känsla när man åker, när man trycker på så vill bilen ge mer men verkar som om den inte orkar, känns som om bilen svajar till och ibland så synns det på nålen att den svajar också när man ligger på max, i övrigt går bilen bra, kan det vara så att turbon som jag har är för klen (185hk orginal turbo) fast då borde den ju inte ladda normalt då bilen är kall eller? jag har en td04 hl 15t 5# ligger som jag skall slänga på när tid finnes, kan ju vara så att det läcker i pakningarna mellan grenrör och turbo samt mellan turbo och downpipen dock så har jag dragit åt dom bultarna.
Detta har jag kollat på bilen:
testat orginal boxen.
bytt vakumslangar till helt nya.
provat en annan MV.
provat en annan AV.
provat att dra ut LMM= kanske laddade anningen mer men då fick jag svajande tomgång.
provat en annan DI kasset.
ryckt R och pluggat=ingen skillnad.
ryckt W och C på MV och då vart det ett jäkla drag i bilen, laddade till rött utan problem.
skruvat åt slangklämmor på trycksidan.
lossat på WG armen och känt om den känns slapt och i samma veva så bytte jag till en annan WG klocka och provade en tur.
knackat och försökt lyssna på katten.
kollat om bilen gått i limp home mode.
Än så länge så är det samma visa på alla tester.
dock så är jag lite fundersam över min MV då jag läst att den skall knäppa till endast EN gång om man kopplar ur elkontakten och sen monterar den igen, på min låter det hela tiden alltså konstanta knäppanden men tängt kolla på två polares saabar om det låter lika om deras MV vid ur och in koppling av elkabeln till MV.
kan det inte vara nån tempgivare eller något då bilen går bra kall?
ja jag får införskaffa mig en laddmätare då man ser direkt vad trycket ligger på.
eller kan det vara så att turbon inte klarar att leverera den kraft då den är orginal till ett icke orginal mjukvara, men samtidigt så har jag ju provat med orginal mjukvaran också så jag börjar få slut på idèr nu. Tack på förhand.