2514
Sök

Saab 9-5 -01 AS1 Nytt Ljud

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Hejsan jag har precis skaffat mig en saab 9-5 -01 kombi
Men ljudet är ganska kasst och jag skulle vilja göra en uppgradering av ljudet.

Jag har en budget på ca 5ooo men den är inte helt spikad.

Jag har en del frågor,
Kan jag bya ut alla högtalare och behålla orginal HU, men fortfarande få bättre ljud? eller är det begrensatt av HUn?
Vilka delar ska jag välja o jag skulle byta ALLT ljud i saaben för 5000 och vilka delar ska jag välja om jag vill uppgradera med andra högtalare och en bas men behålla orginal HU?

Ska jag byta ut orginal HU, så behöver ni inte räkna med att basen ska ingå i budgeten.

Jag har AS1 stereon.

Inget är för svårt och allt går att lära sig! wink jag kan inte mycket men jag lär mig gärna smile

6 851 Inlägg
18 april 2011
Du kan behålla org. cd spelare. Men då måste du skaffa dej hög/lågnivå om vandlare. På brådan byter du ut 3½" till antingen nya coaxiala 3½" eller ett 6½" kitt, placera då 6½" i dörren och diskanterna på brädan.
Bak så kan du byta ut de 4½" till 5.25" som passar rakt in i org. hålen.

Omvandlaren har du då till att få ut lågnivå till bassteget och baslådan.
Du kan då använda org. HU. men ljudet ur den är inte jätte bra, men det funkar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Eller så skippar man hög/lågnivåomvandlaren och köper en riktig lågnivåadapter som det bara är att plugga in så får man ut riktig lågnivå. smile I övrigt så håller jag med, men jag hade lätt bytt ut huvudenheten, du får både bättre ljud och mer anslutningsmöjligheter. Om du letar begagnat så borde du kunna få tag på rätt sjysta grejer för 5000kr, t.ex. en Kenwood 6047, ett JBL GTO6583C eller annat 3-vägs kit, alternativt 3,5" koaxialer och 6,5" midbasar samt ett 2-kanals steg. Eller så köper du ett 4-kanals steg och kompletterar med en baslåda bryggad på dom två kvarvarande kanalerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
18 april 2011
jo det är sant att man kan ha en sådan omvandlare. glömde att den fanns. Men har man en smal budget som jag anser att TS har så kan man behålla sin org. HU tills man har pengar att skaffa vettig. Den som sitter org. funkar ju tills vidare. ljudet kommer bli bättre en idag om han bara byter ut högtalare.

1 523 Inlägg
18 april 2011
Senast redigerat av valstadkillen (18 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Psst, fixa första länken, tror inte att TS vill köpa en hel bil till... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 523 Inlägg
18 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Psst, fixa första länken, tror inte att TS vill köpa en hel bil till... wink

HAHA sorry missa det ^^

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
valstadkillen skrev:
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-65-koaxial-p-1601-c-356.aspx
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … c-356.aspx
http://www.ljudstudion.se/kenwood-4kana … c-482.aspx
här har du för ungefär 4-5000 sedan spara till en bas och ett separat monosteg smile

Vad ska jag ha slutsteget till om jag bara ska byta ut högtalarna?

Och hur fungerar det med att koppla ut högtalarna i bakdörrarna som är 4" som sitter där och sedan koppla in 6½" i framdörrarna? betyder det att jag måste dra om alla kablar, från bakdörren till framdörren?

AS1 stereon består av 2, 3½" i panelen och 2, 4" i bakdörrarna.

1 523 Inlägg
18 april 2011
Swetox skrev:
valstadkillen skrev:
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-65-koaxial-p-1601-c-356.aspx
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … c-356.aspx
http://www.ljudstudion.se/kenwood-4kana … c-482.aspx
här har du för ungefär 4-5000 sedan spara till en bas och ett separat monosteg smile

Vad ska jag ha slutsteget till om jag bara ska byta ut högtalarna?

Och hur fungerar det med att koppla ut högtalarna i bakdörrarna som är 4" som sitter där och sedan koppla in 6½" i framdörrarna? betyder det att jag måste dra om alla kablar, från bakdörren till framdörren?

AS1 stereon består av 2, 3½" i panelen och 2, 4" i bakdörrarna.

för det låter bättre med ett steg än att driva på stereon smile

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
valstadkillen skrev:

Vad behöver slutsteget för matningar?
och det med dragningen? ska jag byta ut de 6½" du länkade till 5,25" och sätta dom i bakdörrarna i stället?

tack för så många och snabba svar big_smile

1 523 Inlägg
18 april 2011
Swetox skrev:
valstadkillen skrev:

Vad behöver slutsteget för matningar?
och det med dragningen? ska jag byta ut de 6½" du länkade till 5,25" och sätta dom i bakdörrarna i stället?

tack för så många och snabba svar big_smile

duger med 16-21mm2 kabel. du har väl 6.5 uttag i framdörrarna?

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
valstadkillen skrev:

Japp, men det är ingenting där bara ett "attrapp galler" men infästningar borde gå att hitta till ett par högtalare.

ska jag då köpa högtalare för bakdörrarna också (5,25") och driva på det 4 kanals slutsteget också och sedan dra 3½" direkt till stereon? eller duger det med 4 högtalare?

Idag sitter det ett par 3½" i panelen och ett par 4" i bakdörrarna som standard.

Dock så tror jag som andra i tråden säger, att det finns plats för 5.25" i bakdörrarna då AS2 (steget bättre original stereo) har 5,25 där.

Hur mycket bättre ljud kan man få med original HU?
Senast redigerat av Swetox (18 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Om du vill köra utan slutsteg men är villig att dra lite kabel då tycker jag att du ska byta ut 3,5orna fram samt montera ett par 6,5or i dörrarna som du driver med huvudenehten genom att klippa kablarna till bakdörrarna och dra fram. Är du villig att koppla in ett slutsteg också så driver du högtalarna på brädan samt dom i bakdörrarna med huvudenheten, sen dörrhögtalarna fram med slutsteget. Då behöver du inte klippa kablar, bara dra lite nya.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
valstadkillen skrev:

16-21mm2 kabel till högtalarna eller till slutsteget? eller till spänningen till slutsteget?

grövsta högtalar kabeln jag kan hitta är 2,5mm2

är det strömmen till slutsteget du menar? och drar man den rakt från batteriet eller vi tändningen?
hur stänger man av slutsteget när man inte använder stereon om man drar från batteriet?

hur kopplar an ett slutsteg?

ursäkta alla frågor, men jag tycker detta är ganska kul och vill gärna lära mig mig mer om det smile

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du vill köra utan slutsteg men är villig att dra lite kabel då tycker jag att du ska byta ut 3,5orna fram samt montera ett par 6,5or i dörrarna som du driver med huvudenehten genom att klippa kablarna till bakdörrarna och dra fram. Är du villig att koppla in ett slutsteg också så driver du högtalarna på brädan samt dom i bakdörrarna med huvudenheten, sen dörrhögtalarna fram med slutsteget. Då behöver du inte klippa kablar, bara dra lite nya.

var "snor" jag signalen till slutsteget ifrån? jag trodde man kopplade in den istället för ett par högtalare och stereon har som sagt bara plats för fyra sad

slutsteget jag tittat på är det som "valstadkillen" tipsade om och det har 4 kanaler (4x60watt eller 2x180 watt)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Då du har minsta ljudsystemet idag så är det bara att köpa en sån här adapter så får du ut lågnivåsignal. smile Sen kopplar du in konstantplus (från batteriets plus, med en säkring max 30cm från batteriet), jord (från en punkt nära slutsteget) samt remote för att slå igång slutsteget när du slår på stereon, och slå av slutsteget när du slår av stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Då du har minsta ljudsystemet idag så är det bara att köpa en sån här adapter så får du ut lågnivåsignal. smile Sen kopplar du in konstantplus (från batteriets plus, med en säkring max 30cm från batteriet), jord (från en punkt nära slutsteget) samt remote för att slå igång slutsteget när du slår på stereon, och slå av slutsteget när du slår av stereon.

men hur fungerar remoten? finns det utag för det på stereon eller måste man fixa något hemma gjort via "on-knappen" på stereon och ett relä?

jag funderar på typ ett http://www.ljudstudion.se/kabelkit-med- … c-178.aspx paket eller måste jag ha ännu grövre kablar än 10mm2?

jag funderar på att montera slutsteget under handskfacket, går det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
10mm2 kabel ska fungera, men merkostnaden mot 16mm2 är inte stor och då har du möjlighet att i framtiden byta upp dig till ett lite kraftigare slutsteg om du skulle vilja, eller så drar du 20mm2 eller t.o.m 35mm2 på en gång så har du verkligen framtidssäkrat. Osäker på om du har remote ut eller ej från original huvudenheten, annars så kan man göra en fuling och koppla till nåt som ger spänning när bilen är igång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
10mm2 kabel ska fungera, men merkostnaden mot 16mm2 är inte stor och då har du möjlighet att i framtiden byta upp dig till ett lite kraftigare slutsteg om du skulle vilja, eller så drar du 20mm2 eller t.o.m 35mm2 på en gång så har du verkligen framtidssäkrat. Osäker på om du har remote ut eller ej från original huvudenheten, annars så kan man göra en fuling och koppla till nåt som ger spänning när bilen är igång.

går det inte att koppla via displyen ovanför stereon? för den startar när man startar stereon, det hade ju varit skön att kunna ha radion igång utan att starta bilen smile

men hur fungerar remoten? ska den bara parallellkopplas mellan + och - till den saken som jag vill att slutsteget ska starta samtidigt som? är det en separat kabel?

jag tror att jag inte kommer uppgradera bilen med ett annat slutsteg utan känner mig ganska framtids säker med http://www.ljudstudion.se/kenwood-4kana … -2939.aspx kanske blir det till att koppla en baslåda till steron också.
men då behöver jag ett  monosteg till basen.

det är mest det att jag tycker orginal stereon är kass, den saknar helt bas, och ingen ton kan väll egentligen tolkas som särskilt klar och tydlig, tror att alla 4 högtalare som sitter där idag ger 80 watt totalt i rms

så borde 10mm2 fungera till det slutsteget?

känns som jag kommer att behålla original HU så länge jag har bilen, blir för dyrt att köpa ny HU, allar monteringsrama och adaptrar (vill gärna att rattknapparna fungerar)

vad tycker du om att sätta slutsteget vid/ovanför passagerar fötterna?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Remoten är enkelt förklarat en kabel som ger 12V+ när du har stereon igång, det går alltså även att göra en fuling med en vanlig enkel strömbrytare för att slå på/av slutsteget. Jag tror att det ska finnas en remote i 9-5an, men är inte säker på den punkten så det överlåter jag till någon annan.

10mm2 räcker för det steg du kollat på nu, men om du sen ska i med bas och monoblock så kommer du behöva grövre kabel, är det då inte bättre att dra en grövre redan nu så har du till senare och slipper dra ny strömkabel? Sen så ger dina högtalare inte 80Wrms, dom tål det däremot. wink

Slutsteget kan du väl placera egentligen vart som helst, bara det får nog med kylning och sitter stabilt fastsatt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök