2491
Sök

Saab 9-5 -01 AS1 Nytt Ljud

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#21
ChriZtoffer skrev:
Remoten är enkelt förklarat en kabel som ger 12V+ när du har stereon igång, det går alltså även att göra en fuling med en vanlig enkel strömbrytare för att slå på/av slutsteget. Jag tror att det ska finnas en remote i 9-5an, men är inte säker på den punkten så det överlåter jag till någon annan.

10mm2 räcker för det steg du kollat på nu, men om du sen ska i med bas och monoblock så kommer du behöva grövre kabel, är det då inte bättre att dra en grövre redan nu så har du till senare och slipper dra ny strömkabel? Sen så ger dina högtalare inte 80Wrms, dom tål det däremot. wink

Slutsteget kan du väl placera egentligen vart som helst, bara det får nog med kylning och sitter stabilt fastsatt.

Jo men om jag ska ha slutsteget under handskfacket så behöver jag ju dra en helt ny kabel till mono slutsteget om den är i bagaget till basen yikes så då blir det ju istället två 10mm2 kablar som kommer gå från batteriet.

Ursäkt men jag förstår fortfarande inte hur remoten fungerar... sad
Om man matar den med 12+ från batteriet, varför vill den då ha 12v från remoten då också? och hur fungerar det med http://www.ljudstudion.se/audison-rca-k … c-242.aspx ? det är ju en rca kabel med remote?
Senast redigerat av Swetox (18 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#22
Det där är en lågnivåkabel med en extra ledare inbyggd som kan användas som remotekabel ja. Men dert remoten gör är som sagt att slå igång slutsteget när du startar stereon, och slå av slutsteget när du slår av stereon. Du kan även mata remoten med 12V kontant direkt från batteriet, men då kommer slutsteget stå på jämt och ditt batteri tar slut rätt så fort.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#23
ChriZtoffer skrev:
Det där är en lågnivåkabel med en extra ledare inbyggd som kan användas som remotekabel ja. Men dert remoten gör är som sagt att slå igång slutsteget när du startar stereon, och slå av slutsteget när du slår av stereon. Du kan även mata remoten med 12V kontant direkt från batteriet, men då kommer slutsteget stå på jämt och ditt batteri tar slut rätt så fort.

aha, så den behöver bara känna att det finns spänning i andra ändan av av remoten så slår den på slutsteget?
så jag kan sätta mig med voltometern och mäta vart jag får ut 12v när jag klickar på stereon och sedan löda på remoten där big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#25
Great! jag lär beställa hem:
http://www.ljudstudion.se/kenwood-4kana … c-482.aspx  (slutsteg -underhandskfacket-)
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … c-356.aspx (3½" -panelen-)
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-65-k … c-356.aspx (6½" -framdörrarna-)
http://www.ljudstudion.se/audison-kabel … c-178.aspx (troligvis all kabel jag behöver)

så fort studiebidraget kommit big_smile

tror ni det kommer bli stor skillnad från tidigare "strand-radio-alá1972" ljudet?

kommer nog också behålla 4" i bakdörrarna till en börja och driva de 4 nya högtalarna med slutsteget och de gammla får gå på stereon som tidigare...

Tack för alla Vänliga svar och jag är positivt överaskad som ny användare här på garaget!
Senast redigerat av Swetox (18 april 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#26
Blir bra det så kan du köra ett lågpassfilter (finns i slutsteget) på ca 120-150Hz till dörrhögtalarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#27
ChriZtoffer skrev:
Blir bra det så kan du köra ett lågpassfilter (finns i slutsteget) på ca 120-150Hz till dörrhögtalarna. smile

vad menas med det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#28
Ett delningsfilter som tar bort höga frekvenser (ett Högpassfilter har motsatt effekt, det tar bort låga frekvenser, det ska du använda för 3,5"arna). Vitsen med att köra lågpassfilter till dörrhögtalarna är att du slipper få mellanregister & diskant både från dom och från 3,5"arna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

297 Inlägg
18 april 2011
#29
Swetox skrev:
Hejsan jag har precis skaffat mig en saab 9-5 -01 kombi
Men ljudet är ganska kasst och jag skulle vilja göra en uppgradering av ljudet.

Jag har en budget på ca 5ooo men den är inte helt spikad.

Jag har en del frågor,
Kan jag bya ut alla högtalare och behålla orginal HU, men fortfarande få bättre ljud? eller är det begrensatt av HUn?
Vilka delar ska jag välja o jag skulle byta ALLT ljud i saaben för 5000 och vilka delar ska jag välja om jag vill uppgradera med andra högtalare och en bas men behålla orginal HU?

Ska jag byta ut orginal HU, så behöver ni inte räkna med att basen ska ingå i budgeten.

Jag har AS1 stereon.

Inget är för svårt och allt går att lära sig! wink jag kan inte mycket men jag lär mig gärna smile

hur lätt som helst . www.plugplay.se     mer effekt till dina högtalare , tidskomp , ladda hem inställningarna till just din bil . slipp dra en massa kablar smile

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#30
så jag kör 6½" som bas big_smile
och 3½" som diskant smile
men inget mellanregister hmm eller är det det som är 4" bak?

hur blir det med att trixa ihop allt sedan då? originalstereon har inte så många inställningsmöjligheter (inga alls förutom, bas, threble och fade)
kommer det låta bra direkt?

jag har för mig att syrrans pojkvänn kalibrerade en massa saker ett bra tag i sin impreza innan han blev nöjd
Senast redigerat av Swetox (18 april 2011)

31 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#31
omegaman1 skrev:
Swetox skrev:
Hejsan jag har precis skaffat mig en saab 9-5 -01 kombi
Men ljudet är ganska kasst och jag skulle vilja göra en uppgradering av ljudet.

Jag har en budget på ca 5ooo men den är inte helt spikad.

Jag har en del frågor,
Kan jag bya ut alla högtalare och behålla orginal HU, men fortfarande få bättre ljud? eller är det begrensatt av HUn?
Vilka delar ska jag välja o jag skulle byta ALLT ljud i saaben för 5000 och vilka delar ska jag välja om jag vill uppgradera med andra högtalare och en bas men behålla orginal HU?

Ska jag byta ut orginal HU, så behöver ni inte räkna med att basen ska ingå i budgeten.

Jag har AS1 stereon.

Inget är för svårt och allt går att lära sig! wink jag kan inte mycket men jag lär mig gärna smile

hur lätt som helst . www.plugplay.se     mer effekt till dina högtalare , tidskomp , ladda hem inställningarna till just din bil . slipp dra en massa kablar smile

känns ju onödigt dyrt att betala 7000 om man kan få bra ljud genom att byta högtalare och slutsteg för 4500?

297 Inlägg
18 april 2011
#32
man får med tidkomp med , o kopplas endast in med en Y-adapter så är det klart ! o den kostar bara 3995 :-
Senast redigerat av omegaman1 (18 april 2011)

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#33
Swetox skrev:
så jag kör 6½" som bas big_smile
och 3½" som diskant smile
men inget mellanregister hmm eller är det det som är 4" bak?

hur blir det med att trixa ihop allt sedan då? originalstereon har inte så många inställningsmöjligheter (inga alls förutom, bas, threble och fade)
kommer det låta bra direkt?

jag har för mig att syrrans pojkvänn kalibrerade en massa saker ett bra tag i sin impreza innan han blev nöjd

6,5" kommer spela bas/midbas, och 3,5" kommer spela från mellanregister och uppåt. smile Svårt att säga om det kommer låta bra eller ej, det beror ju på vad just du anser vara bra! Jag vet att jag inte hade varit nöjd med dom grejerna iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
18 april 2011
#34
Alltså varför krångla till det för den stackarn. Det enklaste för han är helt klart att sätta ett 6½" kitt fram, 5.25" bak. Detta kan drivas på org. CD spelare och vill man ha en baslåda så är det enkelt utfört.
6½" i dörren fram, diskanten på brädan. Enklare blir det inte för han. Att hålla på med koax i dörrarna och ställa in delningsfilter för att skära bort diskanten är ju inte så jätte lyckat (kommer troligen inte bli bra heller).
Säger bara K.I.S.S..keep it simpel stupid.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#35
Varför? Därför att det låter många gånger bättre med koaxialer på brädan! Jag har då aldrig hört en bil som låter bra med mellanregister nere vid fötterna och diskanter uppe vid rutan. Vist det blir lite mer jobb med den lösning som jag föreslog men i slutändan är det lätt värt det. Varför satsa på högtalare där bak när man sitter fram och kör? Inga problem heller att göra en sån delning som jag föreslog, har testat förut och det fungerar bra, ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
18 april 2011
#36
För att jag har fått in massor med bilar på jobbet som har fått sånna förslag bla. här inne och alla har de låtit skunk.Många som är, ursäkte TS, nybörjare vet inte hur man ska ställa, vet inte vad en signalkabel är eller vet hur man ska sätta jordpunkten. Kan man inte grunderna, så ska man inte försöka sig på aktiv delning.

Man har inga som helst problem med att sätta 6½" nere i dörren och diskanterna på brädan.
Att sedan sätta koaxialer i framdörrarna och även koax. på brädan, det kommer inte att bli bra. jag har testat,hört och försökt ställa detta, men slutar enbart på väldigt brant delning av dem i dörren så det blir inte bra ändå.

Men men..vad vet jag? jag har inte hållt på med detta i X antal år..så jag har inte en aning?


1 523 Inlägg
18 april 2011
#37
de jl högtalarna e bra smile har sj dubbla uppsättningar av de 6.5orna ja ska ha i framdörrarna som ska drivas på ett jl 300/2.. lyssna på dem i ett demoställ o de lät grymt bra smile om du har råd så skulle ja köpa dämp till framdörrarna så låter det mkt bättre smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#38
Självklart fungerar det med ett kit monterat med mellanregister i dörren och diskant på brädan, men jag med flera anser att detta inte låter bra! Förstår inte vad problemet skulle vara även om man är nybörjare, en lågpassdelning kring 100-150Hz på koaxialerna i dörrarna bör göra susen för att få bort mellanregister och diskant. Vill man ta det ett steg längre så knipsar man eller löder lös ena kabeln till diskanten på koaxialerna i dörrarna, så är det problemet ur världen. Men TS gör som TS vill, jag har gett mitt förslag och du har gett ditt. Du har garanterat hållt på längre än mig med billjud men jag ser inte mig själv som direkt oerfaren heller, har lyssnat på ett antal olika set-uper och vet vad jag gillar. Många blir imponerade när dom får höra hur bra det låter med mellanregister uppe på brädan istället för nere vid fötterna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 523 Inlägg
18 april 2011
#39
ChriZtoffer skrev:
Självklart fungerar det med ett kit monterat med mellanregister i dörren och diskant på brädan, men jag med flera anser att detta inte låter bra! Förstår inte vad problemet skulle vara även om man är nybörjare, en lågpassdelning kring 100-150Hz på koaxialerna i dörrarna bör göra susen för att få bort mellanregister och diskant. Vill man ta det ett steg längre så knipsar man eller löder lös ena kabeln till diskanten på koaxialerna i dörrarna, så är det problemet ur världen. Men TS gör som TS vill, jag har gett mitt förslag och du har gett ditt. Du har garanterat hållt på längre än mig med billjud men jag ser inte mig själv som direkt oerfaren heller, har lyssnat på ett antal olika set-uper och vet vad jag gillar. Många blir imponerade när dom får höra hur bra det låter med mellanregister uppe på brädan istället för nere vid fötterna.

han kommer nog bli nöjd smile jl audio gör inge skit precis smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
#40
Nu handlar det dock inte om märke utan om montering. wink Kan säga som så att enda bilen som jag tyckt varit ens nära att låta bra med mellanregister nere i dörrarna och diskanter på brädan körde ett RE XXX kit, och dom är knappast billiga. Har aldrig hört ett billigt kit med den monteringen som låtit bra, oftast låter diskanten konstig och mellanregistret faller delvis bort.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök