Jag har två 9-5´or med As-2 i den ena och As-3 i den andra, lite märkligt är att jag upplever As-2 som det låter bättre. Det basar på ett helt annat sätt fram än med As-3 systemet som ändå har en sub. Däremot blir det en sjukt klar förbättring på bägge systemen genom att bara montera ett par bra och lättdrivna 3´´ koaxialer uppe på brädan.
Jag har pysslat en hel del med billjud och strävar alltid efter att försöka få till ett så vackert och naturtroget ljud utan olika skärningar av frekvenser, tidskompenseringar och annat hokus pokus. Dessutom vill jag installationen ska vara så sober och osynligt originallik det bara går.
Jag har lärt mig att ska man använda sig av ett kitsystem så bör avståndet mellan diskant och mellanregister inte vara för långt. Dessutom blir en montering med mellanregistret i dörren och diskanten på brädan egentligen helt fel eftersom högtalarelementen hamnar "off axle" dvs. de spelar åt 2 olika håll. Med mellanregistret nere vid fötterna och diskanter på brädan hör man diskanten långt innan ett grumligt mellanregister når örat. Jag vill ha musikerna på motorhuven inte nere på golvet därav min förkärlek till koaxialer uppe på brädan.
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2011)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab