2504
Sök

Saab 9-5 -01 AS1 Nytt Ljud

1 523 Inlägg
18 april 2011
#41
ChriZtoffer skrev:
Nu handlar det dock inte om märke utan om montering. wink Kan säga som så att enda bilen som jag tyckt varit ens nära att låta bra med mellanregister nere i dörrarna och diskanter på brädan körde ett RE XXX kit, och dom är knappast billiga. Har aldrig hört ett billigt kit med den monteringen som låtit bra, oftast låter diskanten konstig och mellanregistret faller delvis bort.

dämpa både dörrsidan och plåten så låter det nog bra smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2011
#42
Det handlar inte om dämpning av plåt, vist det gör skillnad och jag tycker att man alltid ska dämpa. Men det kommer ändå inte låta rätt, mellanregistret ska inte sitta nere vid fötterna när öronen sitter uppe på huvudet (iaf på mig).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 523 Inlägg
19 april 2011
#43
ChriZtoffer skrev:
Det handlar inte om dämpning av plåt, vist det gör skillnad och jag tycker att man alltid ska dämpa. Men det kommer ändå inte låta rätt, mellanregistret ska inte sitta nere vid fötterna när öronen sitter uppe på huvudet (iaf på mig).

han ska ju ej tävla... viktigaste han blir nöjd smile men alltid bra att vinkla upp dem så de riktar mott föraren smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2011
#44
Jag bygger inte heller för att tävla, jag bygger för att ha ett trevligt ljud till vardags då det är till 99% då den används. wink Men ja det viktigaste är såklart att TS blir nöjd!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#45
Men efter som att jag inte kan särskilt mycket så vet jag inte vilken av de olika alternativen som kommer låta bäst :S

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 april 2011
#46
Jag har två 9-5´or med As-2 i den ena och As-3 i den andra, lite märkligt är att jag upplever As-2 som det låter bättre. Det basar på ett helt annat sätt fram än med As-3 systemet som ändå har en sub. Däremot blir det en sjukt klar förbättring på bägge systemen genom att bara montera ett par bra och lättdrivna 3´´ koaxialer uppe på brädan.
Jag har pysslat en hel del med billjud och strävar alltid efter att försöka få till ett så vackert och naturtroget ljud utan olika skärningar av frekvenser, tidskompenseringar och annat hokus pokus. Dessutom vill jag installationen ska vara så sober och osynligt originallik det bara går.
Jag har lärt mig att ska man använda sig av ett kitsystem så bör avståndet mellan diskant och mellanregister inte vara för långt. Dessutom blir en montering med mellanregistret i dörren och diskanten på brädan egentligen helt fel eftersom högtalarelementen hamnar "off axle" dvs. de spelar åt 2 olika håll. Med mellanregistret nere vid fötterna och diskanter på brädan hör man diskanten långt innan ett grumligt mellanregister når örat. Jag vill ha musikerna på motorhuven inte nere på golvet därav min förkärlek till koaxialer uppe på brädan.
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#47
hotrodder skrev:
Jag har två 9-5´or med As-2 i den ena och As-3 i den andra, lite märkligt är att jag upplever As-2 som det låter bättre. Det basar på ett helt annat sätt fram än med As-3 systemet som ändå har en sub. Däremot blir det en sjukt klar förbättring på bägge systemen genom att bara montera ett par bra och lättdrivna 3´´ koaxialer uppe på brädan.
Jag har pysslat en hel del med billjud och strävar alltid efter att försöka få till ett så vackert och naturtroget ljud utan olika skärningar av frekvenser, tidskompenseringar och annat hokus pokus. Dessutom vill jag installationen ska vara så sober och osynligt originallik det bara går.
Jag har lärt mig att ska man använda sig av ett kitsystem så bör avståndet mellan diskant och mellanregister inte vara för långt. Dessutom blir en montering med mellanregistret i dörren och diskanten på brädan egentligen helt fel eftersom högtalarelementen hamnar "off axle" dvs. de spelar åt 2 olika håll. Med mellanregistret nere vid fötterna och diskanter på brädan hör man diskanten långt innan ett grumligt mellanregister når örat. Jag vill ha musikerna på motorhuven inte nere på golvet därav min förkärlek till koaxialer uppe på brädan.

Så vad tycker du att jag ska göra för uppgraderingar för ca 5000?
Senast redigerat av Swetox (19 april 2011)

3 187 Inlägg
19 april 2011
#48
Swetox skrev:
hotrodder skrev:
Jag har två 9-5´or med As-2 i den ena och As-3 i den andra, lite märkligt är att jag upplever As-2 som det låter bättre. Det basar på ett helt annat sätt fram än med As-3 systemet som ändå har en sub. Däremot blir det en sjukt klar förbättring på bägge systemen genom att bara montera ett par bra och lättdrivna 3´´ koaxialer uppe på brädan.
Jag har pysslat en hel del med billjud och strävar alltid efter att försöka få till ett så vackert och naturtroget ljud utan olika skärningar av frekvenser, tidskompenseringar och annat hokus pokus. Dessutom vill jag installationen ska vara så sober och osynligt originallik det bara går.
Jag har lärt mig att ska man använda sig av ett kitsystem så bör avståndet mellan diskant och mellanregister inte vara för långt. Dessutom blir en montering med mellanregistret i dörren och diskanten på brädan egentligen helt fel eftersom högtalarelementen hamnar "off axle" dvs. de spelar åt 2 olika håll. Med mellanregistret nere vid fötterna och diskanter på brädan hör man diskanten långt innan ett grumligt mellanregister når örat. Jag vill ha musikerna på motorhuven inte nere på golvet därav min förkärlek till koaxialer uppe på brädan.

Så vad tycker du att jag ska göra för uppgraderingar för ca 5000?

jag lägger min röst på tt-avants förslag.


31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#49
TT-Avant skrev:
Du kan behålla org. cd spelare. Men då måste du skaffa dej hög/lågnivå om vandlare. På brådan byter du ut 3½" till antingen nya coaxiala 3½" eller ett 6½" kitt, placera då 6½" i dörren och diskanterna på brädan.
Bak så kan du byta ut de 4½" till 5.25" som passar rakt in i org. hålen.

Omvandlaren har du då till att få ut lågnivå till bassteget och baslådan.
Du kan då använda org. HU. men ljudet ur den är inte jätte bra, men det funkar.

Skulle det funka med:
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … -1598.aspx i panelen
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-65-k … -1601.aspx  i framdörrarna

och skippa bakdörrarna helt?

och sedan kan jag fixa JBL GT5-2402BR
och ett Gas ALPHA X500.1 för 1900kr av en polare

eller skulle det vara bättre med 6½" kit och diskanten i panelen?

Jag kan väll tillägga att jag lyssnar på dubstep, hardstyle och hård-rock
Senast redigerat av Swetox (19 april 2011)

102 Inlägg
19 april 2011
#50
Personligen så tycker jag du ska kika på ett trevägs kitt.
Då får du all diskant och mellanregister uppe vid brädan, och midbasen får du nerifrån dörren.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2011
#51
Om det inte ska "kladdas" med aktiv delning men man ändå vill få mellanregistret uppifrån brädan så finns det ett kit jag verkligen gillar, kör samma själv fast aktivt delat (utan passivt delningsfilter alltså), Amega Q-Cox350 + DRVRQ6. Tyvärr blir det inga pengar över till slutsteg, vilket behövs om det ska bli riktig fart på kittet. Finns även en hel del andra färdiga 3-vägs kit men dom innehåller oftast 4" mellanregister, det borde dock gå att få dit med lite modifikation.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#52
Jag tror att det lutar mot att köra fyra högtalare endast så att jag slipper slutsteg och kör direkt på stereon och sedan köper att baspaket till.

såhär ser inköpslistan ut för tillfället:
http://img.ihack.se/images/1413032360119.jpg
men ändringar kan göras och jag uppskattar fortfarande väldigt gärna tipps

Tack för all hitintills bra'iga hälp big_smile

Edit: Jag såg att jag råkade ta dubbla kabel-kit men ska igentligen bara vara det billigare av dom smile
Senast redigerat av Swetox (19 april 2011)

3 187 Inlägg
19 april 2011
#53
Swetox skrev:
Jag tror att det lutar mot att köra fyra högtalare endast så att jag slipper slutsteg och kör direkt på stereon och sedan köper att baspaket till.

såhär ser inköpslistan ut för tillfället:
http://img.ihack.se/images/1413032360119.jpg
men ändringar kan göras och jag uppskattar fortfarande väldigt gärna tipps

Tack för all hitintills bra'iga hälp big_smile

har du någon länk till högtalarna? samt basarna?


31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#54
big-jepp skrev:
Swetox skrev:
Jag tror att det lutar mot att köra fyra högtalare endast så att jag slipper slutsteg och kör direkt på stereon och sedan köper att baspaket till.

såhär ser inköpslistan ut för tillfället:
http://img.ihack.se/images/1413032360119.jpg
men ändringar kan göras och jag uppskattar fortfarande väldigt gärna tipps

Tack för all hitintills bra'iga hälp big_smile

har du någon länk till högtalarna? samt basarna?

Javisst smile

6½" koax http://www.ljudstudion.se/jl-audio-65-k … 1601.aspx]
3½" koax http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … -1598.aspx
Baspaketet http://www.ljudstudion.se/kenwood-2x12- … -2551.aspx

1 523 Inlägg
19 april 2011
#55
hmm ska du driva 3.5orna på stereon lr?


31 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#56
valstadkillen skrev:
hmm ska du driva 3.5orna på stereon lr?

hade tänkt det...
...fin det några nackdelar med det? :S

1 523 Inlägg
19 april 2011
#57
Swetox skrev:
valstadkillen skrev:
hmm ska du driva 3.5orna på stereon lr?

hade tänkt det...
...fin det några nackdelar med det? :S

låter bättre med slutsteg smile och risk för dist om man driver på stereon


3 187 Inlägg
19 april 2011
#58
Swetox skrev:
valstadkillen skrev:
hmm ska du driva 3.5orna på stereon lr?

hade tänkt det...
...fin det några nackdelar med det? :S

ja mindre effekt till högtalarna.
ska du driva högtalarna på stereon så rekommenderar jag starkt några andra, då de är rätt så tungdrivna (dom du har valt nu), jag skulle rekommendera extremt lättdrivna högtalare.

exempel:
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds350- … c-148.aspx
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds650- … c-148.aspx

tog från den affären som du har hittat allting annat ifrån.


1 523 Inlägg
19 april 2011
#59
big-jepp skrev:
Swetox skrev:
valstadkillen skrev:
hmm ska du driva 3.5orna på stereon lr?

hade tänkt det...
...fin det några nackdelar med det? :S

ja mindre effekt till högtalarna.
ska du driva högtalarna på stereon så rekommenderar jag starkt några andra, då de är rätt så tungdrivna (dom du har valt nu), jag skulle rekommendera extremt lättdrivna högtalare.

exempel:
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds350- … c-148.aspx
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds650- … c-148.aspx

tog från den affären som du har hittat allting annat ifrån.

köp steg o höghtalare först sedan sparar du till en bas o steg senare smile


3 187 Inlägg
19 april 2011
#60
valstadkillen skrev:
big-jepp skrev:
Swetox skrev:

hade tänkt det...
...fin det några nackdelar med det? :S

ja mindre effekt till högtalarna.
ska du driva högtalarna på stereon så rekommenderar jag starkt några andra, då de är rätt så tungdrivna (dom du har valt nu), jag skulle rekommendera extremt lättdrivna högtalare.

exempel:
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds350- … c-148.aspx
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds650- … c-148.aspx

tog från den affären som du har hittat allting annat ifrån.

köp steg o höghtalare först sedan sparar du till en bas o steg senare smile

han vill ju inte ha steg...



Sök